Gå till innehåll

Gångjärn! Hur lösa det ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Står inför ett klassiskt problem som blir med metallställningar och dess konstruktion,

Vill klä en bänk med ett antal dörrar , i mitt fall , tre dörrar alt fyra, men att fästa gångjärn à Ikea är omöjligt då man har metallställningen i hörnen.

Är ute efter en dörr lösning , inte en lucka som man ska plocka bort.

Kardborre o magneter o dylikt räknas bort då jag hemskt gärna vill ha en dörr lösning, enkelt o stilrent.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planerar att använda någon befintlig dörr från Ikea , mitt mått på 1800 i framkant passar ju perfekt med tre 600 dörrar, så vill helst få dörren hela vägen ut i hörnet.

Ställningen i sig är pulverlackad o vill göra så liten åverkan på den som möjligt.

Alla tips mottages.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planerar att använda någon befintlig dörr från Ikea , mitt mått på 1800 i framkant passar ju perfekt med tre 600 dörrar, så vill helst få dörren hela vägen ut i hörnet.

Ställningen i sig är pulverlackad o vill göra så liten åverkan på den som möjligt.

Alla tips mottages.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vad är det för profil?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är att man vill inte att det bygger mer än själva dörren ut från karet, blir en så trist kant runt karet då nertill. Drömmen hade ju varit att dörren gick nästan kant i kant med framglaset, men det är ju kört.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl även 500-dörrar? Om inte så får du kanske använda 2st 600 och en 400, sen sätta en 100mm skiva längst ut på varje sida, där kan du sen på insidan fästa en kraftigare regel som du skrivar i ovan och underdel, sen får du fixa mitt-dörren med en separat regel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är att man vill inte att det bygger mer än själva dörren ut från karet, blir en så trist kant runt karet då nertill. Drömmen hade ju varit att dörren gick nästan kant i kant med framglaset, men det är ju kört.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Inga problem. Eventuell platta/vinkel sätter du på sidan eller bakom profilen. Det är bara så du kan skruva fast gångjärnet,

Gör du enligt Laggermans förslag med regel typ i mitten som du skruvar gångjärnen så stänger du dörren mot stålprofilen.

Inget av alternativen bygger utåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här gångjärnet är förmodligen en bra lösning på dina problem:

http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=20050008

Limma gångjärnsplattan direkt på aluramen med epoxy om du inte vill skruva i den. Gångjärnet passar med Ikeas luckor med.

Sedan kan du justera ut luckan så den täcker profilen helt - snyggt och stilrent.

Dra ett PM om du vill veta hur du får tag på dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns likadana på diverse byggvaruhus, både med och utan dämpning.

Bekymret att limma blir att se till så att det håller för lite större luckor med. Det lär ju bli en del öppnande och stängande, man vill inte att de ska falla av. Mannes ställning är en stålställing som är pulverlackerad, likt de i aluminium med knutar, men anläggningsytan för fästet på dessa är nog bara en mindre del än en plan yta att limma mot. Jag föreslår ändå fortfarande att reglar som fästes i ställingen är det bästa alternativet för att fästa dessa i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det blir med reglar "runt om" stålställningen så blir det mycket pass bitar för att få ihop det vettigt, sen på något sätt då passa in synliga hörnbitar. Känns som många lösa trådar innan jag lyckas gå till det bra som vanlig hemma bankare.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställer i jobbet från Theofils.

Om jag beställer något annat därifrån så kan jag passa på att beställa gångjärn med.

@manne det är 98% trycklaster som fördelas i din ställning.

Du skulle kunna ta bort 50% av profilen genom att borra hål i den och ändå ha samma tryckhållfasthet.

Böjhållfastheten är dock n annan femma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...