Gå till innehåll

Kens ELOS 120


osby0479

Rekommenderade inlägg

  • Svar 179
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du borde nog ställa musslan upp istället så kanske den trivs bättre.

Den har stått upp i 2 månader i ett annat kar, med samma resultat, tänkte att jag skulle prova något annat i mitt kar, men det blir ju inte bättre här, alla andra slår ut fullt, även i detta karet.

Har nu flyttat upp den på en sten lite närmare ljuset, får se om det blir något ändrat resultat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar hända saker nu =)

Nej det är ju ingen höjdare, tar det via PM....

Gör så. Jag hade en crocea om jag inte minns fel som gjorde på samma sätt. Knappt utslagen och med lite tur så vissa dagar såg man manteln lite mer än annars. Den höll på så ett bra tag men dog tyvärr, får ju hoppas inte din gör det nu också. :(

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har stått upp i 2 månader i ett annat kar, med samma resultat, tänkte att jag skulle prova något annat i mitt kar, men det blir ju inte bättre här, alla andra slår ut fullt, även i detta karet.

Har nu flyttat upp den på en sten lite närmare ljuset, får se om det blir något ändrat resultat!

Det är inga djur där och äter på den nattetid? tex borstmaskar eller pyramidsnäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På dom lite mindre har det varit pyramidsnäckor, men inte några massor, utan dom har klarat sig bra!

Musslan såg ut precis likadan från dag 1 då jag hämtade den, du vet ju vart den kommer ifrån, o den har inte varit angripen av något under tiden, vakens borstmask eller snäckor, inga fiskar har varit på den heller!

Stått direkt på glas, legat i sand, statt på en sten, men inget har hjälpt, får ju lust att försöka hjälpa den att öppna sig, men det gör förmodligen mer skada än nytta, så det är inget alternativ!

Klarar den sig så klarar den sig, går den bort så ser jag inte det som någon större förlust, kunde lika gärna lagt dom pengarna på något annat istället, hädanefter så blir det till att kolla upp musslorna ordentligt innan affär, iaf så dom slår ut!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är ju monstruös =) Är det din största eller du har större? Ja vi får ju hoppas det =) Blir lite godis på fredag iaf ;)

Den är stor, men inte så roligt när den inte slår ut, tycker att mina andra på 10cm är betydligt finare, hade förmodligen varit fin om den hade slagit ut ordentligt, men man kan ju inte alltid ha tur, tydligen!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är stor, men inte så roligt när den inte slår ut, tycker att mina andra på 10cm är betydligt finare, hade förmodligen varit fin om den hade slagit ut ordentligt, men man kan ju inte alltid ha tur, tydligen!!

Nej givetvis. Hade antagligen varit en riktig läckerbit utslagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ken

Min kom från samma ställe.. Den slog ut som den skulle o reagerade när man skuggade den genom att slå ihop.. I butiken.

Hemma efter resan så öppnade den knappa halva oavsett var den stog..

Den dog efter någon månad..

Som helhet så är det skit tråkigt men vad kan man göra.. Knappast någon garanti..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid tråkigt när det blir så, du ser inga skador på manteln eller foten?

Nej faktiskt ingenting, mantlen ser väldigt fin, men den vill liksom inte ut riktigt, foten är ju ett hål rätt in, är ju köttigt där inne, men den har sett ut så sen första början, men jag ska ta en bild på det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligtvis så brukar ju inte det där vara ett bra tecken. Men musslor av större storlek kan faktiskt skippa foten då dom inte behöver den längre för att stå kvar på sin plats. Så det behöver absolut inte vara något fel men verkar musslan må allt sämre med tiden så skulle jag nog försöka mig på ett sötvattensdopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade musslan uppe igår och kände på vad jag trodde va en sten, men det är mjukt och musslan drog in det efter att jag känt på det med fingret! Men den öppnar sig fortfarande inte mer än innan, men har lagt den så att jag kan se rätt in i musslan och allt ser ju bra ut! Får glädjas över mina andra musslor istället!! På fredag kommer det två stycken till, veckan därpå kommer det 2 och i början av februari kommer det 2-3 sen kommer jag nog att hålla där!! Fiskarna har jag just nu begränsat till 6 stycken, den blir en liten gul gobi, en mandarin, en elddvärg kejsare, en gul kirurg och en xanthurus! Samt en kjesare!! Hoppas att det ska gå bra i akvariet då jag har rätt så öppna ytor, 2 kirurger och en kjesare på 340l ska förhoppningsvis gå vägen, annars får jag hoppa nån fisk!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, nu när du säger det så får jag nog ta och kolla upp det, blir ju många !!! Men ska skärpa mig där, ingen ska behöva känna sig stressad ;) just nu är jag själv lite stressad, måste hinna koppla in UVCn så fort som möjligt, har inte några slangar hemma så jag hoppas att den lokale handlaren har hemma, annars får det bli Kstad imorgon, för vissa av dom nya fiskarna är lite känsliga mot prick. Blir att hämta hem resterande musslor idag så dom finns i karet när fiskarna kommer i.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...