Gå till innehåll

Kens ELOS 120


osby0479

Rekommenderade inlägg

  • Svar 179
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ska blir roligt att se alla dessa musslor. :) Men kommer de inte bli väldigt ont om plats när alla är i?

/André

Är en risk jag är villig att ta :smiley17:

Har lagt ut den stenen jag ska ha o vet ungefär hur mycket spelrum jag har, mina nuvarande 11 kommer bara att va en liten del, därför så kommer framtida musslor va stora, från 15-30cm. Kommer ju i princip bara att vara musslor, lite sps o ytterst få fiskar!

Vill få tag på en flavences Ghost, kanske går att få tag på nångång!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är en risk jag är villig att ta :smiley17:

Har lagt ut den stenen jag ska ha o vet ungefär hur mycket spelrum jag har, mina nuvarande 11 kommer bara att va en liten del, därför så kommer framtida musslor va stora, från 15-30cm. Kommer ju i princip bara att vara musslor, lite sps o ytterst få fiskar!

Vill få tag på en flavences Ghost, kanske går att få tag på nångång!!

Okej. Ja vi får se hur de blir. :) har aldrig sett en sån och tror att de kan vara lite knepigt att få fatt på en.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är en risk jag är villig att ta :smiley17:

Har lagt ut den stenen jag ska ha o vet ungefär hur mycket spelrum jag har, mina nuvarande 11 kommer bara att va en liten del, därför så kommer framtida musslor va stora, från 15-30cm. Kommer ju i princip bara att vara musslor, lite sps o ytterst få fiskar!

Vill få tag på en flavences Ghost, kanske går att få tag på nångång!!

Min ghost kommer ifrån TMC så om du har någon i närheten som hämtar hem därifrån så kan dom säkert fixa fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kändes väl lite halv gött o få dit karet antar jag, det ser iaf riktigt bra ut.

Känns mer än gött kan jag säga, nu vill man ju bara fylla upp det o med sten o sen levande, men har beslutat att allt ska göras ordentligt utan stress från min sida, så nu ska alla sladdar o sådant på plats, får mecka lite så jag får plats med pellets filtret, samt att jag ska byta ut alla slangar i karet! påbörjar mitt letande ikväll efter livsmedels anpassad silikonslang, får se om det blir något lyckat resultat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdatering på hur läget är!

Akvariumet är som sagt på plats, imorgon kommer det in en plast matta under sumpen.

Det mesta är draget, blir ju sjukligt många sladdar som ska få plats!

Har beställt PVC o lite andra kopplingar o lite silikonslang idag o ska hämta det på söndag sen ska det limmas!

Hoppas kunna fylla upp det med vatten på måndag o i med saltet, låta det cirkulera 1-2 dagar innan stenen ska på plats, sen i med ca 30Kg sand!

Sen får det gå till sig resten av året, sen ska det väl kunna gå o stoppa i lite godbitar =)

Har ev lagt en beställning på en Flavences Ghost om nu grossisten kunde få tag i den, samt 2 elddvärgkjesare, det blir nog hela mitt fisk bestånd, kanske en gul flavences åker ner!

Har ju haft lite missöde med mina musslor då 2 har gått bort, så jag får hoppas att resten klarar sig tills det blir dax att åka ner i mitt kar, får köpa fler när karet är igång!!

Lampan ska oxå upp i helgen, frågan är hur högt ovanför ytan den ska va?

Har revpelare där en av dom kommer att sticka upp ca 5 cm, det kan väl inte vara någon fara?

Det va väl allt för nu, kommer bilder när det är vatten i baljan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu faller alla bitar på plats verkar det som!

Har idag fått upp ljusrampen, bakgrunden, alla rör är limmade, tackar Danny i Vinslöv för silikonet samt tangiten, va verkligen schysst av dig!

Samt att man fick se hans fina akvarium live, bilder gör sig inte rättvist emot hur det ser ut i verkligheten!

Idag får silikonet o tangiten härda, och imorgon börjar jag fylla på vatten, i med salt på tisdag, i med sten samt sand på onsdag, sen får det gå tills efter nyår, sen får man väl sätta i lite levande!

post-5056-14468923671145_thumb.jpg

post-5056-14468923671392_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tråkiga besked ytligare en gång, ännu en mussla som har gått bort, idag hittade han pyramidsnäckor på en annan, hur ska man bli av med dessa?

Fick iaf ett par bilder med mig hem!

Karet snurrar på med sten o sand, hoppas att det dimmiga lägger sig så man kan ta lite bilder!

Även en Bild på montiporan o en flerfärgad ricorderia!

post-5056-14468923693637_thumb.jpg

post-5056-14468923693818_thumb.jpg

post-5056-14468923694016_thumb.jpg

post-5056-14468923694196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade alla musslor uppe igår kväll och rensat dem från snäckor.

Drygt hälften var angripna varav en fortfarande ser risig ut, kunde inte hitta nåt på den stora iaf.

Har flyttat upp dem på stenar så att de inte står i sanden längre.

Ska fortsätta borsta och kolla dem framöver.

Har en sixline wrasse som förhoppningsvis kommer ta hand om framtida generationer av snäckorna, eller man kan ju hoppas iaf, den ser rätt mätt ut :-).

Tyvärr är de angripna av glasosor också som följt med från butik, så ska försöka fixa en pepparmintsräka så fort jag kan innan de spriders sig till mitt övriga rev.

Finns det något mer jag kan göra? Tre av nio musslor har dött och det känns lite förargligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst ett tipps om detta ett tag sedan...

Man skall lägga musslan i en plastbehållare med grus på botten(upp till musslans fot), sen har man den o stå i karet som vanligt.

Därefter tar man och plockar ur lådan med grus ca var fjärde dag och sanerar/skållar sanden.

Vad jag förståt så är iden att pyramiderna gömmer sig under dagtid i gruset/sanden och lägger sina ägg där.

När man skållar sanden så dödar man av pyramidäggen och vuxna som gömmer sig, samtidigt så kan man borsta bort dom som sitter på musslan. Hur länge man får hålla på minns jag inte men det kan nog variera.

Sen om det funkar eller hur länge man får hålla på vet jag ínte;)

Det tråkiga med gyltor är att dom är dagaktiva medan pyramiderna rör sig på natten, jag är inte så övertygad om att bara gyltor räcker som behandling.

Nåt jag märkt är att det är enklast o hitta pyramiderna när man stiger upp före solen o kollar in i karet med en ficklampa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu faller alla bitar på plats verkar det som!

Har idag fått upp ljusrampen, bakgrunden, alla rör är limmade, tackar Danny i Vinslöv för silikonet samt tangiten, va verkligen schysst av dig!

Samt att man fick se hans fina akvarium live, bilder gör sig inte rättvist emot hur det ser ut i verkligheten!

Idag får silikonet o tangiten härda, och imorgon börjar jag fylla på vatten, i med salt på tisdag, i med sten samt sand på onsdag, sen får det gå tills efter nyår, sen får man väl sätta i lite levande!

Känns bara bra att kunna hjälpa till nästa gång kan det vara min tur att behöva hjälp. Tack för krossen. Hoppas nu att du inte får mer bortfall. Ser jävligt bra ut ditt bygge!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det likna något, har fått i sand och revpelare, blev nöjd med placeringen, nu ska det bara i lite levande sten så man får igång pelarna, allt har snurrat i en vecka nu, börjar komma lite brunalger, men än så länge relativt lugnt. Hoppas denna månaden går fort så man kan börja sätta ner lite saker!

post-5056-14468923733372_thumb.jpg

post-5056-14468923733568_thumb.jpg

post-5056-14468923733751_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...