Gå till innehåll

Kens ELOS 120


osby0479

Rekommenderade inlägg

Så, då är mitt ELOS Midi sålt upp till Göteborg, och ett ELOS 120 är inhandlat.

Står just nu i källaren hemma hos mina föräldrar då ett nytt akvarium innebar en renovering av vardagsrummet där det ska stå.

Fick ett krav vid en uppgradering, att det skulle bli nytt golv och ny tapet, som om inte det räckte så skulle det nu bli

en ny soffa soffbord samt en ny tv möbel, bara för att jag ville dra in sumpen i tvättstugan, men vad gör man inte för husefriden!

Kommer att dra in allt genom väggen in till tvättstugan där jag har tillgång till vatten och avlopp!

Kommer ha profiluxen inne i tvättstugan och en GHL display i vardagsrummet, vet inte om jag ska uppgradera till en med touch med färg display.

Samt så vet jag inte om jag ska köra med ATS eller med biopellets, eller hur jag ska göra för att hålla nere nitraten!

Karet har måtten 120*57*50 har köpte en LED ramp från Eco lamps en KR93 som jag kommer att ha hängande över akvariumet!

1 Vortech Mp40 med batteri backup kommer att va inne i skåpet, rätt så billig försäkring om nu strömmen skulle försvinna, den kommer att sitta på höger kort sida, och på bakrutan längre ner kommer nog en tunze cirkulations pump sitta, har inte bestämmt mig för vilken ännu!

Beräknar att systemet kommer att va igång v46, så man hinner planera lite innan det är dax!

Kommer en stor revpelare som kommer att stå till vänster i karet, sen blir det rätt så öppen scape, i mitten kommer det att bli väldigt mycket musslor, då inriktningen uteslutande bli musslor i varierande storlekar och färger, samt SPS, kommer bli en ca 8-10 fiskar, 2 gula kirurger Zebrasoma flavescens , 1-2 elddvärgkjesare Centropyge loricula, 2 gula gobier Gobiodon okinawae samt 1 grön gobi Gobiodon histrio och en korallväktare Neocirrhites armatus.

Alla fiskar kommer att köpas in i liten storlek för att få växa till sig i akvariumet!

Kommer bilder på uppstarten när den nu drar igång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 179
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Härligt att uppgraderingen börjar ta fart nu. Ska bli intressant att följa uppstarten på de nya karet. :)

Stod själv i valet mellan ats och biopellets. Hade varit häftigt att köra ats men i slutändan blev de biopellets mest pga att det är mindre jobb med det. Sen tror jag att de blir billigare i längden med biopellets om man räknar på elkostnaderna för en ats.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft musslor ihop med elddvärgkjesare innan o det har inte varit några problem, o då har jag matat 1 gång per dag!

Blir nog som så att jag köper mig ett vertex universal reactor, samt kör deras bio pellets, eller finns det något annat som är bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det!

Ja då ska det ju klara sig ett bra tag då!

Har stött på problem här hemma, o det är ett problem man inte kan göra så mycket åt, sambon tycker inte alls att det va snyggt o ha ett 120cm kar brevid en tv möbel på 215cm på en 4 meters vägg, men det är ju enda chansen o få ha sumpen i tvättstugan =( Har iof en kortsida på andra sidan rummet som hade varit klockren, men då blir det inget sumprum heller =( Min värld är upponer just nu, vilka världsproblem, får se hur det blir med placeringen efter renoveringen!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering på det levande blev det idag, en mussla och en snygg montipora, samt att jag har beställt X antal musslor i storlek 10-30cm så vi får se vad det landar på!

Allt levande ligger i en kompis kar i väntan på att jag ska få igång mitt!

Levande just nu är 9 musslor, 1 montipora. 1 sten med 3 ricorderia florida i 3 färger, riktigt snygg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, har alltid velat ha massor av musslor, tycker faktiskt att det är något av det vackraste i ett akvarium, visst lps o sps är fint, men det är mer liv i en mussla på något sätt, o så finns det i så många olika fina färger och mönster!

Men det kommer nog bli iaf ett 20 tal nu i början!

Karet är ett ELOS 120 på 340 liter!

Så det blir 2-3 revpelare o massor av musslor, bara hoppas att LED belysningen funkar till mina musslor, annars får man nog kolla på alternativa belysnings alternativ!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag längtar till det är igång, fick målare o golv läggning, sen ska karet på plats, börja göra vatten, i med salt o revpelare, sen får det gå i ett par veckor, sen sand o lite städ patrull! Så nästa år ska väl fiskarna kunna simma =)

Om jag har förstått det rätt så är alla sidor optiwhite även bakrutan, men jag kan ha fel!

Ska bli kul o se karet sen. :)

Hur är det, är det optiwhite i framrutan på ditt Elos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...