Gå till innehåll

Kens ELOS 120


osby0479

Rekommenderade inlägg

Ken

Min kom från samma ställe.. Den slog ut som den skulle o reagerade när man skuggade den genom att slå ihop.. I butiken.

Hemma efter resan så öppnade den knappa halva oavsett var den stog..

Den dog efter någon månad..

Som helhet så är det skit tråkigt men vad kan man göra.. Knappast någon garanti..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo det finns ju inget att göra åt saken, men tycker att det är många musslor därifrån som inte överlevde, va ju en som i princip va död när jag va där, en av mina är död, en av din, samt att den som jag har kvar, ser i princip död ut, dom kan ju inte ha mått bra, när 8 andra musslor mår kanon? Men ska inte köpa fler musslor därifrån heller....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 179
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag kommit så pass långt så att dom första fiskarna ska i karet. Mina funderingar ligger på om jag ska tillsätta 1 fisk innan då jag ska sätta i 3 fiskar imorgon, den jag funderar på att köpa idag är en xanthurus och imorgon tillkommer det en flavesecens, en loricula samt en pygoplites diacanthus! Är det någon som anser att jag ska undvika att köpa fisk idag eller ska jag avvakta med xanthurusen, till ett senare tillfälle? Min tanke va, är han i karet innan resten så kanske det blir lättare, dom e ungefär lika stora Ca 7-8cm. För att undvika problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ken

Vad trevligt att du fått i lite levande i karet o layouten ser riktigt bra ut, tråkigt att din stora mussla inte trivs bara o hoppas att den repar sig.

Läste om att du har satt en kulventil på av avrinningen, antar att det blev lite tystare men tycker det är lite otäckt med en ventil på avrinningen likaså den Durso jag provade när jag startade upp mitt kar, för ändras Durso/ventil till ett läge så att vattnet inte rinner ner tillräckligt fort så kommer det vatten över kanten efter en stund... Inte så roligt.

Men med kulventilen så kanske det funkar bättre, lägg gärna upp en bild på lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har en liten mussla som jag totalt har dödförklarat i snart två månader. Den har inte "slått" ut över huvudtaget sen den kom ner i karet. Som sämst har den öppnat ca 2-3 mm och bara någon mm över kanten med manteln. Men den har levt i två månader och har börjat öppna sig lite mer de senaste. Dessutom så flyttade jag den för ca 6 dagar sedan och skulle ändra lite på den igår och fann då att den hade fäst med sina byssustrådar. Så hoppet är inte ute än.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ken

Vad trevligt att du fått i lite levande i karet o layouten ser riktigt bra ut, tråkigt att din stora mussla inte trivs bara o hoppas att den repar sig.

Läste om att du har satt en kulventil på av avrinningen, antar att det blev lite tystare men tycker det är lite otäckt med en ventil på avrinningen likaså den Durso jag provade när jag startade upp mitt kar, för ändras Durso/ventil till ett läge så att vattnet inte rinner ner tillräckligt fort så kommer det vatten över kanten efter en stund... Inte så roligt.

Men med kulventilen så kanske det funkar bättre, lägg gärna upp en bild på lösningen.

Jo det börjar bli roligt nu =)

Den stora musslan tog jag ut i fredags, den va helt öppen och nersjunken i sitt skal, så jag plockade upp den så det inte blir något fel.

Bara att bita ihop, o inte köpa fler musslor från det stället iaf.

Men det va inget o vara ledsen för, fick med mig ett par fina saker hem i fredags, så nu är man ännu gladare än innan.

Bilder på detta kommer.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har en liten mussla som jag totalt har dödförklarat i snart två månader. Den har inte "slått" ut över huvudtaget sen den kom ner i karet. Som sämst har den öppnat ca 2-3 mm och bara någon mm över kanten med manteln. Men den har levt i två månader och har börjat öppna sig lite mer de senaste. Dessutom så flyttade jag den för ca 6 dagar sedan och skulle ändra lite på den igår och fann då att den hade fäst med sina byssustrådar. Så hoppet är inte ute än.

MVH Lasse

Tyvärr så va den helt död i fredags morse, ingen reaktionsförmåga och helt nersjunken i sitt skal.

Hoppas du får din till att så ut ordentligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det att hända saker i karet!

I fredags blev det till att handla på sig lite nytt roligt, efter alla bakslag med musslor så hoppas jag på att detta ska bli riktigt bra.

Blev lite mer än vad jag hade räknat med, men ska hålla ett tag nu, innan det kommer i något nytt ;)

Nu ligger det 6 fiskar i karet.

1 riktigt fin, 10cm Zebrasoma flavescens

1 lika fin, 8cm Zebrasoma xanthurus

1 Extremt fin, 10cm Pygoplites diacanthus

1 livlig och fin, 5cm Centropyge loricula

1 liten o fet, 6cm Synchiropus splendidus

1 fin liten gul, 3cm Gobiodon okinawae

8 Turbosniglar i varierande storlek

1 Porslins snäcka

2 sandvändande sjöstjärnor

4 Putsar räkor

4 Pepparmints räkor

1 Boxar räka

2 nya fina musslor

1 fin acanthastrea

Ska nu låta detta gå in sig innan det blir fler köp, samt få igång ballingen med profiluxen!

post-5056-14468924119761_thumb.jpg

post-5056-14468924119984_thumb.jpg

post-5056-14468924151188_thumb.jpg

post-5056-14468924151722_thumb.jpg

post-5056-14468924152021_thumb.jpg

post-5056-14468924152321_thumb.jpg

post-5056-14468924152569_thumb.jpg

post-5056-14468924153049_thumb.jpg

post-5056-14468924153236_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är det bara 8, har ju gått bort ett par stycken den senaste tiden, hoppas det håller sig där iaf.

Plus att han som har haft musslorna hos sig sen i somras fick en som tack för hjälpen!

Men det kommer att bli fler, har ett par på gång i feb, så vi får se vad som kommer in, fint skulle det va iaf!!

Hur går det själv då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade en liten down period nu i höstat, med vatten på golvet för att slangen hade hoppat av på returpumpen, så jag och sambon hade väl planer på att lägga ner, men tyckte det kändes väldigt vemodigt, så karet fick rulla på nu under hösten med lite mat och balling, men nu den sista tiden så har det blivit lite vattenbyte med och motivationen har ökat nu med, så ska fixa till lite med den hemmabyggda ledrampen och avrinningen så jag får det tystare. sen har jag lite kz sand som ska i med.

la upp en film på som blev sådär på min tråd men det kommer lite bilder med inom kort.

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

jo det är tråkigt med vatten på golvet:smiley13:

Vi var på jakt efter en systemkamera i lördags på media market men den var slut där, men vi fick en Hd-videokamera av svärföräldrarna i julklapp, så det blev en liten filmsnutt på karet, men tyckte det blev lite för lila när man filmade tror det är led´sen som gör det.

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg bra ut Crille!! Din fairywrasse måste va rätt så stor va, har haft 2 själv o dom har legat på 5-6cm din måste ju va minst 10cm ser de ut som?

Nej näst på listan blir en systemkamera med hd filmning som gäller....

Kommer ev i 2-3 musslor till nästa månad om allt går som det ska. Kollade även av värdena igår och allt ligger mycket bra, får se om jag orkar mecka med profiluxen på lördag eller söndag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca 440

Mg 1380

Kh 13,8

Ph 8,14

No2 0

Po4 0

Enligt mätningarna igår, kör med biopellets samt fosfatremover, har inte gjort något vatten byte ännu, utan det kommer nog strax, samtidigt ska ballingen igång!

Turen är ju att jag har en massa plats på stenen att lägga musslor på =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den var ca 15cm när jag stoppade i den för 6månader sedan, kan väl ha växt en cm eller nått.. den är lite blå/lila när man tittar rakt in den och tittar man snett uppefrån så är den guld/gul/orange, riktigt fräckt, skulle med skaffat mig ett gäng musslor till men den är svåra att få tag i när man beställer från deep ocean.

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ungefär som min stora mussla, ska vara en dendrum. Ja dom har lite leverans svårigheter på musslorna från dejong men nån gång borde dom ju lyckas få hem några fina, har 3 från dejong som jag haft sen i somras! Ska ev får besked på några st på fredag om allt går som det ska!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering efter att ha varit hos Stig på Oceanakvarium.

Fick med mig 2 porslinssnäckor, 1 Nassaurius, 1 krabba samt en gul goby.

Blev lite rädd när jag kollade ner i sumpen idag, va något som rörde sig där nere, visade sig vara 2 pepparmintsräkor som hade tagit sig förbi ytavriningen, får min nya skummare på onsdag så då ska de bli ett vattenbyte på 40 liter samt att räkorna ska upp igen, o jag får se över anordningen uppe vid ytariningen.

Allt rullar på och alla värden ser normala ut, har fått lite brunalger på botten bara, eller kanske kan det vara kiselalger, men det ska nog försvinna efterhand som stjärnorna o sniglarna gör sitt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev det inget DO idag?

/André

Nej jag va iväg o titta på en ny bil idag, så det blev tyvärr inget, men det blev ingen bil heller så!

Men ska kolla med honom om man kanske skulle kunna komma förbi nästa helg om det finns något roligt kvar, eller så får det bli en beställning i mars istället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag va iväg o titta på en ny bil idag, så det blev tyvärr inget, men det blev ingen bil heller så!

Men ska kolla med honom om man kanske skulle kunna komma förbi nästa helg om det finns något roligt kvar, eller så får det bli en beställning i mars istället!

Okej. Hur som helst så sparade du iaf bra massa pengar, hehe :P Jag ska beställa i mars om det finns de jag söker dvs.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Hur som helst så sparade du iaf bra massa pengar, hehe :P Jag ska beställa i mars om det finns de jag söker dvs./André
En krona eller två sparade man ju :) Ja det lär nog bli en beställning till mars från min sida iaf, är säkert fler från Hässleholm som är sugna!Är sugen på att få tag i en riktigt stor mussla om det dyker upp något passande nån gång?Så hoppas han har något riktigt fint kvar tills i mars.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...