Gå till innehåll

Kens ELOS 120


osby0479

Rekommenderade inlägg

Är nu uppe i 10 musslor, och har lagt beställning på yttligare 4-5 st, i storlek från 10-20cm så hoppas jag får dom inom kort!

5 till!?!? Musselkungen var det ja :-)

Då jag fått det ärofyllda uppdraget att ta hand om dessa krabater några månader undrar jag om någon vänlig själ kan dela med sig av lite skötselråd för just musslor? Det enda jag vet om musslor är att dom är dyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 179
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ge dem till mig så ska jag "ta hand" om dem. ;)

Musslor är filtrerare och gillar, som jag läst mig till och förstått av andra, ett lite högre KH-värde, runt 9-10 är bara bra.

De gillar mycket ljus också.

Bäst tror jag nog ändå att dom trivs i min samling ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå pelaren blir bra, var lite pussel att få ner den men jag tycker jag fick ihop det hyfsat iaf :nöjd: Bilder kommer kanske imorgon då allt precis börjat lägga sig i karet efter att jag gått på som en ångvält och det är omöjligt att få någon vettig bild i blåljuset.. Tack för titten idag och lycka till nu :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte varför dom inte kommer med?

Kan bli lite bilder till helgen om jag hinner med det!

Just nu finns allt för en uppstart, det jag väntar på är att få vardagsrummet renoverat, koppla in min osmos på rörledningen, få allt på plats sen kommer det gå sakta men säkert framåt hoppas jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det hända saker =)

Har tömt vardagsrummet, rivit ner tapeter samt brutit upp parketten, imorgon kommer målaren, han uppskattar det till ca 3-4 dagars jobb, golvet ev på fredag eller lördag, in med möblerna på lördag kväll.

Och äntligen på söndag ska akvariumet på plats, ska bli så skoj!

Har köpt ett mindre kar där nu revkeramiken ligger i saltvatten med fosfat remover, samt värme o belysning, får se om man behöver starta skummaren!

Sen få hit en vvs:are som kan koppla in min osmos anläggning, så jag kan börja göra vatten till karet!

Så nästnästa helg ska man kanske ha fått i revpelarna o sanden, sen får det stå så tills nästa år innan musslorna kommer i!

Får hoppas att det finns någon snäll människa på forumet som ev kan hjälpa mig med profiluxen när allt är igång, kommer belönas med framtida fraggar av olika slag =)

Längtar redan till nästa helg!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en helg som varit allt annat än lugn så har nu äntligen karet kommit på plats!

Bifogar lite bilder på sakerna!

VVS killen kommer på tisdag o kopplar in Osmosanläggningen, sen ska vi göra vatten räknar med 2 dagar ungefär, den gör 400L dygnet!

Kommer förmodligen dra en säkring eller två, för det är sjukt mycket elektronik som ska in i skåpet!

Sen ska jag se om jag kan få ordning på GHLen kommer nog att ta sin tid!

Beräknar att allt är igång nångång vid års skiftet!!

post-5056-14468923452324_thumb.jpg

post-5056-14468923452525_thumb.jpg

post-5056-14468923452727_thumb.jpg

post-5056-14468923452925_thumb.jpg

post-5056-14468923453139_thumb.jpg

post-5056-14468923453334_thumb.jpg

post-5056-14468923453534_thumb.jpg

post-5056-14468923453724_thumb.jpg

post-5056-14468923453923_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ímorgon ska jag lägga in en plast matta med vikna kanter som täcker hela ytan, nej det är synd att fördärva golvet, va faktiskt därför vi la nytt golv, då ett tidigare akvarium med extern skummare fick sig ett spratt o började läcka ut vatten på golvet bakom akvariumet, så det fördärvade parketten helt i den hörnan, så det e lika bra att lägga dig en plast matta, för husefridens skull!!

Lampan ska hängas upp oså, startade den idag o hoppas den ska göra sig bra, gav ett enormt sken så det ska nog gå vägen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kanon ut. Det blev en liten uppgradering mot de förra om man säger så. :)

/André

Ja en anning ;)

Ska bli skoj att fylla upp det, saknar ett par musslor bara, 11 st nu men kommer nog en 4-5 till, ska försöka få tag i en 30cm klump, den hade gjort sig bra.

Va ju en som gick bort hos min fodervärd, det va en liten cook island på 4 cm, dom andra mår bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...