aoiitsuki Postat 28 december 2011 Författare Postat 28 december 2011 Fick med mig lite fraggar ifrån Laggeman. Citera
pegekin Postat 29 december 2011 Postat 29 december 2011 Är det någon som har erfarenhet av akvastabil mark ll med tillbehörande bänk? Hej. Jag har just köpt ett sådant,fråga gärna om du vill ha tips om att få det att låta så lite som möjligt och om du vill veta någe annat. Citera
aoiitsuki Postat 30 december 2011 Författare Postat 30 december 2011 Hejsan. Jag kör mitt Rsm250 nu. Det här inlägget skrev jag när jag inte hade något akvarium. Tack endå!Förövrigt så dog en svartvit Clownfisk för mig igår. När jag kom hem ifrån Växsjö igår med nyinhandlad fisk så låg ena lilla clown fisken på botten och flämtade. Efter jag pratat med Stig i gemla så plockade jag upp den men hans liv gick inte att rädda. Väldigt underligt då jag kollade värden och den åt och mådde bra innan jag åkte till Växsjö. Allt det här inträffade alltså på ca 6timmar. Alla andra fiskar verkar må bra. Håller på att blanda 50 liter salt nu. Ligger på 1024-1025 i tunnan. Väntar bara på att värmen ska ligga runt 24-25 grader. Sen så blir det ett vattenbyte och ska suga rent stenen lite. Citera
aoiitsuki Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 Min räka vägrar putsa min strigata även när fisken står med öppen mun framför räkan. Han ömsade skal inatt kan det vara därför han inte vill vara på fisken? Citera
aoiitsuki Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 NqsEvV--ubTJzx3-q4hhHär har ni en liten video. Kanske inte bästa kvaliten. Citera
Ricke Postat 3 januari 2012 Postat 3 januari 2012 Tar tillbaka det jag skrev, det här ser mer ut som att räkan struntar i den för den är helt klart intresserad av att putsa clownen det är tydligt, antingen så är Strigatan inte på rätt ställe eller är den mobbad av räkan. Prova attt skaffa en räka till eller så vänta och se vad som händer. Citera
aoiitsuki Postat 3 januari 2012 Författare Postat 3 januari 2012 Hehe, hoppas han slutar att mobba den lilla stackaren.Jag har suttit och funderat på automatisk påfyllning av vatten till akvariet. Skulle vilja ha lite tips.. Det ska vara så smidigt som möjligt. Citera
lionofmarley Postat 3 januari 2012 Postat 3 januari 2012 Jag har tunzes automatiska påfyllning. Fungerar hur bra som helst och det är skönt att slippa fylla på själv. Har en salthink där jag har osmosvattnet i under akvariet. Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 4 januari 2012 Postat 4 januari 2012 Jag har Deltecs modell, funkar felfritt och är enkel o smidig den med. Citera
aoiitsuki Postat 4 januari 2012 Författare Postat 4 januari 2012 Blir att köpa något sånt här. Ska kolla vidare lite Citera
aoiitsuki Postat 7 januari 2012 Författare Postat 7 januari 2012 Om det finns intresse så har jag Xenia som jag kan fragga på. Citera
aoiitsuki Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 (ändrat) Sitter och kollar på lite tekik. Det blir nog att beställa lite saker ikväll. Bla.http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=582 Automatisk vattenpåfyllare. Börjar tröttna på att kolla vattennivån. http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1187 Easy blade och lite underhållsprylar.Jag sitter och funderar på om man ska flytta ihop "revet" lite så man får lite mer plats på kortsidorna så man kommer åt med algskrapan. I samband med detta så tänke jag göra ett vattenbyte och fylla på med mer finkornig vit sand. Men jag vill inte stressa fiskarna så mycket. Bästa sättet att inte stressa dom borde väll vara att plocka upp dom och ha dom i plastpåsar i tempererat vatten? Ändrat 10 januari 2012 av aoiitsuki Citera
Ricke Postat 10 januari 2012 Postat 10 januari 2012 förstår inte riktigt hur du tänker göra men att fånga dem o lägga dem i påsar är väldigt mer stessande än att de får gömma sig under sten i revet. ska du plocka ur all sten? Citera
aoiitsuki Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Jag antar att den mesta stenen måste ur karet. Jag vill absolut inte skada invånarna genom att klämma eller stänga in dom när man fyller på mer bottensubstrat om dom är under stenen. Citera
StoffeSwe Postat 10 januari 2012 Postat 10 januari 2012 Det lättaste är att hälla i lite sand i taget tills du fyllt i så mycket du vill ha, du behöver ju inte dumpa i 25kg sand på 12 sekunder. Jag skulle inte hålla på och flytta sten för att fylla på sand. Häll i lite fördela det i karet, fyll på lite mer, gör så i några omgångar och sen är det klart. I värsta fall blir du av med någon snäcka som inte hinner flytta sig men det kan ju hända om du flyttar på sten också. Citera
aoiitsuki Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Jag flyttar inte stenen för att jag ska fylla på sand. Läs ovan.Det lättaste är att hälla i lite sand i taget tills du fyllt i så mycket du vill ha, du behöver ju inte dumpa i 25kg sand på 12 sekunder. Jag skulle inte hålla på och flytta sten för att fylla på sand. Häll i lite fördela det i karet, fyll på lite mer, gör så i några omgångar och sen är det klart. I värsta fall blir du av med någon snäcka som inte hinner flytta sig men det kan ju hända om du flyttar på sten också. Citera
aoiitsuki Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Skulle vilja ha tips på ett powerhead som orkar trycka upp vatten i karet vid vattenbyte. Citera
mikoto Postat 10 januari 2012 Postat 10 januari 2012 Hur högt blir det? Jag har en eheim 1048, den kan pumpa en meter ungf åtminstone utan bråka och har fungerat bra vid vattenbyte. Och den är inte så dyr men tyst och användbar för andra projekt med. Kan köras torrt med om man inte vill dränka pumpen. Citera
aoiitsuki Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 ca 1,45 minst tror jag. Har inte mätt. Citera
aoiitsuki Postat 11 januari 2012 Författare Postat 11 januari 2012 Herregud, vad sugen man blir på ett större kar. Dreglar över Red sea max 500 och Elos 120-160. Citera
Ricke Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 Kommer alltid finnas sug efter större kar. Kör det här nu tills du kan alla grunder sen är det no problemo med större kar Risken fins om man byter för fort att nästa kar crashar och då är det ju inte kul o ha ett stort kar o fixa med.....Får ta och komma förbi o kika in ditt kar nästa gång man kör förbi o-hamn Citera
aoiitsuki Postat 12 januari 2012 Författare Postat 12 januari 2012 Det är så sant så sant Ricke. Det är bara att höra av dig när du ska uppåt. Du är så välkommen! Citera
Ricke Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 Ok hur gick det med sanden och ommöbleringen? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.