Gå till innehåll

Ny överrinningsbox av rökfärgad ackryl


gurra600

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Problemet jag hade med den modellen var att det alltid blev luft i rören och vattnet rann saktare,, fick tömmas hela tiden.

jag byggde in en liten bubbel fälla i den innre boxen och det ser ut att fungera bra, och röret går ner under ytan i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en variant av ditt "Testobjekt nummer 1". Den största skillnaden är att jag har två rör till ner till sumpen i olika nivå så att den ena kan fungera som hävert. Det kan vara lite pill att justera, men väl injusterad kan den fås så gott som knäpptyst. Jag upplevde tyvärr samma problem som gurra600 men jag har en lösning med en slang kopplad till en venturi nere i sumpen som automatiskt avluftar böjen upptill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återkommer här när nr 2 är tillverkad. Väntar på materiel som kommer till veckan. Såg din på bloggen Peter. Var där jag fick upp ögonen till "hävert" varianterna. Vore bra om någon kunde lägga ut ritning här på forumet också. Finns ganska många hemmafixare men väldigt sällan underlaget -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gurra600, vad har du limmat akrylen med? Är det någon som vet vart man kan köpa lämpliga lådor att nyttja om ämne. Har hört att det är svårt att få en stabil skarv på akryl och plexiglas. Jag vill nämligen ha en låda med mått 500*100*200 (250ok)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acrifix 116 heter limmet jag använt mig av, det blir starka fogar av det , den största boxen jag byggt är 900x100x400 och det var inga problem att få den att hålla.

du kan titta i ATS tråden så är min box på bild där.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40864-ATS-Algae-turf-scrubber-en-DIY-introduktion

lycka till med bygget ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...