Gå till innehåll

Kan annonser bara försvinna??


Freddi

Rekommenderade inlägg

Helt rätt

Men Vargklo plockar bort annonsen på samma tid som han skickar en pm till mig där han ber mig återkomme. Jag återkom innom 45 min efter han skicket den pm till jag. Men annosen var redan borta, och är inte lagt in igen.

Annonsen är inlagd igen. Har du inte sett det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår att Calle (Vargklo) blev misstänksam. Maack är ju känd för att köra för Deep Ocean.

Synd att Maack reagerade så kraftigt på ett artigt formulerat PM...

Ett forum måste modereras och det görs bra på SVG tycker jag :)

Är det inte tillåten att sälja fisk och koraller på detta forum som kommer från DeJong ?. Jag kan inte se att detta har noga ting att göra med att det är jag köre bilen for DO i Sverige. Hvorfor skall jag straffas för det ?

//Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Maack,,,,,om du inte gillar detta forum, varför fortsätter du att göra inlägg här?

Jag kan förstå att du känner dig illa behandlad men varför slutar du inte??

Jag är jo också igång med att lägga ner, om jag annas för tillstån till detta. Ut över detta försöker som bara att göra rätt för mig, och belysa hur korrupt detta är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har någon information som inte vi andra har angående personliga motsättningar så är du välkommen att skicka ett PM eller mail till någon moderator om detta. Till skillnad från andra så postar vi inte PM-diskussioner publikt, utan håller dem privata, som sig bör.

I frågan om att flytta ut en tråd som är "misstänksam" så handlar det om att ge samma chans till alla. Då Henrik kör åt DO och det är en ny sändning på G så fanns en misstanke att dessa kunde vara från DO och inte från Henriks eget kar, och eftersom våra regler säger att alla handlares annonser skall finnas i deras eget forum så flyttades annonsen ut och ett vänligt formulerat mail med en enkel fråga skickades till Henrik vilket han valde att ta rakt ut i forumet istället för att svara Calle.

Att först ta kontakt med säljaren och sen plocka bort annonsen är dessvärre inget som fungerar så bra alltid då man oftast inte får svar och kan göra det som är rätt. Tar man däremot och flyttar bort annonsen, ställer frågan och ber dem återkomma så man kan flytta in den igen, då får man oftast ett svar rätt så omgående.

Att vara moderator är ofta inget tacksamt jobb, alla vi som gör detta ställer ju upp för att forumet ska vara en så trevlig plats som möjligt för alla. Alla är inte vän med alla och ibland känner folk sig trampade på tårna och det är ju olyckligt i alla lägen, men man måste se till den breda massan och försöka att ta de beslut man gör för allas bästa. Självklart kan man sluta bry sig, men hur kul är det i längden?

Det är inte sant Jimmy. Men när du i blir ved med att raderar dom inlägg som Ni inte kan li, har jag jo svårt att göra rätt för mig (men jag har klart kopia på allt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte tillåten att sälja fisk och koraller på detta forum som kommer från DeJong ?. Jag kan inte se att detta har noga ting att göra med att det är jag köre bilen for DO i Sverige. Hvorfor skall jag straffas för det ?

//Henrik

Om jag förstått reglerna rätt får inte annonsörer sälja på annonsavdelningen. Det var väl det Vargklo frågade om? När han fick svar på frågan publicerades annonsen igen. Här kunde denna historia egentligen tagit slut och alla var glada och nöjda, men det känns som att du inte kunde ta att bli ifrågasatt.

Du får nog finna dig i att allt faktiskt har gått rätt till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstått reglerna rätt får inte annonsörer sälja på annonsavdelningen. Det var väl det Vargklo frågade om? När han fick svar på frågan publicerades annonsen igen. Här kunde denna historia egentligen tagit slut och alla var glada och nöjda, men det känns som att du inte kunde ta att bli ifrågasatt.

Du får nog finna dig i att allt faktiskt har gått rätt till.

Maack annonserar väl inte på guiden?? Och jag tror inte heller han är anställd av DO.

Han kör dock turerna som går i Sverige men det är en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jobba (gratis) som moderator är inte alltid lätt. Det är många åsikter, önskningar och regler man skall tolka och ta hänsyn till. I rollen ingår att se till att trådarna på ett forum löper smidigt, ibland får man hjälpa användare med ändringar och råd om hur forumet fungerar, ibland måste man försöka medla i bråk och ibland måste man ta beslut som ligger i gråzonen eftersom inte allt är svart eller vitt. Några gånger är det också så att ett ärende drar ut på tiden eftersom det är helg eller p.g.a andra omständigheter.

Tänkta bara kort skriva några rader om hur modereringen går till på forumet. Jag skall inte tråka ut er med alla detaljer men skulle vilja lyfta fram ett par saker.

1. Ofta börjar ett ärende med att vi får in en eller flera anmälningar. I de allra flesta fall går det till så att den som anmäler har använt sig av den lilla skylten med ett utropstecken som finns i botten på alla inlägg.

2. Anmälan dyker upp som en egen tråd under ett dolt forum som enbart moderatorerna kan läsa.

3. Den som ser ärendet först brukar då skriva i denna tråd vad man tycker bör göras.

4. Sen väntar man på att någon annan moderator håller med alternativt föreslår en annan lösning.

5. När minst två moderatorer är överens går man in och modererar tråden i fråga. (ibland kan det då ta lite tid, men vi har denna regel för att säkra en god moderering)

6. Samtidigt (ibland redan innan) så brukar man följa upp modereringen med ett PM.

7. Uppstår diskussion tas det vidare inom moderatorsgruppen innan nya ändringar görs.

Ovanstående rutin brukar ge ett bra resultat där man inte modererar för mycket i onödan och brukar också ha som resultat att regelverket följs bra eftersom man hela tiden är flera som hjälps åt att tolka dessa. Jag kan absolut hålla med om att Maack blev lidande av hur vi moderatorer hanterade detta. Framförallt just att det drog ut på tiden. Så en ursäkt är absolut på sin plats. Så, Maack, Förlåt!

Tyvärr kommer detta hända lite då och då, kanske åsikter går isär, kanske finns det dåligt med moderatorer inloggade, kanske är det något annat som går snett och eftersom ingen som arbetar här är avlönad eller på annat sätt ersatt för sin tid är det svårt att höja ribban ännu högre.

Min personliga åsikt är ändå att på det stora hela gör Saltvattensguiden ett fantastiskt bra jobb att erbjuda en trevlig och bra plattform där otroligt mycket kunskap, glädje och ibland även prylar & djur byter plats. Jag hoppas att det kunniga och glada gäng som ligger bakom sajten forsätter kämpa på för att detta skall kunna fortsätta.

Ändrat av Maglofster
stavning..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni moderatorer gör ett strålande jobb att hålla igång detta eminenta forum. All heder till ER.

Sen finns det alltid gnällspikar på alla typer av forum, när man dessutom gång efter annan ser sig själv som ett offer är det fullt förståeligt att olika reaktioner framkallar olika handlingar.

Än en gång,, all heder till er som orkar vara Moderatorer på er fritid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni moderatorer gör ett strålande jobb att hålla igång detta eminenta forum. All heder till ER.

Bra sagt!

Jag tycker Vargklo (eller vilken annan moderator som helst för den delen) gör rätt om han "karantänsätter" en annons/tråd med ett innehåll det kan finns frågetecken runt tills man har haft tid att föra en dialog med annons/tråd skaparen. Jag tycker det låter som ett typexempel ur regelboken för hur man ska sköta sånna här situationer, synd bara när dialogen sen inte funkar av en eller annan anledning.

Jag hoppas våra moderatorer forsätter sig goda arbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och därför blev annonsen insatt igen.

Det är bara någon vecka sedan Maack hade en strid med en privat annonsör som nekade att sänka priset som Maack ville.

Då är det ju naturligt att moderatorerna inte trodde på att karet skulle läggas ned.

Hej Stig

Helt korrekt- Och det var där jag tog mitt beslut. Annonsör nekade inte att sänka prisen, men skrev att jag hade fel med hänsyn av va en sådan kan köpas för, och lagade ett link till en svensk handlar in. Jag skickad då ett svar tillbaka med ett lin som blott dokumenterad att jag hade rätt. Men då kom Laggerman in och raderat mitt svar. Sanningen är att säljer utan problem kunna lägga ett link till Bioted, men jag blev raderat då jag la ett link till DO. Detta är ganska enkelt diskriminering. Och Stig jag har många exemplar som detta från min tid hit på detta forum. Jag har också flera som kan bevittna att jag var seriöst intresserad av den sak som denna annonsör villa sälja. Men ver gång jag har logget på, är jag blivet raderat på ene och annan vis. Detta har gjort att lägger ner och går tillbaka till SA.

PS: Jag vill gärna undvika att skriva mera i denna tråd, då jag bliver radaret och varnat om att skriva negativt. Men det är klart att jag också vill göra rätt för mig.

Vh

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra sagt!

Jag tycker Vargklo (eller vilken annan moderator som helst för den delen) gör rätt om han "karantänsätter" en annons/tråd med ett innehåll det kan finns frågetecken runt tills man har haft tid att föra en dialog med annons/tråd skaparen. Jag tycker det låter som ett typexempel ur regelboken för hur man ska sköta sånna här situationer, synd bara när dialogen sen inte funkar av en eller annan anledning.

Jag hoppas våra moderatorer forsätter sig goda arbete.

"karantänsätter" en annons/tråd med ett innehåll det kan finns frågetecken runt tills man har haft tid att föra en dialog med annons/tråd skaparen- Helt rätt, men detta var som hände. Läs början på tråden. Vargklo tå bort min annons innan han fick svar från jag. Jag skickad svar till Vargklo inom 45 minutter från han skickad en pm till mig (var lagt in hit i tråden, men är radaret av moderator).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan inte vänta på att avlägsna tråden till man fått svar från skaparen, det kan ju bli så att skaparen inte ens svarar moderatorn. Man avlägsnar tråden, tills dialog förts, när det är gjort och frågetecken redits ut så låter man den komma upp igen. Om det sedan inte sker i direkt anslutning till att du svarar kan ju bero på att moderator utför arbetet på sin fritid och kanske inte sitter framför dator hela tiden. Jag tänker inte ta ställning till hurvida du har blivit felbehandlad tidigare, det är jag inte insatt i och ska jag vara ärlig så har jag inte med det att göra. Jag kan bara säga att om en moderator "karantänsatte" en av mina tråder för att det innehöll vissa frågetecken i väntan på att frågetecken skall redas ut så hade jag gillat läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I och för sig så tycker jag kanske att moderatorerna här skjuter från höften nån gång ibland och att nåt beslut varit onödigt petigt. Å andra sidan så har jag blivit beskylld för samma och värre när jag modererat på andra ställen så, tja, det är så det är, alla kan inte bli nöjda. Vad som däremot är fullständigt klart är att det där med att försöka vinna över moderatorer med att höja rösten, det är ett synnerligen meningslöst projekt. De flesta av oss härsknar till när man kastar skit på oss och att hamna i krig med nån som kan radera allt man skriver och dessutom kasta ut en om vederbörande riktigt tröttnar, det borde väl säga sig själv hur oddsen ser ut då.

Jag har sett det några gånger själv, hur nån gör ett litet fel eller möjligen eventuellt blir lite hårdhänt behandlad och hur folk då genast kör fram det grova artilleriet och gör bort sig så grundligt så man till slut ruttnar ut så på hela saken att man slänger ut folk bara för att slippa höra mer tjafs. Dumt och onödigt, moderatorer är folk som har annat att göra och som ibland gör dumheter men som även när det händer bör behandlas anständigt, jag menar, hur svårt är det att räkna ut hur det slutar om man försöker starta världskrig över en raderad annons.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hr. Vargklo (calle bland vänner) Är du snäll och up-loade min annonce igen, nu när du vet hur stor fel du har gjort. Och bara så du vet, där kommer en annons mere imorgen ang. dom koraller som är kvar. Och till sist mit kar med teknik. Och så ville ett ursäkt från din sida vare helt på sin plats.

//Henrik

Hej Henrik,

Jag har legat djupt nedbäddad i förkylning i två dagar nu, så jag kunde komma åt att läsa denna tråd först nu.

Det ser ut som om det mesta redan blivit utagerat. Min insats i det hela var att sända dig ett PM med en fråga om syftet med din försäljning av fisk. Tack för att du svarade på det. Mina moderatorskollegor har, som du ju uppenbart märkte, efter samråd lyft ut och in din annons under en tid. Bakgrunden till agerandet, som jag stöttar dem för, finner du tidigare i denna tråd. Lycka till med din fortsatta försäljning av fisk, som jag ser kommit riktigt långt nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...