Gå till innehåll

Driftstörning!


Rekommenderade inlägg

Laggeman: Har ni koll på hur mycket bandbredd det går åt ~dagligen på guiden? Med tanke på sponsorpengar av användare så kanske det kan löna sig att ha egen server? Vore även intressant att veta vad årskostnaden för att driva guiden (webhotell etc) är idag också, om ni vågar lämna sådana uppgifter? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Har ni koll på hur mycket bandbredd det går åt ~dagligen på guiden? Med tanke på sponsorpengar av användare så kanske det kan löna sig att ha egen server? Vore även intressant att veta vad årskostnaden för att driva guiden (webhotell etc) är idag också, om ni vågar lämna sådana uppgifter? :-)

Även om jag inte är Laggeman så kan jag försöka svara.

På rak arm kan jag inte svara på vilken bandbredd vi drar. Just dom problem vi haft nu har dock inte varit bandbreddsrelaterade utan handlat om servrar som haft CPU/minnesproblem. I dagsläget kör vi som sagt på delade tjänster och inga egna servrar. Men vi kikar på lite olika alternativ för hur vi kan gå vidare med detta, ett alternativ kommer då vara en egen server / servrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Har ni koll på hur mycket bandbredd det går åt ~dagligen på guiden? Med tanke på sponsorpengar av användare så kanske det kan löna sig att ha egen server? Vore även intressant att veta vad årskostnaden för att driva guiden (webhotell etc) är idag också, om ni vågar lämna sådana uppgifter? :-)

Varför är det intressant att veta årskostnaden? Tycker det inte spelar någon roll

Alla som är med i admin/mod delen är ju av eget intresse och driva en server är ännu mer jobb för dom. Tror inte någon är intresserad eller kan ta på sig detta att driva en server 24/7 365dagar och garantera att det funkar hela tiden. Kan man köpa tjänster som idag å ha att den funkar så är väll det kanon, nu vad har fattat så är det nått annat som hänt med serven då många ligger på samma och delar på allt.

Tycker vi skall vara glada att det finns folk som orkar huvudtaget köra sida som den är och försöker så mycket det går att få hjälp att få igång det hela så fort de kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maglofster: Även du går bra antar jag :-) Men ok, det låter ju bra. Tråkigt att dom har problem med minnesanvändning. Jag har jobbat en hel del med utveckling av stora webapplikationer, och jag gissar på att minnesproblemet grundar sig i någon form av minnesläcka på någon kunds applikationer. Är helt klart frustrerande problem. Min tankegång var lite att guiden i sig är ju väldigt "liten" om man ser utifrån resurser, så är min personliga åsikt att en mindre vanlig hemmaserver (läs PC) kommer fungera utomordentligt. Säkert bättre. Största problemet/risken är ju helt klart eventuellt slarv av databasbackuper. Nu vet jag ju inte förvisso om ni gör dom själva, eller om tjänsten ni hyr fixar den delen.

Wrang: Jag personligen tycker det är intressant att veta vad driftkostnaden är. Sen om det är relevant eller inte är ju en helt annan sak :). Min förfrågan var inte menad med negativ inställning om du uppfattade det så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maglofster: Min tankegång var lite att guiden i sig är ju väldigt "liten" om man ser utifrån resurser, så är min personliga åsikt att en mindre vanlig hemmaserver (läs PC) kommer fungera utomordentligt. Säkert bättre. Största problemet/risken är ju helt klart eventuellt slarv av databasbackuper. Nu vet jag ju inte förvisso om ni gör dom själva, eller om tjänsten ni hyr fixar den delen.

Förstår hur du tänker. Det är såklart lockande att göra nån egen enkel lösning. Men för att kunna garantera våra "kunder" en stabil drift så tror jag vi måste köpa tjänster mer än att sätta upp helt egna burkar. Även eldsjälar vill åka på semester, ha ledigt och ibland även sluta jobba med hobbyprojekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara Remne. Frågan var uppe då jag driftade sidan under de åren. Inget att dölja men ändå inget att skriva om tycker jag, många tror att det är en lätt sak detta här men så är inte fallet, allt kostar en slant och det skall funka. En vanlig hemsida är lätt att köra men nu då en massa annat är med så springer det iväg tex programvara forumet, utrymme filer, databas, Trafikmängd/månad etc etc. Sen får de nuvarande göra sin sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att köpa en tjänst med en deciderad egen server, dvs inga andra virtuella servrar på just den hårdvaran men med 7/24/365 övervakning eller blir det för dyrt?

MVH Lasse

Vi har en diskussion om detta inom Moderatorkretsen. Men det finns många åsikter och många olika alternativa lösningar. Vi måste tyvärr be alla ha stort tålamod då det tar lång tid (månader antagligen) att få alla parametrar att få plats för ett beslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att köpa en tjänst med en deciderad egen server, dvs inga andra virtuella servrar på just den hårdvaran men med 7/24/365 övervakning eller blir det för dyrt?

MVH Lasse

Om vi hade den turen att vi hade en virtuell server, vi ligger på ett vanligt webbhotell, där det inte finns någon direkt kontroll över vad de olika siterna förbrukar, hade vi en egen virtuell server så hade vi åtminstone garanterade resurser i minne, cpu med mera. Vi håller som sagt på och diskuterar för den bästa lösningen för framtida hostning, vi vill inte göra några förhastade beslut nu som kan ge problem i framtiden.

Så som Ingmar säger hoppas vi att ni har tålamod med att det kommer ta en stund innan vi är där.

/Jani (del av teknikteamet som jobbar med utvecklingen av SG)

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så klart otroligt viktigt att få till en lösning som fungerar bra, just nu blåser det hårt och då gäller det att vi sitter lungt i båten och inte tar för snabba beslut som vi sedan ångrar. Vi ska kunna ta hand om den ev. nya lösningen också. Teknikgänget arbetar hårt för en lösning och jag litar 100 % på dom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...