Gå till innehåll

j0nas AquaMedic Yasha


_j0nas_

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har precis blivit innlurad på detta med saltvattens akvarium av remne här på forumet då han fick för sig att efterskänka en krabba till mig.

Så började smått med ett "picokar" från AM på ~36liter men tyvärr han inte krabban flytta in innan jag själv fick för mig att plantera in en Mantisräka vid namn Infestor i karet.

Efter inplantering så gjorde han livet kort för mina två sniglar, den första avrättade han efter ~10min och den andra var slut som artist någon dag senare.

Men efter att ha läst på lite verkade det som att folk fick dem att fungera med STORA turbo-sniglar. Så sagt och gjort jag köpte den största jag hittade och nu har de vart grannar i ~5 dagar utan några incidenter.

I övrigt så tycker jag Mantisräkor verkar vara synnerligen tacksamma och vackra små gynnare.

Han är nyfiken och aktiv hela dagarna och nätterna. Han är nyfiken och försöker hålla koll på vad jag har för mig.

Idag innehåller akvariet

1st Mantisräka (peacock)

1st STOR turbo-snigel

1st ~20cm lång gul "fireworm"

Och en del okända "saker" ?anemoner? som bor på den levande stenen.

Timelaps på räkan!

post-6228-14468923235425_thumb.jpg

post-6228-14468923235682_thumb.jpg

post-6228-14468923235931_thumb.jpg

post-6228-14468923236152_thumb.jpg

post-6228-14468923236362_thumb.jpg

Mer bilder kommer!

Har möblerat om och bytt ut lite sten sedan dessa bilder togs.

Sen vill jag tacka Rolle och Lennart på http://www.korallfisken.se för superbra service och tålamod med mig!

Även en person vid namn Janni med okänt alias här på forumet ska ha en liten klapp på axeln efter hjälpen jag fick nere på KF!

Utan dem hade det aldrig gått vägen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Den vet verkligen när det är matdags ;)

Bra filmning, och första filmen var verkligen bra, Inte många akvarierelaterade videoklipp som är gjorda på det sättet.

Kul att du tycker det! :)

Jag ska göra en ny liknande film så fort jag har fått lite mer ordning på't saknar lite småsaker i det och ska flytta det till ett nytt bord som passar bättre till akvariet lite bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hade du ställt frågan här så hade nog fler kunnat ge svar på din fråga fortare, men bättre sent än aldrig. :)

De röda ser ut som Botryocladia leptopoda.

Den ensamma gröna kulan ser ut som en Ventricaria ventricosa.

Tackar!

Så den gröna ska jag se som en pest och den andra ska jag vara glad och tacksam över! :)

Nu ska vi se om jag kan få ordning på stenkorallen som huserat i karet en vecka.

Jag har läst att orginalbelysningen inte räcker till, men de har huserat i karet en vecka och verkar leva och frodas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag precis (igår) planterat in en Blå Frökenfisk tillsammans med Mantisen då jag fick höra lösa rykten om att detta skulle fungera.

Till min stora förvåning när gick upp i morse så levde den fortfarande! Vad som är mer fascinerande är att de två stundom delar håla. Nu litar jag inte till 100% på min mantis då han är lynnig och har ett ganska dåligt temperament men vi får se.

Frågan är bara vad matar man en frökenfisk med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag precis (igår) planterat in en Blå Frökenfisk tillsammans med Mantisen då jag fick höra lösa rykten om att detta skulle fungera.

Till min stora förvåning när gick upp i morse så levde den fortfarande! Vad som är mer fascinerande är att de två stundom delar håla. Nu litar jag inte till 100% på min mantis då han är lynnig och har ett ganska dåligt temperament men vi får se.

Frågan är bara vad matar man en frökenfisk med?

Va kul att det fungerar. Artemia är ju något många använder som basföda vad jag har förstått när jag har läst här på forumet så testa med några stycken sådana och se om den vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som om du har en del Majano. Snyggare än glasrosor och förökar sig inte lika fort.

Nu har jag avlivat större delen av Majanon med kokande vatten i sprutor vilket fungerat bra!

Det har blommat upp några små nya gynnare men då jag har ett litet akvarium känns det inte som det är något problem att då och då göra punktinsatser.

Då de tycks innehålla en liten del gift har jag vart noggrann med att göra ett ~10-15% vattenbyte efter mina "attacker"

Ändrat av _j0nas_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite nya bilder och nya frågor!

Vad är detta? (den vita "blåsan" i mitten) Till ID-Tråden

post-6228-14468924252861_thumb.jpg

Bifogar en ganska kass "översikts bild"

post-6228-14468924252674_thumb.jpg

Glas Roser som jag väntar på att de ska bli stora nog att ta död på!

post-6228-14468924253023_thumb.jpg

Översiktsbil där man kan se lite av hur effektiv sjöborren är på att äta "ogräs"

Han har spenderat 2 dagar att cirkulera på höger halva av stenen och den såg tidigare ut som den delen till vänster

post-6228-14468924253198_thumb.jpg

post-6228-14468924253388_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags och lägga upp lite nya bilder! :)

Nya knappar!

post-6228-14468924865144_thumb.jpg

Min "någonting" som tränger undan knappen nedanför.

post-6228-14468924865355_thumb.jpg

Mjukisar som stormtrivs! Fick dom som små små stackare och på 3-4 månader har de dubblat sin storlek 3-4ggr

post-6228-14468924865757_thumb.jpg

Min bubbelanimon som bor i en skreva och är lite svår och fota

post-6228-14468924865975_thumb.jpg

Nya små knappar!

post-6228-1446892486615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Får fortfarande inte upp bilder. Bara en webkamera som visar en rörlig vattenyta på ett kar.

Det är bara en webcam med bild från mitt kar, har bara en frökenfisk och en reef lobster i det för tillfället.

Ska dock flytta kameran och montera ett fish-eye på den så man får lite bättre överblick från sidan, när jag får tid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...