Gå till innehåll

Är tänket rätt?...


Guest Andreas

Rekommenderade inlägg

Jag var igår till en affär som säljer saltvattensfiskar. Jag vet att det finns olika åsikter om vad som är bra och inte inom denna hobby. Dock blev jag förvånad när den ansvarige i butiken inte kör med skummare utan säger att om man har nog stark UV och levande sten behövs inte skummare. Han säger att uv:et dödar de organismer som kan vara farliga för fisken. Vad jag inte förstod i resonemanget var hur han då får bort äggviteämnen (proteiner) ur vattnet, eller tänker jag fel? Vidare säger han att i en Fish-onlytank bör man ha lägre salthalt, speciellt i början när man lägger i fisk.

Som jag ser det så behövs skummaren för äggviteämnen och UV mot parasiter mm. Är detta rätt tänkt? smiley5.gif.Kan han ha rätt i vad han säger? Det bör väl poängteras att han inte har sina fiskar så länge i karet utan säljer vidare ganska snabbt samt att han hållit på med detta i flera år och också ska vara distributör. I övrigt verkar han ha bra koll.

En annan fundering om vad han sade rör ämnet biobollar som nitratnedbrytare. Han säger att det går att bygga ett effektivt nitratfilter för ett par hundra genom att bygga en tub av filtermassa i akvariet, fylla det med biobollar och cirkulera vatten genom detta filter. Har här läst om risk för att det till slut blir en nitratbomb. Har samtidigt sett att det säljs nitratfilter som innehåller biobollar.Vad är rätt?smiley5.gif.

Det vore himla intressant att höra era åsikter på vad han säger.om punkterna ovan:

Skummare

Lägre salthalt i Fish-onlytank

Biobollar som nitratfilter

//Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör själv med biobollar, det har jag alltid gjort. Visst kan det

bomba, men för min del har det funkar smärtfritt. Men detta är ju inte

den enda reningen jag har. Jag kör med skummare, filtervadd, aktivt kol

och skumfilter också. Angående lägre salthalt i ett "Fish-onlytank" är

helt korrekt. Parasiter trivs bättre i högre salthalter. Så länge man

inte har koraller så skiter fisken i salthalten, nja nästan, den kan ju

såklart inte vara hur låg som helst. Men att köra utan skummare kan ju

vara lite våghalsigt. Men det kanske funkar för en del...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På 70 -talet när salt var nytt och LS och MH inte var upptäckt var det vanligt med höga nitrathalter. Gick det över 100 mg / liter var det dags att byta vatten men det fanns exempel på fisk som under lång tid hade vants till mycket högre halter. Det högsta värdet jag läste om var 1020 mg / liter om jag kommer i håg rätt. Fiskarna tålde bara långsamma vattenbyten till bättre värden.

Det går att bygga ett nitratfilter med filtersvamp eller liknande. Man kör en sluten cirkulation med en pump och filtret. Till detta har man en kran för inkommande vatten som man justerar så att det bara droppar ur ett avlopp från systemet. Man brukade mata bakterierna också med en sockerlösning. Filtret var svårt att få att fungera riktigt bra och är praktiskt taget bortglömt, men en variant har dykt upp igen. Vodka metoden där bakterierna matas med vodka i stället och man har ett tjockt sandlager för att få den anaeroba miljön för bakterierna. Den är också mycket svår att få igång riktigtoch det finns många rapporter om folk som förlorat djur, ibland hela besättningen genom den metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belastar man inte karet så hårt så funkar det nog utmärkt, Skummaren tar ju även bort en del nyttiga ämnen. Jag besökte en butik i Halmstad och dom körde med Jubarer filter (stavning) den burken såg ut att fungera bra.

Det går ju att driva ett akvarium med hjälp av att bara byta 20% vatten i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belastar man inte karet så hårt så funkar det nog utmärkt, Skummaren tar ju även bort en del nyttiga ämnen. Jag besökte en butik i Halmstad och dom körde med Jubarer filter (stavning) den burken såg ut att fungera bra.

OBS!! Ja i deras korallsystem. Inte i deras fisksystem.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitamin: Det jag lärt mig är att parasiter även trivs vid låga salthalter. Se bara på utlekt öring som vandrar ut till saltsjön. Full av maskar och annat bös. Väl ute i saltsjön trillar dessa parasiter av. Vid en konsultation av en duktig veterinär för ett antal år sedan så skyllde man detta på att snabba osmotiska förändringar tål fiskarna bra men parasiterna är känsliga för detta. Fiskar ochtrvs altså bra både vid höga saltkoncentrationer och låga. Fiskarna tål snabba förändringar på salthalten. Det görinte lägre stående djur. Varför har man då en lägre salthalt vid fish only burkar. Enligt de lärde så (fritt fram och hugga ni som kan) så medför en hög salthalt (högre osmotiskt tryck), en högre belastning på fiskens metabolism (ämnesomsättning) än en låg salthalt. Fiskens kropp får altså jobba mer för att åstadkomma samma sak (exvis dra nytta av den mat den äter)änom den hade befunnit sig i en lägre salthalt. Detta medför en stressfaktor. Stressade fiskar mår sämre, drar på sig parasiter lättare än en frisk välmående fisk. Detta är altså anledningen till att butiker och fish only kar oftast håller en lägre salthalt i sitt fisk system.

Parasiter finns överallt mer eller mindre. En icke stressad fisk tål mer.

smiley7.gifLite högre upp i texten så hittade jag ett skrivfel. Det skall stå "Fiskar och parasiter trivs altså bra........... Utav nån smiley11.giforsak så kan jag inte gå in och ändra något jag redan skrivit.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt så klarar de flesta saltvattensfiskar kortare vistelser i en sötvattensmiljö medan många sötvattensfiskar har svårt att överleva ens korta stunder i saltvatten eftersom de saknar fysiologiska anpassningar för att hantera bl.a. det högre osmotiska trycket. Mycket förenklat kan sägas att en sötvattensfisk torkar ut inifrån vid vistelse i saltvatten, det finns också andra förklaringsfaktorer men det finns ingen direktmening med att gå in på detta. Vissa fiskarter, däribland laxfiskarna, vissa hajar mfl. klarar av att vistas längre perioder i båda miljöerna.

En saltvattensfiskklarar enrelativt låg salthalt,åtminstone periodvis. Är salthalten för låg för länge kan detta leda till stora invärtesproblem men det är knappast troligt att en salthalt som ligger kring 1.018 ellertom lite lägre skulle ställa till meddessa problem. Vid för låg salthalt rubbas fiskens saltregleringsmekanismer vilket gör att fisken stressas och avlider (så småningom)till följd av följdsjukdomar.Många parasiter på havslevande fisk har inte fiskarnas förmåga att motstå en lägre salthalt, (lika lite som de flesta sötvattensparasiter har en förmåga att motstå en högre salthalt),vilket gör att en lägre salthalt kan vara en effektiv metod att hantera parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitamin: Det jag lärt mig är att parasiter även trivs vid låga salthalter. Se bara på utlekt öring som vandrar ut till saltsjön. Full av maskar och annat bös. Väl ute i saltsjön trillar dessa parasiter av.

Men: det är väl olika sorts parasiter som lever i salt resp sött? I så fall är det inte konstigt om de dör när man byter levnadsbetingelser för dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...