Gå till innehåll

Ihopdragna musslor.


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Mina musslor har varit väldigt ihopdragna de sista två dagarna. De står på olika ställen i akvariet och har tidigare varit helt öppna och fina.

Någon som har gissning på vad det kan bero på? (Tridacna Maxima).

Jag har inte introducerat något nytt, eller ändrat något annat på ett tag, så det är ingen sådan ändring.

Alla fiskar och koraller verkar trivas.

Värden:

Temp 27

Salt 1,024

PH 8,0

KH 7,2

Kalcium 400

Magnesium 1320

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har växt fast på olika små stenar och jag har haft dem sedan augusti i år.

Jag kan inte se någon pyramidsnäcka på någon av dem.

De är inte heller helt stängda, men vill inte öppna sig som förut och hänga ut med manteln.

Jag kan inte se att det är någon invånare som stör dem heller.

Det har varit så här nu en vecka.

Någon idé vad det beror på? Något man kan göra för att få dem att öppna sig mer?

Bifogar bild från 2 veckor sedan och en från idag från samma mussla. De andra musslorna är samma sak med...

post-4653-14468923382006_thumb.jpg

Tack på förhand!

post-4653-1446892338187_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova ta en titt på natten, det kan vara tomt på dagen och så är det 30+ pyramider på dom på natten.

Mina kan vara lite sura någon dag men sen verkar de bli som vanligt igen om det inte är nåt som stressar dom.

Hur det än är så kan det vara bra o läsa på om sötvattensdopp ifall detta fortsätter så kan det vara ett alternativ.

Hoppas det löser sig...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också två babys (köpte från DO vilket dina också verkar vara) hade fyra från början men två strök med under sommaren pga akvarievakt = för varmt vatten+ ingen matning. Har du inte börjat mata hittills är det precis som Christian säger väldigt hög tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm.. Inte lika säker på behovet av mat. Som jag förstått det hela klarar musslan sig bra på det som den får via ljuset. Att den är beroende av mat från filtreringen bygger på äldre felaktigt utförd forskning. Däremot skadar det säkert inte att pytsa i nåt lämpligt. Små musslor har en sämre överlevnadspotential än större, vilket man kanske får ta med i beräkningen när man köper (har också blivit av med 2 st)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har hittat lite trådar o nån artikel kring musslor o foder och det verkar gå mera åt hållet att dom små är känsligare för ändringar men har inga speciella foderkrav.

Vi får se hur det utvecklas, jag tror dock att det är fler nybörjare som köper små musslor än stora varpå dom små har betydligt sämre odds från början;)Ett stabilt kar med jämna värden är nog generellt en fördel för ryggradslösa och då har man nog bättre odds än om man öser i en massa phyto...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägligt nog så vaknade dottern några gånger i natt, så jag kunde passa på att kolla musslorna på natten, och kunde inte se några pyramidsniglar. Jag gick runt med röd lampa, men kunde inte se något.

Jag matar lite med Reef paste, H2Ocean Dustfoder, Cyklopeeze då och då.

Tycker mest att det är konstigt att alla 6 musslorna har sett glada ut, och sen plötsligt från ena dagen till den andra så är alla sura...

Tack för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är svårt att se på bilderna, musslor kan ju dra ihop sig och bete sig konstigt någon dag om de bränt sig eller något annat stört dem. Men ser du att ena manteln dragit ihop sig eller liknande och inte fäller ut kanske man kan börja misstänka Pinched mantel disease vilket är ganska vanligt om de fortfarande är ihop dragna efter 3-4 dagar brukar jag sötvattensdoppa dem i ca 30min.Problemet med små och så fint elektriska musslor som dina är att de ofta är för svaga för att orka med ett sådant ingrepp.Nu vet inte jag om det är det dock.

Hur reagerar musslan ? har du nyligen flyttat runt på dem eller gjort något liknande ?

Om du har wrassar i burken brukar de hjälpa till att kontrollera pyramidsniglar, för de kan vara väldigt svåra att se och på små musslor har det en ganska snabb inverkan.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj missade att alla drabbats, jag tvivlar på att dvärgkejsaren är boven, för då brukar man ofta kunna se bettet tydligt, samt att de brukar slå ut efter ett tag ändå, även algätare och annat bör inte kunna påverka allihopa, en frisk mussla tål rätt mycket fysisk stryk.

Nu vet jag inte om några parametrar kan ha påverkat detta, typ som byte av fosfatmedia eller svajjande värden och liknande.

Men tycker att det låter som Pinched mantel om du säger att allt annat i karet är bra och du haft dem sen augusti samt att inga förändringar är gjorde så skulle jag gissa på Pinched mantel, sjukdommen sägs vara bakteriell och finns ofta med på musslorna men kan senare utvecklas och bli värre dessutom har alla musslor olika motståndskraft mot dessa men de små är känsliga, samt att sjukdommen kan sprida sig. Om nu alla 6 musslor mår så så försök gärna ta kort på dem och lägg upp här.

Förövrigt så brukar jag själv behandla dem i en behållare som jag fyller upp med sötvatten och placerar i karet så de får samma temp samt ljus så att de öppnar upp sig ordentligt och att sötvattnet kan tränga sig igenom överallt, efter ca 20min brukar jag skaka dem ordentligt i hopp om att bakterierna ska ramla av sedan låter jag dem ligga kvar, sedan lyftar jag tillbaka dem i karet och blåser av dem framför en streamer eller liknande och placerar dem på en lämplig plats.

Nu kanske du redan vet hur man sötvattensdoppar men såhär gör jag iallfall :),

men ta gärna några bilder till som sagt och skriv ner iakttagelser. För sötvattensdopp är inte riskfritt.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka ta lite foto ikväll. Manteln verkar dock inte skadad, bara att den dragit ihop sig. Jag var hemma och åt lunch idag, och då var en lite mer öppen.

Jag har inte bytt fosfatmedia på ett tag. Borde jag det nu? Vill musslor ha lågt fosfat? Lågt Nitrat?

Jag har även en Sixliner Wrasse, vet dock inte om han äter några pyramidsniglar, eftersom jag bara ser några enstaka på glaset på natten.

Musslorna har inte flyttats omkring, eller något annat, har inte ändrat något annat speciellt heller.

För ett tag sedan så höll mina eremiter på att rensa så att de välte musslorna hela tiden, så de har fått bosätta sig temporärt i sumpen, men att de drar ihop sig har kommer efter detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett pyramider på nåt annat än musslor o snäckor, är du säker på att du inte tagit fel på arterna?

S.k pyramider är egentligen inte pyramidformade utan eliptiska o rätt vita o kan vara nog så svåra o se på en mussla.

Med tanke på hur många musslor du har så har jag svårt att tro att du inte har några pyramider...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka ta lite foto ikväll. Manteln verkar dock inte skadad, bara att den dragit ihop sig. Jag var hemma och åt lunch idag, och då var en lite mer öppen.

Jag har inte bytt fosfatmedia på ett tag. Borde jag det nu? Vill musslor ha lågt fosfat? Lågt Nitrat?

Jag har även en Sixliner Wrasse, vet dock inte om han äter några pyramidsniglar, eftersom jag bara ser några enstaka på glaset på natten.

Musslorna har inte flyttats omkring, eller något annat, har inte ändrat något annat speciellt heller.

För ett tag sedan så höll mina eremiter på att rensa så att de välte musslorna hela tiden, så de har fått bosätta sig temporärt i sumpen, men att de drar ihop sig har kommer efter detta.

Ok bra, menade inte att du skulle byta media osv utan tänkte om du gjort några drastiska förändringar på den fronten så kanske det kunde varit en möjlig faktor, lite nitrat är bara bra, hur reagerar de när man håller handen övanför dem ? Det jag egentligen vill komma åt är om du stressat dem något, men det verkar du inte ha gjort..

Sixline wrassarna brukar kunna ta pyramid sniglar så det är bra, men då lutar jag mer mot pinched mantel. Men ta gärna fler bilder.. de säger mycket mer än ord :)

Kika på denna artikel, den är rätt nyttig om du inte redan sett den så kan den vara bra att gå tillbaka till http://reefkeeping.com/issues/2006-09/jf/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, har tagit bilder nu, hann dock inte putsa rutan... Vissa av musslorna har börjat att öppna sig lite igen, men absolut inte som tidigare, då manteln hängde ut...

Jag har inte gjort några förändringar de senaste dagarna heller.

Jag plockade upp varje mussla (sitter fast på sten) och synade dem noga. En av musslorna sitter inte riktigt fast, och där hittade jag en pyramidsnäcka, eller åtminstone skalet av en.

post-4653-1446892340536_thumb.jpg

post-4653-14468923404058_thumb.jpg

post-4653-14468923404279_thumb.jpg

post-4653-14468923404455_thumb.jpg

post-4653-14468923404775_thumb.jpg

post-4653-14468923404975_thumb.jpg

post-4653-14468923405158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det ser ju ut som om du har riktigt bra vårdnad då du inte hittar nåt mer elände än så...

Sunny är ju inne på pinched mantel o det är kanske inte helt fel men om dom börjar komma tillbaka så kan det ju vara annan miljöpåverkan?

Tänker mest på nåt kemisk som någon form av luktspray/rök/målarfärg eller nåt som överförts från dina händer.

Musslorna är ju känsliga filtrerare så dom bör ju drabbas hårdast o snabbast även av mindre mängder.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten uppdatering är att musslorna har börjat att öppna sig fint igen (har tagit foto, men får slänga upp det senare).

Den ena ljusblåa blev jättefin och öppnade sig vackert, sen käkade eremiterna upp den... Eftersom de låter de andra vara, så hoppas jag att det beror på att den i så fall börjat att dö, även om det inte såg ut så...

Den mörkblåa har även den blivit attackerad av eremiter.

Jag har inte haft någon vidare lycka med musslorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...