Gå till innehåll

128l boyu - första försöket


Kulin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gjorde de första ordentliga mätningarna idag, och känns som det finns en del att förbättra (samt bättre tester behövs)

Temp: 25

Salt: 1.021

PH: 8.5 (så sjukt svårt att avgöra med dropptestet...)

KH: 12

CA: 360

MG: ej testat

Så saltet har jag inte lyckats få upp, blir till att slänga i ännu mer salt vid nästa vattenbyte till helgen,

KH känns liite högt, men det lär väl sänkas per automatik vid vattenbyte som senast.

skall försöka komma över ett MG-test, och sen försöka komma till bukt med CA och MG nivåerna

invånarna verkar ju än så länge trivas och växa dock.....men förhoppningsvis växer de bättre om värdena e bättre ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Buuuu, min lilla koloni med zooanthusar e spårlöst borta, gissar på att den trillat in mellan all LS.

Sen en fråga, vad är enklaste sättet för att få bort alla små partiklar som snurrar runt i vattnet? Låta skummaren ta det allt eftersom, eller finns det nått bra sätt för att snabba på det? O på tal om den, nu skummar den på riktigt äntligen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns små pumpar med en filterhållare som du kan sätta i karet tillfälligt och fylla med vadd. Efter ett par dagar tar du ut vadden och byter ut den vid behov.

När du har blivit av med de små partiklarna så tar du ur filtret, slänger vadden och lägger pumpen i en låda tills den behövs igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh, låter som en plan, får bli en liten vända till affärn imorrn då ;)

Har ett par gamla sötvattenspumpar som kanske går att fixa till nått med :)

Annars rullar karet på ganska bra tycker jag, min räka strök med när jag fipplade om ibland stenen dock :( lite synd, men men..shit happens.

Tack för tipset btw

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått lite nya invånare i burken idag, Hysterix, Calustrea och en Montipora...samt dratt igång pump o lite vadd för å få bort all skit som snurrar runt i burken...får se om de blir lite bättre....en kan ju hoppas i alla fall

post-6288-14468923706624_thumb.jpg

post-6288-14468923706031_thumb.jpg

post-6288-14468923706235_thumb.jpg

post-6288-14468923706426_thumb.jpg

post-6288-14468923706815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens ooops: min sambo ringde när jag var på jobbet och sade att det rann vatten från akvariet.

Tog en sekund å komma på vad felet borde vara, röret från returpumpen hade hoppat ur anslutningen till strilröret och sköt vattnet rakt upp.

Nån liter vatten på golvet blev lärdomen. och får hitta nån bättre lösning på detta, blir o köra originaldelarna tills lösningen är klar :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för dagens bildterror,

lekte lite med kameran och fick ett par Ok bilder

post-6288-14468923736003_thumb.jpg

lite kul att se första bilderna på ricordean och jämföra med nu. de har dublerat sig i storlek och totalt sitter det 6 stycken på den lilla stenen...två riiiiktigt små...nu snackar vi knappnålshuvud. sjukt söta miniatyrer av storebrorsorna ;)

även den gröna korallen har ökat sin storlek ordentligt!

Knapparna har slått ut o blivit fler, och riktigt fina...

nu behöver jag snart stoppa in nya kamrater i burken å fota....kommer fota sönder mina nuvarande annars ;)

post-6288-14468923735261_thumb.jpg

post-6288-14468923735443_thumb.jpg

post-6288-14468923735649_thumb.jpg

post-6288-14468923735822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna varelsen gjorde nått nytt idag, tror det landade lite mat i han när jag matade fiskarna, drog ihop sig till en boll, tycker första bilden av rhodactis sp7 e väldigt likt det han gjorde, så det får han vara tillsvidare ;)

Behöver man mata han, eller e han mest intresserad av ljuset?

post-6288-14468923737637_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utökade korallbeståndet igår, får tacka Saxmark för en fragg galaxea och hystrix.

Två huvuden på galaxean hade ramlat av på resan hem, så dessa puttades ner i 2 perfekta hål i ls:n så får vi se om det blir nått av dem med :P

post-6288-1446892375657_thumb.jpg

post-6288-14468923756778_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens mätning gav mig lite rynkor i pannan....saltmätaren jag har åkte i papperskorgen nu i alla fall, mätte vattnet 5 ggr, och fick 5 olika värden...hoppas refraktometern kommer snart!!

Jag tror dock att saltnivån är hög, hade en vän testa det för ett tag sen 1.030.. Hoppas på att fått ner det lite nu dock

Ca 360-380

Kh 8

Mg1590 ?!?!?

Kan mg nivån vara så hög beroende på en ev hög salthalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...