Gå till innehåll

128l boyu - första försöket


Kulin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om inte montiporan trivs så ser du det på att den slemmar och drar in polyperna. Om inte sinularian trivs så ser du det på att den drar in polyperna och kan även dra ihop sig lite på den armen som ligger emot korallen. Det är inte alla koraller som inte går ihop, vissa kan utan större problem växa in i och ihop med varandra, men det är ändå ett krig och den starkaste vinner, så det bästa är väl ändå att sära på dem något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nämen så kul, besök av vita prick...suck.

Jaja, får bli å åka o köpa lite medicin o hoppas på de bästa. Uvc inkopplad nu i alla fall...

Slängde i aktivt kol i en strumpa häromdagen, bör jag ta ur den medans ha kör i medicin eller?

post-6288-14468924017143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ok om sinularia och hystrix krockar lite då o då?

Sinularian e ju väääldigt rörlig och ändrar sin position sjukt mycket..

Dagens värden innan Vb.

Temp 25

Salt 1.027

Ph: ca 8.5

Kh: 10

Ca 360

Mg 1500

10l vb med salthalt 1.024

Ps, såg att min hystrix börjat få härligt vita tillväxt-toppar och även börjar återfå sin rosa färg....woho

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och klurar på om jag ev. Skall fragga ner min sinularia då den tar vääldigt mycket plats i min lilla burk..

Klurar även på om jag ev skulle byta ut sarcophytonen till en mindre då den skuggar jäääättemycket i burken..

Så om det finns nått intresse för nått av ovanstående så hojta till.

Gärna i gbg-området.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick panikmöblera om stenen då jag var i o skulle flytta en korall från en annan och råka trycka till stenen lite för hårt och allt började flytta på sig, vart lite spännande...

Blir inte helt nöjd med scapen dock, men nu finns det mer ytor högt upp i alla fall.....klurar dock på att lyfta ut allt göra om från början....får se va man bestämmer sig för

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passade på att göra lite vattentest mitt emellan 2 vb för att få lite koll på förbrukning etc.

Äntligen fått ner min mg nivå.... Och samtidigt har ca droppat som fan...dags o buffra tror jag.

Temp 25

Salt 1.027

Kh 10

Mg 1450

Ca 300 (!!!!??)

Har iofs sett att ett par koraller börjat växa ordentligt, så dags att göra nått åt calciumet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har det som inte har nån mh.... Vet inte om de finns nått med m...har för mig att nån liknande modell har det dock...JAD kanske..

Hur som helst, mina erfarenheter so far:

Belysning 2x24w pl rör 50/50 vitt/blått..ganska ok ljus...lite svagt dock. De inbyggda fläktarna håller tempen i karet på stabila 25grader för mig, ingen värmare eller nått för tillfället.

Månljusen är helt ok..MEN

Det finns inget sätt att styra belysningen vs månljus med timer enbart manuellt, finns bara en strömsladd till allt...så det är knapptryckning som gäller tyvärr.

Returpumpen som följde med min burk var på 720l/h...vilket kändes för klent, jag har nu 1000l istället.

Överrinningen är lite bristfällig i mina ögon, jag har satt ett plastkort framför för att kunna styra nivån och få ett litet fall så att ytvattnet far ner i "sumpen"

Fläktarna låter inte så mycket faktiskt, däremot låter originalskummaren rätt friskt, och skummar väl sådär.

Mitt kar har även lite irriterande skorrande ljud för sig, men det beror säkert på nån lös detalj nånstans ;)

Kåpan kan öppnas uppåt, eller föras ner bakom burken vilket är jäkligt smidigt.

Som en total nybörjare på salt som jag är, känns det som ett bra kar å börja med, smågrejer som man kan förbättra och lära sig av :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ikväll gjort om scapen för femtielfte gången...nu dock med den stundande led-konverteringen i tankarna.... Massor med "plana" ytor att ställa saker på, mer simyta för firrarna, och även ett skuggigare parti..

Har lite i fronten jag behöver placera ut på bättre ställen...men tillsvidare får de stå på bottnen.

Vet inte om man ser skillnaden på detta kassa kort dock

post-6288-14468924092805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var o hämta en montipora setosa av Pål för en stund sen. Nog en av de coolare korallerna jag sett färgmässigt...min bild gör inte korallen rätt för 5 öre....

Flourocerande neon-disco-rosa med rosa/orange poöyper.... Ascool verligen!!

post-6288-14468924100877_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...