Gå till innehåll

128l boyu - första försöket


Kulin

Rekommenderade inlägg

Hystrixen verkar vara lite halvnöjd, den är mer åt det orangea hållet än rosa, polyper är ute och den växer änåd, då jag ser ett par nya ställen som börjat växa.

Hoppas den börjar gilla läget lite bättre när alla värden ser lite bättre ut.

Vattenbyte idag, så skall mäta lite sen. Gjorde ett medvetet svagt saltvatten idag, så hoppas på att få ner mg nivån, och sen få till salthalten när refraktometern behagar dyka upp.

I övrigt verkar det mesta rulla på bra. Får bli lite nytt när julen är över å man ser vad ekonomin tillåter efter alla julklappar e fixade ;)

Edit:

Då var det mätt, mg fortfarande lite högt

Ca 440

Mg 1530

Kh 10

Temp 25

post-6288-14468923860961_thumb.jpg

Ändrat av Kulin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Var hos Petergg o shoppa loss lite nya zooanthusar igår, fick även med en stor bit gorgonia he. Tyvärr inget kort på den, då det är lite mörkt i bakre delen av burken så de e svårt att få till bild i blåljuset.

Även liite svårt att se färgerna tyvärr. Håller på att leta efter nått nytt lite bättre blåljus som lyfter fram färgerna på korallerna lite bättre en budgetvarianten jag har.

Är dock sugen på en LED diy till burken....försöker hitta nått som skulle kunna funka utan större modifieringar på burken i första läget dock.

post-6288-14468923902924_thumb.jpg

post-6288-14468923902566_thumb.jpg

post-6288-14468923902748_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter o klurar på om det är dags att köpa nya pl 24w rör till burken då jag inte vet hur gamla de är. Har bara hittat dem i england än så länge, ca 17pund styck. Så med frakt ca 500....

Men då klurar jag även på om man skall uppdatera till led.

Känns ju lite dumt o först bränna pengar på rör, för att sen byta ut det.

Hittade en sjysst diy lösning med 25 leds som faktiskt fick plats i huven...kan dock inte bestämma mig...känns lite läskigt att pilla med karet...tänk om man inte blir nöjd....

Nån som har lite input?

Ljusmässigt lär det ju bli avsevärt mycket bättre, eller? 12 vita 12 blåa och kanske en annan färg.....hmmm svårt detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lät ju faktiskt som en bra ide, det gör jag gärna nån dag när du har tid.

Dags att börja klura o kika på vad det finns för olika delar som kan behöva skaffas då

Hör av dig via PM. hemma under julhelgen men jobbar under mellandagarna. Bor i terasshusen på Källarliden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan kanske ta de på annandagen om du e hemma. Jag börjar jobba 15, så innan dess i alla fall kanske, om du e hemma o har tid.

Mätte vattnet lite idag, mg rör sig neråt o står nu på ok värden.

Kh ~8,5

Ca 420

Mg 1500

väntar fortfarande på refraktometern och en ph-mätare zzzzz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta dålig kvalite, men lite mycket bös i vattnet nu efter att försökt tråckla dit nya sakerna. En sarcophyton en sinularia å en sandvändare.

Får ev fragga ner sinylarian då den var väldigt stor i min lilla burk. Får eventuellt även scapa om lite då jag inte får till det bra

post-6288-14468923976111_thumb.jpg

post-6288-14468923976306_thumb.jpg

post-6288-14468923976524_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snacka om att sandvändaren gör sitt jobb, lyckats vända upp o ner på hela bottnen på typ 12h, och vattnet skall vi inte tala om...haha sicken sörja :P nåja, det lär väl filtreras bort så sakteliga ;)

Väntar otåligt på att min sarcophyton skall slå ut helt med :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krångla inte till det! Kranvattnet duger gott för kalibrering. Saltvattnet har inte gått nämnvärt förbi Elfsborgsbron ens nu när det stormar så det är långt kvar innan det blir en felkalibrering med kranvatten i Alafors.

Dessutom tar alafors sitt vatten från kungälvs fina vatten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe Ale upp till Nödinge tar GBG vatten - ovanför där så är det mest Kungälvsvatten men det är ett väldigt fint vatten, bland de bättre i det här landet. Visserligen är det som säljs till Ale tillverkat i vattenverket Dösebacka hämntat från Göta Älv men det är infiltrerat i en sandås innan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där ja, då har man lärt sig saker idag med :)

Och förhoppningsvis står mina stenar någorlunda stadigt i burken, då den lille fisken går totalt bärsärk på min sand... Han har flyttat all sand i ett hörn, där en sten med lite zooanthusar stod, till en gigantisk hög....stenen står nu på botten, han har grävt ut all sand som sipprat under håligheter mellan sten och botten, och vattnet ser ut som att jag hällt i sanden för 1 timme sen...haha!

Men skumt nog har jag aldrig sett korallerna mer färgglada än nu...jösses va de lyste i blåljuset...fanns nog massa gött i den sanden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ohh utterligare en av mina miljarder frågor.

Har ju en(2) euphyllior som sitter på en Y-formad...sten/pinne...sitter en på varje topp av y-et om ni hänger med.

Själva kroppen tar upp hela spetsen..

Så min fråga blir, kan de växa bra sittandes så här, eller bör jag kapa ner dem och limma dem närmre på en större sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...