Gå till innehåll

128l boyu - första försöket


Kulin

Rekommenderade inlägg

Lördag, alltså VB-dag och mätdag...

Temp 25

Salt 1,027

Kh 8

Ca 300

Mg 1440

Slänfde idag i första ca boosten, får se imorrn hur mycket den höjt sig, fick även slänga i lite kh-buffer då kh't dratt mycket nedåt.

Sista saltet användes idag, så får bli en ny paket till veckan, körde instant ocean tidigare, men tycker värdena vart lite låga...tips på salt som inte kräver osmosvatten?

I övrigt rullar det på fint tycker jag, koraller visar tillväxt, montiporan börjar växa över limmet, euphyllian har 3-4 nya huvuden på g, alla zooanthusar ökar i antal, och hystrixen verkar växa hyffsat.

Imorrn har karet vart igång 2 månader, whiee

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ca boosten gav bra effekt verkar det som, 340 idag så +40, blir o boosta mer nån dag, kht uppe i 10 efter boost och vb.

Försökte mata caulastrean idag men han verkade måttligt intresserad...färsk räka och mysis... Jaja han lär väl sig nån dag ;). Vill ju se hans tentakler jue :o

Övriga koraller verkar trivas gott i alla fall.

Och vilken dag som helst anländer mina leds...de ligger på fedex i sthlm just nu :)

Sen lära sig å löda igen...är ju ett gäng år sen man gjorde det...

Blir kul i alla fall :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall idag eller imorgon försöka installera led-rampen i locket på akvariet. Letar även efter nått att driva 2-3 leds med för att få igång det lila ljuset.

Alla koraller o fiskar verkar trivas förutom den rosa hystrixen som tyvärr är väldigt blek, den verkar dock växa... Men färgen e kass.

Hoppas nya öjuset hjälper o skall fösöka få tag på nån korall-näring i helgen.

Testade rampen igår, dock var det svårt att fota då bilderna blir mycket blåare än i verkligheten.

Bild 1 före, bild 2 led

post-6288-1446892420003_thumb.jpg

post-6288-14468924200222_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Buuuuu smärre "setback, rampen passar inte i lockat utan en hel del kirurgi, vilket jag inte är så sugen på. Så det får bli "locklöst" tillsvidare. Just nu ligger den på 2 balkar ovanpå akvariet med huvens plexiruta som skydd ner mot akvariet, skall fixa en måttanpassad när lönen kommer tänkte jag, och snarast hänga upp den i stålvajrarna.

Hunnit med att göra ett vattenbuyte och slänga in en ny korall. Återkommer med värden sen.

Ledljus och iphone gick tyvärr inte så bra ihop

post-6288-14468924213746_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just ja, nytt salt idag med, aquarium systems reef ceystals, se om de funkar bra ;)

Temp 24

Salt 1,027

Kh 12

Ca 420

Mg 1440

Känns helt ok, skall sänka salt 1 kanske 2 steg, men det går med vb.

Mgt kanske är lite i högsta laget, men men, går nog ner när saltet går ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, den som väntar på nått gött.... :)

Jag väntar och hoppas på en ordentlig januarilön...då blir det en hel del nytt hoppas jag, först på listan står dock lite spårämnen o calcium o sånt "tråkigt". Sen tror jag det får bli en räka o nåra fler sniglar, därefter färgglada roligheter ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lyser på bra i burken tycker jag. Den orangea montiporan jag stoppade i igår tjurar lite fortfarande och hystrixen är fortfarande inte helt nöjd med livet, vilket han aldrig verkar vart till 100% dock ;)

Får se allt eftersom dagen lider.

Om de e någon i gbg-området som har lust o kika förbi o kommentera ljuset vore det mycket uppskattat, jag har ju inte så mycket o jämföra med, förutom originalljuset.

Givetvis bjuds de p kaffe o nått gott ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens aha-upplevelse....ett öppet kar håller samma temp som ett stängt.....einstein va.,. Hade helt förbisett det.

Stoppade när näven i vattnet när jag skulle mata o tyckte det kändes kallt... 23 grader... Snabbt i med mina kassa doppvärmare som får agera i ett par dar innan de byts ut.

Vad är lagom i mitt kar? En 50w?

Värmen i ljusramp och drivarbox lägger jag bakom mig nu, låg stadigt hela dagen igår.

Nu hoppas jag på lite tillväxt istället ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttat runt streamern jag har idag o fått spserna å slänga ut polyperna lite mer än tidigare, hystrixen verkar uppskatta det nya ljuset i alla fall, räknade till 15 nya vita små toppar, så tillväxt finns i alla fall, även om inte polyperna är ute mycket.

Det senaste tillskottet, orange monti verkar även denna gilla läget.

Euphyllian har tre-fyra nya huvuden på G..

Så denna månaden blir det o jaga mer fraggar, så om nån i gbg-området har nå kul hojta till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått en jävulsk tillväxt på bruna alger på rutor och pumpar sen ledljuset kördes igång. Dags o sänka belysningstiden eller?

Verkar inte sätta sig på stenar o sand, ännu i alla fall.

Skall stoppa ner en ny korall om en stund med, en riktigt tjusig neongrön caliendrum från Joni.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgen syns nog inge vidare, kass iphone kamera, å dator på lagning så kan inte föra över bilder från kameran :(

Hur som helst, surfat runt lite efter nått att få ner nitrat/fosfat, vilket bör vara orsaken till algerna...

Fastnat för no3po4-x, nån som har erfarenhet av det? Funkar bra?

post-6288-14468924286253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna växer på, tyvärr även algerna, fått lite grönt som kompletterar det bruna nu. Testar att sänka ner styrkan på ljuset ett par dar o ser om detta hjälper. Skall göra lite mätningar så fort barnen sover. Till veckan blir de o köpa diverse test, fosfat/nitrat remover å lite annat smått o gott.

Skall nog även utöka städpatrullen med lite sniglar o kanske nån räka.

Snabb lista vad som finns i burken nu:

S. Hystrix, S caliendrum, montipora setosa, montipora digitata, gorgonia, euphyllia, galaxea, sinularia, sarcophyton, zooanthus x 4, ricordea yuma, discosoma, caulastrea (curvata?).

2 clowner, okinawa goby, gobiodon histrio, V puellaris, eremitkräfta, turbosnigel.

Fylls på sakta men säkert :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens värde:

Temp 25

Salt 1,027

Kh 8,5

Ph 8,2

Mg: 1380

Ca: testet tog slut :(

Skall buffra lite kh på en gång,

Kan det vara negativt o ha ett för rörligt kh? Mitt rör sig lite som en jojo senaste testerna.....inte hittat nån bra väg för att stabilisera det än.

Mg känns bra nu i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jopp ca test införskaffas igen till veckan, senaste mätningen var 420 tror jag, och kh på 11-12 el nått sånt.

Har hittils bara hällt i ca buffer två gånger(fick låna ett par skvättar) och buffrat kh en handfull gånger.

Men kanske börjar bli dags o kika lite på balling

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...