Gå till innehåll

Anpassar sig inte Saltvattensfisk, sin storlek efter volym på karet ?


vondraggen

Rekommenderade inlägg

Satt och läste lite på forumet och funderade generellt på fiskarnas tillväxt i karen.

Mina sötvattensfiskar ( malawiciklider ) växte ju till en viss storlek beroende på antal och volym i karet.

Gäller detta Saltvattensfiskar också ? Blå palettkirurg Doris, har jag ett litet exemplar av nu, trivs än så länge toppen med UV ljus på.

Växer denna fisk till max storlek oavsett volym på karet ? eller vad händer i framtiden ?

Trevlig Helg !!

Peter i GBG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett en palettkirurg på drygt 25 - 30 cm och vikt på minst ett halvt kilo som var uppväxt i ett 540 liters. Den var fet och slö så den stod mest och väntade under mathålet.

Jag hade själv en palett i ett 250 liters. När den var 14 cm efter ett år började den simma i åttor vid framrutan så jag sålde den till ett större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en myt att någon fisk anpassar sig till akvariets storlek. När det gäller Malawi så blir de flesta malawiciklider större i akvarier än i sin naturliga omgivning - och betydligt fortare :)

MVH Lasse

Min erfarenhet av saltvattensfisk är att det är tvärt om, de växer betydligt långsammare och blir mindre än i sin naturliga miljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte också en fråga om tillgång och typ av foder. Upplever att dom fiskar som är mest allerta och tar för sig mest av fodret växer fortast.

Sedan när någon fisk börjar bli stor har den svårare att få den mängd foder den behöver för att växa lika fort.

Har en större fisk jag måste stödmata för att den ska få tillräkligt med foder då jag inte vill mata hur mycket som hälst i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också att foder och tillgång har en väldigt stor betydelse. Speciellt vad gäller fiskarna första 'ungdoms år'. T ex så tror jag att vi matar våra fiskar helt fel. Ofta får de mat ett fåtal gånger per dygn, kanske 1 eller 2 ggr, och då i alldeles för stora mängder. Hur detta påverkar fiskarna skiljer sig säkert mellan olika arter. Många av våra fiskar går ju och betar och pickar hela tiden i sin naturliga miljö, och det gör de hos oss också, men jag tror inte de får i sig samma 'saker' hos oss. Jag är övertygad om att detta hämmar tillväxten i akvarium hos många arter, speciellt de arter som blir 20-40 cm i sin naturliga miljö.

Det skulle vara kul att veta hur många Kejsare och Kirurger det finns i svenska akvarium. Det skulle också vara kul att veta hur gamla de är. Det tillsammans med storleken tror jag ger svaret att de är små i förhållande till deras bröder i haven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en myt att någon fisk anpassar sig till akvariets storlek. När det gäller Malawi så blir de flesta malawiciklider större i akvarier än i sin naturliga omgivning - och betydligt fortare :)

MVH Lasse

Tjenare Lasse!

Men fisk från Tanganyika-sjön så blir ju många arter större än hemma i karen. Vadan detta? Vtn,space och/el foder? (tänker främst på altolamprologus,julidochromis & synodontis (iaf multipunkatus))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också att foder och tillgång har en väldigt stor betydelse. Speciellt vad gäller fiskarna första 'ungdoms år'. T ex så tror jag att vi matar våra fiskar helt fel. Ofta får de mat ett fåtal gånger per dygn, kanske 1 eller 2 ggr, och då i alldeles för stora mängder. Hur detta påverkar fiskarna skiljer sig säkert mellan olika arter. Många av våra fiskar går ju och betar och pickar hela tiden i sin naturliga miljö, och det gör de hos oss också, men jag tror inte de får i sig samma 'saker' hos oss. Jag är övertygad om att detta hämmar tillväxten i akvarium hos många arter, speciellt de arter som blir 20-40 cm i sin naturliga miljö.

Jag matar lite mindre varje gång, men i stället 4 gånger/dag och sedan har jag Nori som algätarna kan gå och beta av sittandes i karet.

Tror att jag på det viset kommer närmare sanningen vad det gäller mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av saltvattensfisk är att det är tvärt om, de växer betydligt långsammare och blir mindre än i sin naturliga miljö.

Åtminstone jag matar betydligt mindre i salt än i sött. sedan vet du inte riktigt hur gamla de stora vildfångade är - de kanske kan vara 15 - 20+. Min åsikt är att det är matningen som avgör - och bara matningen. Sedan kan det alstras tillväxthämmande ämnen med de är oftast artspecifika och drabbar alla som inte är störst.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är väl om det finns mindre föda i akvariet eller i Havet. Jag skulle tippa på att vi har mindre mat i våra kar dock "bättre" energi innehåll.

Kolla bara på hur mycket Azoox folket matar för att hålla deras Koraller. Det visar ju att i alla fall de områden som huserar Azoox har högre mat tillgång än vad våra kar har.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är väl om det finns mindre föda i akvariet eller i Havet. Jag skulle tippa på att vi har mindre mat i våra kar dock "bättre" energi innehåll.

Kolla bara på hur mycket Azoox folket matar för att hålla deras Koraller. Det visar ju att i alla fall de områden som huserar Azoox har högre mat tillgång än vad våra kar har.

//Danielj

Jag är inte säker på att vi har mindre mat i våra kar. Däremot tror jag den 'ser' annorlunda ut och erbjuds vid 'onaturliga' tillfällen. Om du tycker att jag svamlar lite så är det säkert sant:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att tillväxten beror på vilken mat och tillgång av mat som avgör hur fort en fisk växer, är övertygad att ingen fisk anpassar sig efter utrymme.

Fisk som jag har inomhus i ett år är oftast ca.3-4cm och fisk som går utomhus är oftast dubbelt så stor under samma period, men fisken utomhus har en betydligt större och näringsrikare tillgång av mat.

Har aldrig haft en fisk som "stannat av" i växten, bara tagit längre tid för den att nå storleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är väl om det finns mindre föda i akvariet eller i Havet. Jag skulle tippa på att vi har mindre mat i våra kar dock "bättre" energi innehåll.

Kolla bara på hur mycket Azoox folket matar för att hålla deras Koraller. Det visar ju att i alla fall de områden som huserar Azoox har högre mat tillgång än vad våra kar har.

//Danielj

Den maten finns som en konstant matkälla i havet, hade man haft samma förutsättningar hemma så hade man behövt en konstantfoderautomat samt ett enormt reningsverk som tog bort dålig mat allt eftersom också.

Energiinnehåll i burkmat kontra naturligt foder är nog svårt att mäta då man inte kan plocka ur fisken i havet vad de får i sig för att mäta innehållet, inte mer än om man tar upp och öppnar upp fisken.

Jag är av den uppfattningen att i våra akvarier så tar man bort mycket av det naturliga i fiskarnas beteende vilket gör att man "serverar allt på ett silverfat" mot hur de har det i naturen. Se bara alla de stim med kirurger som väller fram över flera kvadratkilometer med rev i jakten på föda. I akvarierna behöver de bara vänta på nästa utfodring utöver det de kan få tag på i karet.

Man kan inte göra mer än att försöka efterlikna naturen så gott det går och försöka att förse djuren i karet med så bra mat som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åtminstone jag matar betydligt mindre i salt än i sött. sedan vet du inte riktigt hur gamla de stora vildfångade är - de kanske kan vara 15 - 20+. Min åsikt är att det är matningen som avgör - och bara matningen. Sedan kan det alstras tillväxthämmande ämnen med de är oftast artspecifika och drabbar alla som inte är störst.

MVH Lasse

Vad gäller sötvatten så inskränker sig mina kunskaper till ca 1/2 års erfarenheter på 70-talet. Och då förstår du hur lite jag kan om sötvattensfisk:)

Menar du att vildfångad fisk många ggr kan vara 15-20 år? I så fall har de ens inte växt ut till full storlek när vi får hem dem, små som de ofta är. Jag har av någon anledning inbillat mig att större saltvattensfisk (akvariefisk) blir max 10 - 20 år i det fria. Jag har också alltid levt med tanken på att våra fiskar i det fria växer ut till full storlek inom 1-3 år, beroende på arter och slutlig storlek. Men det är bara den bild jag själv målat upp.

Vet man hur gamla Kirurger och Kejsare blir i det fria? Det borde faktiskt finnas undersökningar om detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att tillväxten beror på vilken mat och tillgång av mat som avgör hur fort en fisk växer, är övertygad att ingen fisk anpassar sig efter utrymme.

Fisk som jag har inomhus i ett år är oftast ca.3-4cm och fisk som går utomhus är oftast dubbelt så stor under samma period, men fisken utomhus har en betydligt större och näringsrikare tillgång av mat.

Har aldrig haft en fisk som "stannat av" i växten, bara tagit längre tid för den att nå storleken.

Jag har fisk som stannat av i växten. Jag har även fisk som inte stannat av i växten. Detta är intressant. Jag tror också födan har stor betydelse, men jag tror också att det fria utrymmet påverkar detta. Jag tror dock inte att det fria utrymmet påverkar detta genetisk utan mer induviduellt. Genetisk påverkan bör väl ske generationsvis inbillar jag mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är enbart fodertillgången som styr detta, de flesta fiskar blir iofs sällan lika stora i akvarium som i naturen - men det har inget med akvariets storlek att göra.

Vi har en 18år gammal A.sohal i en av våra korallbaljor på Triton som är drygt 40cm - och den är pigg som en mört, så bortåt 20år blir dom definitivt :)

Men tyvärr så verka det som "fisken anpassar sig till akvariet" argumentet ibland används för att sälja på ovetande kunder alldeles för stora fiskar :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fisk som stannat av i växten. Jag har även fisk som inte stannat av i växten. Detta är intressant. Jag tror också födan har stor betydelse, men jag tror också att det fria utrymmet påverkar detta. Jag tror dock inte att det fria utrymmet påverkar detta genetisk utan mer induviduellt. Genetisk påverkan bör väl ske generationsvis inbillar jag mig.

Jag har faktiskt under 90-talet provat med två fiskar av samma art ( samma kull ) i lika stora akvarier, provat att mata den ena fisken med flingfoder och den andra med egenfångat levande foder och under samma tid så blev den med levande foder nästan dubbelt så stor. Det var naturligtvis svårt att säga att mändgen foder blev exakt den samma ( tror inte det ) men efter den erfarenheten tillsammans med dom fiskar jag har idag, både inomhus och året runt i dammen ( samma art, samma kull, samma resultat ) så tror jag på min teori. Att det sedan kanske ligger något genetiskt törs jag inte svara på då det ligger långt över mina kunskaper ;)

Kan tillägga att jag även exprimenterat med Mört och Aborre på 80-talet i ett 10-liters akvarium för att se om dom skulle anpassa sig efter storleken, icke, blev att slänga tillbaka dom i sjön efter bara några veckor.

Skall väl tillägga att detta gäller sötvattenfisk, har endast några få års erfarenhet av salt, men inbillar mig att det inte skulle skilja allt för mycket.

Jag vill alltså hålla med Leffe om att tillgång men även typ av foder är avgörande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ger man inte ett barn tillräckligt med näring kan det inte utveklas och jag tror att det gäller allt levande.

Har man en viss mängd med varelser i ett kar och bara tittar på att maten ska ta slut på 3 till 5 minuter kommer det alltid finnas dom som inte får tillräckligt.

Sedan är det alltid viktigt att variera fodret så att det passar alla fiskar.

Jag matar med 7 olika foder varje dag och absolut inte säker på att det räcker, tror att i det fria har fisken hundratals olika foder att välja på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är enbart fodertillgången som styr detta, de flesta fiskar blir iofs sällan lika stora i akvarium som i naturen - men det har inget med akvariets storlek att göra.

Vi har en 18år gammal A.sohal i en av våra korallbaljor på Triton som är drygt 40cm - och den är pigg som en mört, så bortåt 20år blir dom definitivt :)

Men tyvärr så verka det som "fisken anpassar sig till akvariet" argumentet ibland används för att sälja på ovetande kunder alldeles för stora fiskar :(

Du verkar tvärsäker på att enbart fodertillgången styr om fisken växer ut eller ej. Jag är inte övertygad om detta, men har inga problem med att acceptera det om så är fallet. Men det betyder i så fall att den mat vi erbjuder våra fiskar inte är duglig nog, eftersom de sällan når naturlig storlek, och det köper jag, kanske:)

Den där sohal'en intresserar mig. Har ni haft den sedan den var kanske 5 cm eller så? Och hur sakta eller fort har den växt? Jag lever fortfarande i tron att en fisk kan och bör växa upp till naturlig storlek på några år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur snabbt fiskar växer till vuxen storlek skiftar väldigt. De som växer snabbast används i matfiskodlingar. En del saltvattensfiskar växer fort och är lekmogna på ett halvår med bra skötsel. Pseudochromis fridmanni t.ex. Men de blir inte äldre än 4 - 5 år. Vid provfiske för att utröna hur gamla fiskar är i naturen fångades en 40 år gammal gul kirurg bland 100 yngre. Clownfiskar brukar bli 18 - 20 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Lasse!

Men fisk från Tanganyika-sjön så blir ju många arter större än hemma i karen. Vadan detta? Vtn,space och/el foder? (tänker främst på altolamprologus,julidochromis & synodontis (iaf multipunkatus))

Altolamprologus växer väldigt, väldigt sakta. Vi vet inte hur gamla de viltfångade hannarna på 15 cm är elle hur gamla de viltfångade honorna på 6 cm är. Altolamprolus är en nischätare också och för min del tror jag att ägg från lekande munruvare är en favoritföda. Har sett det beteendet hos en viltfångad A.calvus. de lekande tropheusarna såg inte ens fisken pga av den tunna profilen. Calvus svängde hela tiden runt i en vinkel där den troligtvis var osynlig och jäklar vad snabb den var på att suga in ägg. Har den en sådan föda så äter den en näringsrik kost. Men det är helt klart - det är en av de mest långsamväxande fiskarna som finns. Vad gäller Julidochromis så håller jag inte med dig helt. När de gäller de mindre så har jag set 3 5 år gamla som är större än viltfångad. När det gäller J.marleri så har jag aldrig set odlade så stora som viltfångade i början på 80 - talet. de var tjocka som en långfinger och ca 15 cm långa. Med vi vet inte hur gamla de var. Andra tanganyiker blir enligt min uppfattning snabbare större än i naturen men blir lekmogna mycket, mycket tidigare. det påverkar honornas tillväxttakt. vissa arters hanar "stuntar" också i fångenskap (stannar i växten) och utnyttjar sin litenhet i fortplantningssyfte och som en strategi.

Om en speciell art bli mindre i akvarium så beror det på för lite mat, eller felaktig mat - det är ingen utrymmesanpassning.

Det finns dock undantag om man ser till konkurrens inom en art. Det handlar om tillväxthämmande, artspecifika ferromoner. Detta är väldigt tydligt om man odlar fisk. När jag odlade tanganyiker en gån på sen 70 tal och tidigt 80 tal så hade vi en regel - tätt med fisk i karen men helst inte mer än 25 - 30 av samma art. Vi hade en betydligt snabbare tillväxt i de karen där vi blandade 7 - 8 arter än där vi hade 200 av samma art. sortering är den viktigaste åtgärden inom fiskodling för att få snabb tillväxt på hela poppulationen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar tvärsäker på att enbart fodertillgången styr om fisken växer ut eller ej. Jag är inte övertygad om detta, men har inga problem med att acceptera det om så är fallet. Men det betyder i så fall att den mat vi erbjuder våra fiskar inte är duglig nog, eftersom de sällan når naturlig storlek, och det köper jag, kanske:)

Den där sohal'en intresserar mig. Har ni haft den sedan den var kanske 5 cm eller så? Och hur sakta eller fort har den växt? Jag lever fortfarande i tron att en fisk kan och bör växa upp till naturlig storlek på några år.

Japp, det är jag säker på - men om någon påvisar att jag har fel får jag väl ändra mig :)

Jag menade inte att det tagit 18år för sohalen att bli 40cm, det har den varit ganska länge - det var mer för att indikera att de kan bli gamla i akvarium..

I naturen så "äter dom ju hela dagarna" - i ett akvarium är ju oftast fodertillgågen lite mer begränsad (och kanske mer ensidig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...