Gå till innehåll

Börjar ledsna på det här.. Har någon en idé vore det uppskattat..


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har haft ett kar igång nu sedan typ 2004 först 60 sen 120 och sedan dec förra året ett RSM 250. Nu till mina problem. Har aldrig direkt lyckats något vidare med stenkoraller. De har alla sakta dött i mina kar, trodde detta skulle ändra på sig i mitt nya 250 liters men ack så fel jag hade.

Köpte karet beggat. Han jag köpte karet av hade mest SPS när jag köpte det och det funkade för honom. Tog med mig 120 liter från honom och hade i 120 liter från mitt gamla kar. Lade i allt och efter ca 4 mån vad samtliga Lps:er döda, mjuk koraller å andra sidan lever och växer. Började efter detta vara noga med att mäta värden och buffrade upp det jag tyckte låg lågt i karet. Försökte igen och med samma resultat.

Har den senaste tiden kollat mina värden nästan dagligen och de har legat ungefär som de gör nu hela tiden. Nu till resultaten:

PH 8 (Tetra och Red sea)

KH 7 (Tetra sägs visa lite lågt)

Ca 450 (Salifert)

Mg 1380 (Salifert)

Nitrat 5-10 lite svårt med färgen men ej mer än 10 (Red sea)

Nitrit 0 Inget utslag vad jag kan se (Red sea)

Fosfat 0-0,03 ej mer än 0,03 svårt med färgen (Red sea)

Salthalt 1,024

Byter ca 7% vatten i veckan använt Red sea pro reef men har bytt till DD H2O pro. Använder osmos givetvis.

I karet finns original pumpar samt en Tunze 6045. Original skummare samt automatisk vatten påfyllning.

Buffrar med lite KH/PH buffer samt har börjat anväda ABC+ från Red Sea

Tycker mina värden är helt ok men uppenbarligen är det något som inte är riktigt rätt. Har någon en idé om vad jag kan tänkas göra, mäta eller något allmänt tips. Kanske någon som haft samma problem och löst dem..

Blev lite långt och hoppas någon iaf orkar läsa hela..

Mvh

Fredrik

Ändrat av Nemisis
Salthalt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre långt och innehållsrikt än kort och en massa frågetecken. :)

Se om du kan få mätt fosfatvärdet med ett bättre test, gärna med en Hanna "fosfat-o-meter" (minns inte vad de heter), även KH bör du försöka få ett bättre test på.

Nitrat bör du försöka att få ner lite till, under 5 är att föredra.

Vad har du för temperatur i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturen ligger på 26-27 grader. Har kollat testerna med ny blandat vatten med bra resultat, även jämfört mot korallfiskens vatten och de ligger lägre i KH samt samma i fosfat och de får ju sina kar att funka. Men jag år väl ta och köpa några andra tester och jämföra med dem.

Koraller i karet: Lemnalia, Kenya träd, Sarcophyton (en köpt av dig shreek =), Sinularia, Xenia, Cylinderros, Euphyllia paraglabrescens (den enda stenkorallen som trivs lite halv bra) även en paradivisa som mår mindre bra, Ricordeor en massa olika Zoanthus och skivor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller i karet: Lemnalia, Kenya träd, Sarcophyton (en köpt av dig shreek =), Sinularia, Xenia, Cylinderros, Euphyllia paraglabrescens (den enda stenkorallen som trivs lite halv bra) även en paradivisa som mår mindre bra, Ricordeor en massa olika Zoanthus och skivor.

Risk för 3:dje världskriget!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade småproblem när jag hade sinularia och lobophyton tillsammans med LPS/SPS. Inget som dog men det var rätt sura miner ett tag. När jag tog ur sinularian blev allt bra igen. Nu har jag bara en liten mjukis, sarchophyton crassicaule, i karet förutom alla stenkoraller och knappar/skivor och det ser ut att fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TROR du får välja lite om du ska ha ett mjukis kar eller ett sps/lps med den blandingen kommer du antagligen ha ett konstant kemiskt krig .

Sarcopyton är enligt mina erfarenheter en av dem värsta mjukisarna när det gäller kemisk krigsföring

har du desutom flera sorter såå kan ja tänka mig att det blir ennu värre. Men prova att plocka bort några sorter och prova igen =)

Tycker själv det är svårt att blanda för mycket sorter så jag kör endast sps lps o lite knappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att det aktiva kolet kanske inte är det bästa alternativet vid kemisk krigsföring. Du har gott om kända krigare i ditt akvarium, sinularia, sacrophyton, euphyllia, xenia och även vissa knappar kan vara duktiga på detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan infallsvinkel: Vilken saltsort använder du?

De flesta saltfabrikat är anpassade för att användas med osmosvatten.

Det betyder att med hårt vattnledningsvatten får du värden som kraftigt skiljer sig från naturligt saltvatten.

En till fråga Vilken kH- test använder du?

En del sötvattentester kan visa ordentligt fel i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar hårdhet på kranvattnet roll när han nu använder osmos?

Hur gör du när du tillsätter de ämnen som du buffrar upp, och hur ofta gör du detta? SPS'er är känsliga för varierande vattenvärden, så tillsatserna bör spridas ut så mycket som möjligt över tiden. Enklast med hjälp av doserpump.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testet jag använder för KH är tetra, inte det bästa kanske men det är smidigt och de på korallfisken säger att det brukar visa lite lågt ca 2 punkter. Alltså visar det 7 så bör man räkna upp det till 9 ungefär.. Ska köpa ett nytt test nu i veckan och kolla med det.

Håller med Knabbuziak spelar kranvattnet roll när jag använder osmos?

Jag brukar göra vatten tisdag natt i med salt onsdag kväll och akvariedag torsdag =). Saltet jag använder nu är DD H2O bytte till detta för ca 5 veckor sedan från Red sea.

Över till len korallfråga, får man ett kemiskt krig om de inte är i kontakt med varandra? Sprider de gifter med vattnet då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar göra vatten tisdag natt i med salt onsdag kväll och akvariedag torsdag =). Saltet jag använder nu är DD H2O bytte till detta för ca 5 veckor sedan från Red sea.

Samma bas på de två salterna om jag inte kommer ihåg fel (röda havet).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Över till len korallfråga, får man ett kemiskt krig om de inte är i kontakt med varandra? Sprider de gifter med vattnet då eller?

Mjukkoraller speciellt är kända för detta, speciellt Lemnalia, en del Sarcophyton, Sinnularia och Nepthea (Kenya tree), de skyddar sig mot andra genom att sprida gifter i vattnet, speciellt olika former av terpener, de kan påverka både fiskar och andra koraller, finns undersökningar om olika arters giftighet, t.ex. här (den är om giftighet mot fisk, kanske inte den färskaste forskningen men finns många andra som ger samma resultat). Så du har några av de kändaste arterna för kemiskt krig i ditt kar, och bör se till att ha rejält med kol eller köra med ozon om du vill behålla den artuppsättningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag buffrar med Red Sea ABC+, blir ca 4 ml per kväll och det håller de värden som jag har skrivit tidigare. Har också i Ultra min s samt något annat preparat i den serien ca 4 ggr per vecka. Av detta tar jag dock ytters lite kanske 1/3 av rekomenderad dos.

Vad det gäller att blanda olika koraller så verkar ju vissa lyckas riktigt bra, titta bara på Jakens burk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KOm på en annan sak när jag satt och funderade. Vad tror ni om att byta skummare, skulle detta kunna vara en del av problemet. Den som kommer med orginal är väl inte den bästa kanske men jag tycker att jag fått till det hyfsat. Skummar kanske lite blött men klägget i lukatar ju inte kokkosboll direkt samtidigt behöver jag inte tömma den speciellt ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...