Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

28 grader är normalt sett inget stort problem, om höjningen inte skett väldigt plötsligt? Inga andra möjliga felkällor? Tappar den överallt? Eller Toppar? Botten? Ena sidan? Kan felet vara lokalt såsom någon korall i närheten eller brännpunkt från belysning?

Den tappar på ungefär mitten av korallen.. Såg stora slem sjok runt "stammen" som jag blåste bort.. Tycker också att 28 borde inte vara problem men såg att värmaren gick fast den var inställd på 22-23 grader..

Under staghornen finns en Cataphyllia , vet ej om den kan vara någon form av bov i dramat då slemmet inte börjar nerifrån utan på mitten ca..

En tanke som föll mig var att staghornen står ganska exakt i mitten av karet.. Dvs ca 70cm till närmsta vortech.. Kan flödet vara fördåligt med ett igenväxt kar ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bryt ihop och kom igen bara! -boxing

Ger inte upp så lätt.. Dock tråkigt om det slutar med att jag lyfter ur en basketboll size korall o skickar ut den på tomten..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt eftersom karet växer igen behöver ju flödet ökas , kan ju va en brytpunkt som uppnåtts.

Kan ju vara flera orsaker.. Kanske får hitta på något mer ang flödet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ger inte upp så lätt.. Dock tråkigt om det slutar med att jag lyfter ur en basketboll size korall o skickar ut den på tomten..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är väl inte första gången det händer med din staghorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
korrigerar du din balling kontra stora vattenbyten?

Svaret är lätt.. Nej.. Det gör jag inte.. Räknar med att förbrukningen ökar för ett ögonblick eller två när ett VB görs..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men i andra fall skulle du kunna tänka dig det?

Japp.. Jag är inte extrem petig med värdena.. Så just den parametern den dagen med ett VB så sätt.. Gissar att andra inte skulle resonera så..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bär du dunkavis in till karet och fyller på i osmostank där, eller du har en osmosdunk du tar in i tvättstugan? Har glömt att fråga kom jag just på. :)

Har ett 54L kar som osmostank.. Så det blir till o bära dunkar till karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tidig morgon brukar vara en fördel för att slippa klåfingriga ungar ;) För min del i alla fall!

Samma här.. Kidsen glor på tv.. Sen har jag koraller upp till ytan som friläggs en decimeter ca.. Då vill man ha det gjort innan lampan steker på..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här.. Kidsen glor på tv.. Sen har jag koraller upp till ytan som friläggs en decimeter ca.. Då vill man ha det gjort innan lampan steker på..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har ju inte det delikata problemet än ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...