Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

DC pumpen är nu på plats efter en del jobb..

Även plockat ut mitt lilla uvc , hoppas på att det stora 40w räcker framåt nu.. Så blir det lite mindre "synlig" teknikmög i själva karet..

Även plockat ett deltec fr509 filter med 4cm biopellets.. Ska avvakta ett tag med kol källan med då det mesta ser bra ut nu..

Min gamla Trotjänare Tunze Master retur är nu utbytt mot Jeabo DC6000.. Trodde jag skulle kunna ha Jeabon på steg 3.. Men då tömde den returfacket.. Steg 2 motsvarade på ett ungefär samma flöde som Tunzen levererade..

Känns bra med karet just nu.. En ofrivillig fragg skapades på en korall jag aldrig kapat någonsin.. Lite typiskt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon ju går den tyst också,hoppas det går bra med fraggen som blev till.Du har ju massor av snyggt i karet så får hålla ögonen öppna om ngt släpps till försäljning mvh Odel.

Räknar med att jeabon är dödstyst på steg 2av6.. Dock omöjligt för mig att avgöra om den är tyst då mina vortech pumpar överröstar allt runt karet... Ända negativa med ljudet runt min balja är just dessa vortechar , men finns ju inget bättre tyvärr..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig där. Finns inge bättre än vortech vad gäller o flytta vatten, synd de låter som en skördetröska bara....

Ja tysta kan man inte säga .. Funkar i mitt vardagsrum.. Sovrummet.. Inte en chans.. Lustigt att ingen försökt sig på att modda men vortech för tystare gång...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägde min Vortech i en vecka, var ohållbart.

Jebao WP-25:an må vara större i karet men såååå tyst istället.

Jag väljer just nu funktionen o flödet före tystnaden just nu.. Två 5 åringar är aldrig tysta ändå så kan leva me det.. Fast hade det kommit , säg 6055or a tunze med vortechs kontroller så då...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du äger dom egentligen bara för kontrollern då?

Bara av nyfikenhet, vad är det du saknar på Jebaos nya dubbelkontroller som Vortechs kan göra?

Flödet i sig är ju inget problem att matcha. 2st WP-25:or kan flytta betydligt mer vatten än 2st 6055:or och är lika stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du äger dom egentligen bara för kontrollern då?

Bara av nyfikenhet, vad är det du saknar på Jebaos nya dubbelkontroller som Vortechs kan göra?

Flödet i sig är ju inget problem att matcha. 2st WP-25:or kan flytta betydligt mer vatten än 2st 6055:or och är lika stora.

Det går inte att jämföra vortechs kontroller med jebaos.. Har båda hemma . Jebao är ingen kvalité över huvud taget . Och kontrollern ja det är så nära en budget variant man kan komma . Och inställningarna på den .. Är i mina ögon bara trams och onödigt klödig. Jag har kört några tester med båda pumparna och ja wp varianterna förflyttar inte i närheten av samma mängd vatten som mp . Vortech bara plus . Nu har jag mp 10 och wp10 och här e det tvärtom wp 10 låter mer än mp10.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mina två WP 25 på våg och reefcrest alternerande. Tycker att vågfunktionen skapar bäst omrörning i karet men reefcreast är ett bra alternativ. Jag har dock två separata kontroller - kanske dags att skaffa en Twin kontroller. Du skulle nog behöva WP 40 eller WP 60 Manne men de är ju rätt så stora.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att jämföra vortechs kontroller med jebaos.. Har båda hemma . Jebao är ingen kvalité över huvud taget . Och kontrollern ja det är så nära en budget variant man kan komma . Och inställningarna på den .. Är i mina ögon bara trams och onödigt klödig. Jag har kört några tester med båda pumparna och ja wp varianterna förflyttar inte i närheten av samma mängd vatten som mp . Vortech bara plus . Nu har jag mp 10 och wp10 och här e det tvärtom wp 10 låter mer än mp10.

Kan helt hålla med om kvalitén. Kontrollern är väldigt plastig, men utför sitt jobb helt ok tycker jag.

Hade ju MP10esw och kontrollern är bättre, inget snack. Men inte SÅ mycket bättre. Sen är ju inte deras (Vortechs) kontroller felfri. Massor av ägare som får problem med gummigenomföringen där kabeln går in i kontrollern.

I mitt kar då är MP10 och WP-25 väldigt lika i vattenförflyttningen, med den stora skillnaden att jag inte kan kolla på akvariet utan att störa mig på ljudet. Var helt oacceptabelt. WP-10 har jag dock ingen erfarenhet av.

Hade inte Jebaos streamern funnits så hade jag köpt Tunzes med styrning. Smaken är som baken och det finns inget rätt eller fel, man köper det man tycker passar en själv.

Kör även jag på reefcrest-läget då det alternerar flödet fint. Fick dock köpa deras ställbara AC-adapter för 65:- då den var för stark för mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen egen erfarenhet av Jeabos Streamers.. Har dock DC 3000 samt 6000 nu.. Inte "samma" kontroller på dom men samma funktioner.. Gillar personligen den man kan skruva upp.. Häfttejp brukar ge upp efter ett tag för min del åtminstone..

När det gäller streamersen så vill jag ha "små" varianter då jag mer än gärna undviker massa klumpar i karet.. En anledning till min första mp40w ES..

Personligen gillar jag 6055orna skarpt från tunze.. Små bollar med ett rimligt tryck.. Men ungefär den sämsta singel kontroller som finns.. Tunze hade verkligen behövt rycka upp sig på kontroller biten..

Kan mycket väl bli ägare av en wp25? En vacker dag för att prova , men det köpet ligger en bit ner på listan.. Blivit en hel del inköp sista tiden på saltsidan då man har två kar igång..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De till vänster har jag i 10w modellen, riktigt bra ljusstyrka, dock ganska vitt ljus trots 2/3 RB..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Har tre chip sen tidigare , som du säger , blir väldigt krispigt vitt enligt mig med.. Dock i kombo med ett mixblå så plockas nog den effekten ner en del.. Ska nog gå bra..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morgonens nöje..

Ett litet 3w chip är bytt.. Tråkigt nog insåg jag att jag tog fel chip.. Men det får gå för tillfället.. (En 3w krets blinkade så tyckte jag ett chip såg lite lustigt ut)

Mitt 20w mix blå chip är nu bytt också.. Har yttligare 2 sådana som ska upp men kräver ännu mer meck än vad jag orkade med idag..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det blir bra så länge tills du får nya krafter:smiley3:mitt paket är i Malmö, hittade en ny euphylia igår förresten mvh Ola.

Härligt att paketet redan hittat till Sweden.. Såg din bild.. Ser ok ut..

Lite klantigt med mitt chip.. Får skylla på morgontrötthet.. Sen vill jag inte plocka ner rampen under dagen frivilligt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens morgon pyssel..

Monterat på två 20w chip på ena rampen.. Ett hybrid chip vitt/blått (larrychip) samt ett mix blå chip (lassechip)..

Körs just nu bara med 1050mA , så vi pratar halvfart.. Hade två meanwell 1050mA drivers liggande i lådan.. Kommer nog att byta ut drivern senare.. Tanken är att köra dessa chip runt 6 timmar/dag med bara on/off via ghl datorn..

Kommer o göra samma lösning på den högra rampen med vid tillfälle o ork.. Chipen ligger o väntar på mig.. Dock är värmepastan slut så får införskaffa det vid tillfälle..

post-3404-14468932871296_thumb.jpg

Ska bli intressant o se om det ger någon effekt på korallerna som sitter under chipen..

Bilden påvisar ca 20w total effekt plus lite moonlight som precis börjat bli starkare..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...