Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Den lever o frodas.. ;) någon prick verkar finnas lite hela tiden..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jättebra det är ju en riktigt snygg fisk:smiley20: kanske inget att göra ngt åt enstaka prick såg när jag dök i Mexico många kirurger hade knutor och prickar där också mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättebra det är ju en riktigt snygg fisk:smiley20: kanske inget att göra ngt åt enstaka prick såg när jag dök i Mexico många kirurger hade knutor och prickar där också mvh Ola.

Man vill gärna se den felfri.. , på någon meters håll så ser den felfri ut.. Man jag synar den skarpt.. Då hittar jag ofta något...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite roligt faktist är att din mega mussla gör att ditt stora akvariumet ser litet ut ! mycket trevliga bilder manne

Tackar.

Absolut.. Helt rätt.. Musslan gör karet litet då man inte inser dess size..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Haha hur länge räcker detta?

75liter😆✌️

Kör du med 3st dunkar, hur ser ditt recept ut?

/Christian

Jepp..

Tre 25L dunkar med ett balancerat recept

Dunk1 490g mineralsalt

Dunk2 1440g kalciumklorid

Dunk3 1640g natriumbikabonat

Ev FM spårämnen i två av dunkarna..

Livslängd ca 36 dagar.. Försökte köra mindre dos men då sjönk Kh som en sten..

Har nog gått någon dag utan balling nu så förberedde 100L vattenbyte tills ikväll.. Så lyfter man det lite extra då med värdena..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O nu är det kväll.. Kidsen i sina sängar.. O jag är precis klar med 100L vattenbyte i karet.. Slamsög ut en del trådalger annars verkar det mesta funka just nu.. En scolymia ser lite sur ut men annars ok nu.. Ett par av mina acros reagerade positivit direkt med polyp expansion , sen om det har med VBt eller att jag släckte ner ljuset till bara lite blått kan jag inte svara på..

Känns tvunget o sänka ljuset då många koraller står över ytan en stund när bytet sker.. Har ju ett antal koraller som nu nuddar ytan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg som tusan den musslan!

För en som inte kan något om musslor.. vad gör den på slutet?

MVH Niclas

Finns två alt.. Antingen förökning alt att den helt enkelt bajjar.. Med tanke på vad som händer i karet så Gissar jag förökning...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp..

Tre 25L dunkar med ett balancerat recept

Dunk1 490g mineralsalt

Dunk2 1440g kalciumklorid

Dunk3 1640g natriumbikabonat

Ev FM spårämnen i två av dunkarna..

Livslängd ca 36 dagar.. Försökte köra mindre dos men då sjönk Kh som en sten..

Har nog gått någon dag utan balling nu så förberedde 100L vattenbyte tills ikväll.. Så lyfter man det lite extra då med värdena..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hmm jag tycker det verkar som du anv Cacl2 och bikarbonat för 20 liter vatten. Jag använde iaf 72 gram cacl2/ liter vatten ,80 gram bikarbonat/ liter och 24 gram NaCl2 fritt salt/ liter.då jag körde balling och räknar man om det så blir dina mängder inte för 25 liter. Någon tanke bakom detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står på kö för små settlade musslor :)

MVH Lasse

Har svårt o tro att det skulle resultera i något som klara sig i baljan.. Eller du vet mer ? Jag har egentligen ingen koll..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm jag tycker det verkar som du anv Cacl2 och bikarbonat för 20 liter vatten. Jag använde iaf 72 gram cacl2/ liter vatten ,80 gram bikarbonat/ liter och 24 gram NaCl2 fritt salt/ liter.då jag körde balling och räknar man om det så blir dina mängder inte för 25 liter. Någon tanke bakom detta?

Svaret är enkelt.. Har sånt bekymmer att få natriumbikabonaten att blandas ordentligt.. Så du har helt rätt.. Nu räknade jag inte på ditt recept men mitt "ska" även passa en 20L dunk..

Även i min 25L dunk så blir det en kaka på botten så man får skaka denna dunk ett antal gånger innan den försvinner.. Gärna även dagen efter blandningen..

Jag har gjort så att jag drar upp röret som suger från botten första dagen så man inte suger in delar av kakan då.. Jag lyckas alltid blanda balling med "nytt" osmosvatten som är riktigt kallt.. Vet inte om det har med saken att göra..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan alltid hoppas - har du mikroalger? Det finns ju flera närstående familjer som klarar att föröka sig, snäckor och annat. Vissa borstmaskar förökar sig ju också om läget är bra. Så helt chanslöst är det ju inte - förutsatt att någon annan mussla gjort likadant.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...