Gå till innehåll

AQUA MEDIC PERCULA en våt dröm


Kjelle

Rekommenderade inlägg

Den brukar säljas som "blå stjärnpolyp" Clavularia spec. Men det bör nog vara Sarcothelia edmondsoni.

Ganska ljuskrävande för att få fin blå färg. Blir lätt brun också om man inte håller ordning på fosfaten.

Gratulerar till en fin koloni.

Tack för hjälpen.. . kolonien har liksom bara uppstått till min förtjusning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lördag idag o det som händer är jag brukar tillsätta spårämnen manellt

GroTech A, B o C.

I övrigt GroTech M (dagligen), GroTech P (dagligen) o GroTech N (dagligen) samt 1 ml Absolut vodka 40% och balling.

Dessa tillsatser sköter en GroTech Tech III o IV

Vattenvärden idag: Kalcium 420, Magnesium 1320, Nitrat 3, Fosfat (har inte mätt), kH 7,6.

Samtliga tester gjorda med Red Sea.

Den sista hinken salt som jag brukat har varit Tetra Marine, justerar upp kalcium och magnesium i min blandning vid vattenbyte.

Stamlösningar som jag använder vid snabba justeringar:

Kalcium: Kalciumklorid 800 gram/1 liter osmosvatten Magnesium: Magnesiumklorid 836 gram/1 liter osmosvatten.

(10 ml av vardera lösningen höjer 10 mg/l per 100 liter vatten).

Vidare har jag en stamlösning för nitrathöjning om det skulle behövas, 137 gram NaNO/1 liter osmosvatten.

(1 ml av lösningen höjer 1 mg/l per 100 liter vatten).

Redoxvärde 378 (just nu) o pH 7,98 ( just nu). Dock är jag inte helt 100% på om pH mätaren stämmer då den borde kalibreras.

Succesivt ljuspåslag från kl. 11.00.

Hej....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt Kjell att det rullar på:) Jag har säkert frågat dig förut, men glömt av det. Hur gör du med vattenbyten, hur ofta och i vilken omfattning? Hur många fiskar har du egentligen?

Ja du, vattenbyten har jag varit extremt dålig på sista tiden.

Normalt har jag bytt vatten var 14:e dag ( 30 liter ) fast sedan jag började med balling via "maskinen"verkar det mesta gått åt rätt håll o jag har t.om hoppat över en del vattenbyten för att inte säga många.

Vet inte ens om det räcker med o kompensera med de spårämnena som jag tillsätter. Dock ser det ju ok ut så jag får tro på det.

Vilket salt jag skall ha vet jag inte heller till 100%, hoppas nu inte att jag tidigare framhävt något märke framför det andra.

Nu sist köpte jag Imazo saltet ( dett enda de har ) Tetra Marine pga att jag ville ha en salt med låg kalcium o magnesium o själv kunna justera till korrekt värde.

I annat fall måste jag ju hålla på o justera om mänden balling hela tiden.

På fredag får jag en hink till av detta dundersalt sedan får jag göra en större utvärdering.

Redan nu kan jag hur som helst utvärdera priset o det är knappast prisvärt!

Rent av skamligt dyrt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många fiskar har du egentligen?

5 st. nu, min sixline wrasse hade antagligen först fått ett sår i huden som sedan blev infekterat o en dag var den borta.

Pomacanthus navarchus

Centropyge bicolor

Centropyge flavissima

Acanthurus lineatus

Amphiprion occelaris

Sedan har jag i mitt 1(80-tals) liters akvarium enbart fisk o vatten o lite ls o caulerpa

Coris gaimard

2 st. Amphiprion clarkii

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stamlösningar som jag använder vid snabba justeringar:

Kalcium: Kalciumklorid 800 gram/1 liter osmosvatten Magnesium: Magnesiumklorid 836 gram/1 liter osmosvatten.

(10 ml av vardera lösningen höjer 10 mg/l per 100 liter vatten).

Skall vara o ingenting annat:

Kalcium: Kalciumklorid 800 gram/1 liter osmosvatten, 4,59 ml höjer 10 mg/l per 100 liter vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar dina recept. Kalcium och magnesiumklorid fanns ju billigt på granngården, även om jag gissar att du köper de på något finare ställe ;-)

http://www.granngarden.se/product/magnesiumklorid-25-kg--

http://www.granngarden.se/product/kalciumklorid-cc-road-25kg--

Trevligt kar som alltid, fast jag har ju sett det i verkligheten med två gånger. Där ser det ännu roligare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar dina recept. Kalcium och magnesiumklorid fanns ju billigt på granngården, även om jag gissar att du köper de på något finare ställe ;-)

http://www.granngarden.se/product/magnesiumklorid-25-kg--

http://www.granngarden.se/product/kalciumklorid-cc-road-25kg--

Trevligt kar som alltid, fast jag har ju sett det i verkligheten med två gånger. Där ser det ännu roligare ut.

Renheten på dessa produkter sägs vara lite för dålig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1393-14468926305999_thumb.jpgLysmata debelius, en räka som gillar prång o grottor.

Jag tror att det är svårt o hålla L. debelius om inte akvariet har mycket prång och grottor. Den är mycket skydd, mitt exemplar som jag köpte 2/10-10 har knappast synts till tidigare mer än vid min utfodring av fiskarna. En hastig blick är allt jag fått. Nu sista tiden ( i sommar) har räkan börjat visa sig mer t.o.m varenda dag vilket är jätteroligt. Min andra räka som är en Lysmata amboinensis har ju ett helt annat beteende o är alltid synlig förutom när den ömsar skal. Dessa räkor är inte några kompisar på långt när. De håller alltid minst en räkas avstånd från varandra.

Har du gott om prång o grottor kan jag verkligen rekommendera denna färgklick.

Annars bör du avstå enligt min mening.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lördag idag och tänkte byta min fosfatremover och kol.

Då jag även kolfilterar använder jag hälften kol mot fosfatremovern.

Först sköljer jag kolen som placeras i en filterstrumpa i ljummet vatten för och få ur dammet och sedan lägger jag det i en liten bytta och slår kokhett vatten över.

Sedan får kolet vara där tills det svalnat, denna procedur är enbart för och få kolporerna och öppna sig för att kolet skall bli så effektivt som möjligt den tid det fungerar innan det blir enbart filtermaterial.

Kolet jag använder är Rowa carbon och fosfatremovern är Rowa phos.

Rowa phos skall inte sköljas före användning.

Efter att ha provat flera fosfatremovers så har jag kommit fram till att Rowa phos är väl värt trots det höga priset.

Placeringen av kolet och phosen har jag längst ner i filterkammaren mellan tunna skivor av blå filtermatta.

Ovanpå har jag bitar av levande sten som vattnet faller och plaskar igenom (droppfilter).

Hej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter ditt flak på glaset?=)

Jo det gör det.

Det har givetvis inte haft någon annanstans och ta vägen på den sidan.

Självklart har jag valt fel placering från början.

Fast jag skulle ju kunna skära ett snitt så flaket ändrar riktning men det fortsätter trilskas och följer glaset rakt upp bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade vattenvärderna och ser att det ligger bra till nu sedan förra veckan.

Kalcium 420 o Magnesium 1310-1320 övriga värden ligger där de låg förutom att kH är lite lägre nu c.a 7( med flit).

Blir inte riktigt klok på fosfat testen som är Red Sea.

Svårt o se exakt var jag ligger, någon som har förslag på fosfat test som är lättavläst?

post-1393-14468926311435_thumb.jpg

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...