Gå till innehåll

AQUA MEDIC PERCULA en våt dröm


Kjelle

Rekommenderade inlägg

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur mycket doserar du per dag av de båda?

Jag doserar av GroTech Nutri Marine 5 ml och av GroTech Plankto Marine 7 ml.

På flaskan för Plankto marine är doseringsanvisningen 1-2 kapsyler varannan kväll.

I kapsyl är 7,5 ml, jag föredrar att ta i det dagligen.

Det kanske är fel och göra så, men jag tycker det fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda eller en av dem funderar jag på att sätta upp på min nästa inköpslista. Vilken av dem är till för vad?

Doserar du något annat, förutom ballingdoserna?

Nutri Marine är för ryggradslösa djur och filtrerare.

Plankto Marine skall innehålla viktiga proteiner, kolhydrater och lipider för mjuka och hårda koraller, maskar rör, musslor, levande sten och filtrerare.

Vidare innehåller den Omega-3 och skall främja motståndskraft mot sjukdomar. Det skall inte ha någon betydelse om ljuset är på eller inte när man tillsätter det.

I övrigt så har jag en flaska GroTech Vitamino som innehåller vitaminer och aminosyror. Dosen är enligt rekommendation 10 ml/100 liter vatten och vecka.

Jag doserar 3 ml om dagen av detta.

Sedan doserar jag också kolkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1393-14468923679122_thumb.jpg

Bilden tv. uppefrån 12v batteri, batteriladdare, 2 x Tunze Safety Connector (till vänster och höger streampump)

Viktigt:

Batteriladdaren måste klara och komma ihåg inställningen när strömmen kommer tillbaka samt kunna underhållsladda.

Mina inställningar:

Bilden th. Tunze Multicontroller 7095 med mina nuvarande inställningar.

Jag har 2 st. Tunze Nanostream 7095 som är reglerbara pumpar och kräver styrning från kontroller (för den som inte vet)

Sedan ställer man "vattentrycket" med en jumper och det finns 6 olika och välja mellan 12v till 24v.

Jag har valt jumper 15v annars blir det för häftig ström i mode Intervall 2 som jag valt.

Däremot om jag väljer Intervall 1 går det fint med en 20v jumper utan att det flyttar sand eller inredning.

Batteriet:

Batteriet är ju inte på mer än 14 Ah och det räcker ju en stund och skulle det bli dygns långa strömavbrott är det ju bara

och hämta bilbatteriet och koppla in det hela på.

post-1393-1446892367893_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Den är riktigt vacker! Låter den bli dina koraller?

Givetvis skall man nog passa sig för och köpa "köttiga koraller" som t.ex Scolymia som är intressanta

både för kejsare och dvärgkejsare överlag vad jag lagt märkte till.

Fördelen med drömkejsaren är ju att det är en lugn fisk som inte "krånglar o bråkar".

Sedan blir den ju 25 cm i naturen så den växer knappast ur akvariet.

Det finns en del rapporter om att vissa exemplar har varit svåra och få att äta vid invänjningen.

Det kan ju förvisso bero på att den inte klarar och "ta för sig" om den är nykomling i ett etablerat bestånd.

Därför är det nog bäst och låta den själv vara "herre på täppan".

Både mysis samt krill är det stor idé att ha hemma för och få den och äta.

Sedan komplettar fisken födan själv i akvariet då den gillar svampdjur.

Tillhör man "torrfoder maffian" kanske utmaningen blir för stor med en sådan här fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Sommaren har väl varit rätt okey, visserligen några varma dagar fast inte så där överdrivet varmt o akvariedjuren hos mig har klarat sig bra överlag.

Endast någon korall har lämnat in som redan innan sommaren inte verkade trivas så bra.

Tog också lite vattenprover o märkte då att kalcium värdet skenat iväg o låg helt plötsligt på styva 450. Däremot magnesium låg på 1310 o kH på 7.

Nitraten ligger på 3 o fosfaten är också lite högre än vad den borde vara.

Ändå byter jag min Rowaphos regelbundet, borde kanske byta mer vatten än jag gör.

Har inte ändrat något på ballingdoserna på bra länge men ser nu som jag skrev ovan att kalcium värdet skenat iväg en aning. Har nu avbrutit ballingdosen för kalcium tills värdet åter är som jag vill.

Hälsn. Kjelle

Se upp för den som bara läst en bok!

https://www.saltvattensguiden.se/foru...LA-en-våt-dröm

Sent from my iPad using Tapatalk

5ae053fe-219e-4dd0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...