Gå till innehåll

Fiskar dör..


d-jess

Rekommenderade inlägg

Verkar ha något problem jag inte kan lokalisera. Mina värden i karet är bra och alla koraller växer och frodas. Har heller inga problem med mins äldsta invånare 2 clowner och en salaris. 2 putsarräkor och en pepparmintsräka mår också bra.

Men för ca en månad sen skaffade jag en sixline och en blå djävul. Sixlinen verkade må super när den kom i karet och åt jättebra. men efter ca en vecka så försvann den bara... och den blå djävulen hade någon form av svampinfektion redan när jag slättpe den i karet (såg inte det i butiken). Den verkade dock må bra tills igår när jag fick se den på botten, andades mycket snabbt och idag är den död..

Har tidigare också förlorat ett par bengaler och en yellow watchman. Vad kan det vara som kanske är tokigt i mitt kar :/ ?

Har funderat på om det kanske är vattnet? Har ingen osmos utan brukar ställa vattnet i hinkar 24 timmar innan jag ska använda det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fiskar som mår dåligt och är sjuka råkar de flesta ut för förr eller senare.

Vattnet är det säkert inget fel på utan du får kolla lite noggrannare på fisken du köper nästa gång.

Tar du kranvatten för vattenbyten så ta alltid kallt vatten och värm upp det innan du blandar i salt och låt det stå med kraftig genomluftning minst ett dygn enligt min mening.

Till vattnet du ersätter med det avdunstade skall du också ta kallt vatten och hellre värma det än att ta tempererat direkt ur kranen.

Det är också lättare och få vildfångade fiskar och äta ex. fryst mysis än torrfoder om du får problem med att fiskarna inte äter i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på samma sak som kjell, syresättning. Kanske får öka cirkulationen mot vattenytan mer. Hur stor kapacitet gör din skummare? :) Tänker på hur stort kar är den byggd för.

Jag brukar känna med handen under rinnande vatten från kranen och efterlikna temperaturen i akvarievattnet. Dock låter jag mitt nyblandade saltvatten stå 2 dygn och häller i vattenberedningspreparat, men vi är så olika i denna hobbyn och även om där är många olika trix så verkar de mer eller mindre fungera ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag tror inte det är något generellt fel hos dig eftersom dina koraller och de gamla fiskarna frodas och mår bra. Några saker att tänka på bara. Om du använder kranvatten så är det två faror du måste veta om och detta är koppar och klor. För att undvika koppar i vattnet så bör man använda kallt kranvatten som spolats ca 5 minuter innan. Detta för att minimera tillförseln av koppar från ledningsrören och varmvattenberedare. Man blandar i salt och låter blandningen stå i någon hink och med omrörning (pumphuvud eller luftning) tills man uppnår rumstemperatur och allt salt är löst - brukar vara bra med en natt ungefär. Nu tror jag inte på kopparproblem i ditt fall eftersom de lägre djuren verkar trivas - det är de som drabbas först av en kopparförgiftning. Om du vill vara säker mot koppar så kan du använda vattenberedningsmedel - typ Aqua Safe, Aquatan eller liknande - när du blandar ihop ditt vatten. De är också verksamma mot nästa hot - olika klorföreningar. För använde vattenreningsverken klorgas eller hypoklorit vid kloreringen. Dessa klorföreningar går utmärkt att lufta bort - därav det gamla rådet att låta vattnet stå ett dygn innan man använder det. Numera så använder man olika trick så att slutresultatet blir kloramin - något som inte låter sig luftas bort. Inte ens revers osmos tar bort all kloramin, fast det vet inte de flesta som använder RO :). Sättet att bli av med detta är ettdera att man använder aktivt kol, C-vitamin (askorbinsyra) eller vattenberedningspreparat. Askorbinsyra är intressant för det räcker med ganska lite för att få effekt. En knivsudd i 10 liter vatten ungefär.

Jag tror dock inte att dina problem är kopplade till vattenkemi utan istället till din fisksammansättning. Clowner kan vara ganska tuffa mot andra fiskar, speciellt om de är herre på täppen sedan länge. De första fyra fem dagarna i en ny miljö brukar enligt min erfarenhet vara ganska svår och stressfaktorer som elaka rumskompisar och annat kan få icke önskvärda följder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar det så lång tid som fem minuter för att få kopparfritt vatten, eller är det en säkerhet?

Beror lite grand på hur långa rören är. Även kallvatten kan orsaka kopparutfällning om det står länge i rören. Tanken med att spola i fem minuter är att få bort allt det vatten som kan ha stått en tid i rören. troligtvis så räcker det med några minuter i de flesta fall men 5 minuter brukar man dra till med :). Kopparutfällning är värst om man har surt vatten, exempelvis egen brunn i norrland eller på småländska höglandet (även här på västkusten). Jag har dock varit med om ordentliga kopparutfällningar i vatten som varit hårt och mycket basiskt (utanför Trosa). Normalt så om man har kommunalt vatten så upplever jag inte kopparen som något problem om det inte är nyrenoverat och nya kopparrör - då kan man få problem även vid de bästa vattnen. Egna brunnar dock - där kan det vara kopparproblem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...