Gå till innehåll

tystaste returpumpen?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

man behöver inte pumpa upp något egentligen, du behöver inte ens ha en sump :) Jag skulle inte få för mig att pumpa upp mindre än karets volym i timman. Själv har jag run 3000liter timman via min returpump, just för att det är flödes som man har i karet där du inte behöver pumpar. Mer är alltid bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många liter i timmen behöver man pumpa upp från sumpen i ett ca 290 liters akvarium?

Det beror lite på vad man "använder" sumpen till.

Vill man att returpumpen ska sköta en hel del av cirkulationen i huvudkaret så kan man dra på rätt så ordentligt. Då kan man gärna köra 10-20ggr genom sumpen. Det finns fördelar med detta då man slipper ha fula pumpar i akvariet.

Nackdelen är dock att det kan vara svårt att klara ett högt flöde i sumpen utan att det stör utrustning plus att det kräver mycket av ytavrinning... blir lätt att den plaskar en del.

Andra "skolan" är att man tittar på utrustningen som man vill köra i sumpen och dimensionerar flödet efter det. Om skummaren kräver 2000 liter i timmen så är det ju en bra utgångspunkt till exempel... då ser man till att ge den 2000 liter nytt vatten varje. Räknar man så här så klarar man sig med ett rätt så litet flöde vilket är lättare att hantera på ett tyst och smidigt sätt. Nackdelen är att du behöver sätta in extra pumpar (Streamers o dylikt) för att sköta cirkulationen i karet.

Tunzen som Manne nämner är en riktigt bra pump som ligger i ett mellanprisläge. Om du inte tänker dig ett allt för stort flöde så borde du kunna köra en mindre Tunze Silence-pump eller en Eheim-pump. Vill du ha det bästa så finns bland annat Red Dragon-pumparna som har hög prestanda och låg ljudnivå... men ett högt pris.

Och själv kör jag Tunze 1073.050 till ett 500 liters kar och har ett flöde på cirka 2000 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...