Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

har lite dinos i karet mistänker jag hört att kalkvatten ska fungera kalkwasser ökar det calsiumet i karet eller hur påverkar det?

funderar på deltecs kalkwasser

Postat

Vet bara att kh höjs, men jag antar att calcium oxå höjs men är inte säker då jag ej mätt det. Använder det dagligen så det är bra :)

Postat
  • Författare
Vet bara att kh höjs, men jag antar att calcium oxå höjs men är inte säker då jag ej mätt det. Använder det dagligen så det är bra :)

hur doserar du? :)

Postat

jag doserar 3 kryddmått per liter vatten, sedan häller man ju bara i det klara vattnet när det stått en dag och sedan fyller man på nytt vatten i det grumliga som blir över en dos brukar räcka 3-4 dagar. Viktigt är att flaskan inte tar in luft.

Postat
hur doserar du? :)

Till varje liter vatten använd 1,7 gram kalciumhydroxid som får ett pH på 12,5 så 1000 gram kalciumhydroxid kommer ge dig 588 liter kalkvatten.

Har du en Tunze osmolator så har Tunze tagit fram en kalcium dispenser som kan sköta kalkvatten doseringen smidigt till akvariet.

Givetvis kan man tillverka sin egen också.

Här är en kille som gjort så http://camelreef.free.fr/equipment/equipment.html#kalk och demonstrerar det på sin webbsida.

Eftersom det var AJ Nilsen som gjorde sin först kallas den för Nilsen reaktorn.

Postat
  • Författare
Till varje liter vatten använd 1,7 gram kalciumhydroxid som får ett pH på 12,5 så 1000 gram kalciumhydroxid kommer ge dig 588 liter kalkvatten.

Har du en Tunze osmolator så har Tunze tagit fram en kalcium dispenser som kan sköta kalkvatten doseringen smidigt till akvariet.

Givetvis kan man tillverka sin egen också.

Här är en kille som gjort så http://camelreef.free.fr/equipment/equipment.html#kalk och demonstrerar det på sin webbsida.

Eftersom det var AJ Nilsen som gjorde sin först kallas den för Nilsen reaktorn.

kollade lite på detta fatta inte hur det fungera fast det verka simpelt. påverkar kalkwasser ballingen, kör nämligen balling plus,

• 1 månad senare...
Postat

Hej, en liten fråga...

Jag har en burk "Reef evolution calcium hydroxide" som förvisso är väldigt gammal (osäker på hur gammal... men säker 15 år)

Hur som helt har jag gjort ett försök att blanda till lite kalkvatten, frågan är bara vad som anses vara "klart vatten"?

Min blandning har stått i ca 3 dagar med den är ju inte klar som vanligt vatten... inte lika grumlig som från början, men endå klart vitgrumligt....

Skall vattnet bli helt klart?

dvs ska jag kasta den gamla burken?

//Tobias

Postat

kan du ha haft i för mycket pulver eftersom det ska mättast och sedan sjunka till botten, första satsen så att säga är lite mer grumlig i flaskan men det är klart när det kommer i vattnet.

Postat

Hej,

Har blandat i en 1,5 L flaska (osmosvatten) och ca 0,5 tesked pulver, hur mycket pulver bör jag ha till 1,5L ?

Man ser klart att en hel del sjunker till botten, men vattnet i flaskan är altså fortfarande lätt grumligt efter ca 3 dagar...

//Tobias

Postat

När jag har blandat till kalkvatten så har det blivit glasklart efter ett dygn iaf, så jag hade nog lagt ett par hundra på en ny påse pulver istället.

Postat

Jag kör 3 kryddmått till 1,5liter fast då är det till kranvatten. Går säkert åt 1 krm till ro vatten.

Postat

Ok, tack för svaren!

Den gamla burken åker i bingen för att ersättas med ny!

//Tobias

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.