Gå till innehåll

deltec kalkwasser


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

jag doserar 3 kryddmått per liter vatten, sedan häller man ju bara i det klara vattnet när det stått en dag och sedan fyller man på nytt vatten i det grumliga som blir över en dos brukar räcka 3-4 dagar. Viktigt är att flaskan inte tar in luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur doserar du? :)

Till varje liter vatten använd 1,7 gram kalciumhydroxid som får ett pH på 12,5 så 1000 gram kalciumhydroxid kommer ge dig 588 liter kalkvatten.

Har du en Tunze osmolator så har Tunze tagit fram en kalcium dispenser som kan sköta kalkvatten doseringen smidigt till akvariet.

Givetvis kan man tillverka sin egen också.

Här är en kille som gjort så http://camelreef.free.fr/equipment/equipment.html#kalk och demonstrerar det på sin webbsida.

Eftersom det var AJ Nilsen som gjorde sin först kallas den för Nilsen reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till varje liter vatten använd 1,7 gram kalciumhydroxid som får ett pH på 12,5 så 1000 gram kalciumhydroxid kommer ge dig 588 liter kalkvatten.

Har du en Tunze osmolator så har Tunze tagit fram en kalcium dispenser som kan sköta kalkvatten doseringen smidigt till akvariet.

Givetvis kan man tillverka sin egen också.

Här är en kille som gjort så http://camelreef.free.fr/equipment/equipment.html#kalk och demonstrerar det på sin webbsida.

Eftersom det var AJ Nilsen som gjorde sin först kallas den för Nilsen reaktorn.

kollade lite på detta fatta inte hur det fungera fast det verka simpelt. påverkar kalkwasser ballingen, kör nämligen balling plus,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej, en liten fråga...

Jag har en burk "Reef evolution calcium hydroxide" som förvisso är väldigt gammal (osäker på hur gammal... men säker 15 år)

Hur som helt har jag gjort ett försök att blanda till lite kalkvatten, frågan är bara vad som anses vara "klart vatten"?

Min blandning har stått i ca 3 dagar med den är ju inte klar som vanligt vatten... inte lika grumlig som från början, men endå klart vitgrumligt....

Skall vattnet bli helt klart?

dvs ska jag kasta den gamla burken?

//Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har blandat i en 1,5 L flaska (osmosvatten) och ca 0,5 tesked pulver, hur mycket pulver bör jag ha till 1,5L ?

Man ser klart att en hel del sjunker till botten, men vattnet i flaskan är altså fortfarande lätt grumligt efter ca 3 dagar...

//Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...