Gå till innehåll

Första saltvattenskaret, Aquatic Nature 37L


stuve

Rekommenderade inlägg

Vattnet har klarnat till under natten, gjorde även lite ommöblering. Läser mig till när man skall i med den levande sanden, det är lite delade meningar om det märker jag. Jag tror jag skall låta de stå nån dag och sen suga upp dött från botten innan jag lägger i den.

post-6334-14468923772325_thumb.jpg

post-6334-14468923771476_thumb.jpg

post-6334-14468923771643_thumb.jpg

post-6334-14468923771807_thumb.jpg

post-6334-1446892377198_thumb.jpg

post-6334-14468923772146_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hittade denna info om den: Hydor Theo doppvärmare 25w, 10-25 liter. >8 C Längd 17,8cm . Kanske kan vara nåt! tack för tipset! den blir alltså inte för liten då fast de står 10-25l ?

Min rumstemp gick bara ner till 22 grader på natten så det testet sa inte så mycket men 25w räckte iaf. Får hoppas 25w räcker för mitt 30l även om tempen sjunker ytterligare i rummet. med 50w har du ju mer marginal så det är ju bra. Är man paranoid kan man ju köpa ett temp styrt relä som slår av värmaren innan det blir för varmt om nu värmarens egna termostat skulle strula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att det myllrar med liv i stenen. Startade själv nytt igår, blev mäkta förvånad över mängden liv i stenen.

Ska följa din utveckling.

Lycka till.

-Oskar

Härligt! Ser bra ut ditt kar! lite roligare att kolla på än mitt just nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har sandstormen lagt sig!Funderar kanske på om de är lite lite sten, ev blir det att köpa 1-2kg till. Behöver även införskaffa mig en städpatrull. Måste bara hitta nånstans att beställa. Verkar inte vara så lätt. Tips?

post-6334-14468923793865_thumb.jpg

post-6334-14468923793697_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt! Ser bra ut ditt kar! lite roligare att kolla på än mitt just nu..

Var inte blyg. Jag dunkade på med allt på en gång. Inga problem, får hoppas på att de uteblir. Nu, fyra dagar efter start så har jag lite att titta på. Jag blev tipsad att skaffa lite blått ljus. Helt andra färger, bara stenen i sig lyser..

Lycka till och kör hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inte blyg. Jag dunkade på med allt på en gång. Inga problem, får hoppas på att de uteblir. Nu, fyra dagar efter start så har jag lite att titta på. Jag blev tipsad att skaffa lite blått ljus. Helt andra färger, bara stenen i sig lyser..

Lycka till och kör hårt.

Problemet är att de finns så få ställen att köpa ifrån här i norr där jag bor. Närmaste stället är de 25 mil till.. Ska försöka hitta ett ställe att beställa städpatrull ifrån iallafall. Ska även beställa blått ljus, men just nu har jag bara på ljus ca 1 timme/dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förslag till inköp av städpatrull:

1st Putsarräka Lysmata amboinensis

5st Astrea snails

3st Eremitkräftor Clibanarius sp

2st Sand-Eremitkräfor Pagarius

1st Putsarräka och 4 st Nassarius sandsniglar beställda tills på onsdag.

De var de enda återförsäljaren kunde få tag på =( tror de är från imazo.

Går de inte köpa kräfor/sniglar på nätet, jag har inte hittat nånstans... känns som om man kommer få kämpa med lite alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var konstig mattematik... Eller du menar kanske att du lagt den summan totalt på karet?

haha ja precis, efter inköpsinlägg så räknar ja ihop totalen sen jag körde igång med karet, tänkte det kan vara bra för andra, då man ofta läser frågor om vad det kostar till höger vänster med att starta.. =) Skall förtydliga det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1st Putsarräka och 4 st Nassarius sandsniglar beställda tills på onsdag.

De var de enda återförsäljaren kunde få tag på =( tror de är från imazo.

Går de inte köpa kräfor/sniglar på nätet, jag har inte hittat nånstans... känns som om man kommer få kämpa med lite alger.

Om din handlare tar från IMAZO så säg honom att ligga på eftersom de brukar ha både snäckor och eremiter hemma - antagligen var de bara slut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då var det ju lite lättare att få ihop det. :)

Vi får se hur länge du har koll på kvittona. ;) Nu är det ju iofs inget stort kar, men man brukar sluta räkna ihop allt efter ett tag när man ser summan.

Ja, jag känner det redan nu =)

Jag kommer nog nöja mig med att räkna ihop allt tills dess att jag är klar med uppstarten av detta kar och har lite invånare, det ger ju en hum iallfall till andra =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om din handlare tar från IMAZO så säg honom att ligga på eftersom de brukar ha både snäckor och eremiter hemma - antagligen var de bara slut.

MVH Lasse

OKi! får hoppas dom får in snart då, har försökt i 2 veckor från dem, sen är de ju bara leverans 1gång /vecka.

Börjar blir lite kris, har en gräsmatta på stenarna nu som som ser bättre ut än gräset på min baksida ser ut en fin sommardag liksom =/

Ingen som bor i närheten av sundsvallsområdet som kan tänka sig sälja några bra städare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, idag fick jag hem en leverans av städpatrull. Efter riktigt bra service från Aquawarehouse så beställde jag i gårkväll och hade dem idag kl 14.30. Kalas.

4 st Turbosnäckor 236:-

3st Blåbenad eremit, Clibanarius tricolor 165:-

2st Rödbenad blåbenad eremit 118:-

1st Lysmata Debelius 299:-

Inte nog med det, fick även en julklapp i form av en påse med gröna nudlar ;) (Chaetomorpha) Har läst att de är mycket bra för vattenvärdet. Men vad gör jag med dem?

post-6334-14468923899446_thumb.jpg

totalt sedan start av akvariet: 4726 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skickar dom levande? aquawarehouse altså? eller är det bara jag som inte fattar deras hemsida...

Jag mailade och bor bara 20 mil ifrån, så de gick bra att skicka för mig iallfall via bussgods. han skickade kl 8.30 och jag hämtade paketet kl 14.30 så de var smidigt, vet inte hur de är i vanliga fall, skickade ju även inte fisk denna gång..

Ändrat av stuve
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite uppdatering.

Har fått i en städpatrull nu bestående av:

4 st Turbosnäckor

3st Blåbenad eremit, Clibanarius tricolor

2st Rödbenad eremit

1st Lysmata Debelius Putsräka

1st Lysmata Amboinensis Putsräka

Dom verkar trivas fint, går runt och betar och städar =) Bägga räkorna bytta skal efter ca 1 vecka så dom ser ut att trivas dom med.

Det enda är att jag trodde eremiterna skulle vara med i sanden och städa, men dom är bara på stenen, vad skall man köpa som är bra på att hålla sanden ren??

En annan rolig sak var att idag när jag öppnade locket så ser jag en ca 1 cm stor anemon som sitter fast längst upp i ett fack i sumpen! lyckades pilla lös den lite försiktigt så nu sitter den på stenen istället. Tror iallfall det är en anemon av nåt slag, skall försöka att ta ett kort på den.

Köpte även 1kg sten till. Skall uppdatera med lite bilder snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...