Gå till innehåll

Första saltvattenskaret, Aquatic Nature 37L


stuve

Rekommenderade inlägg

Har köpt ett Aquatic Nature Evolution 37L som jag har tänkt skall bli min inkörningsport till saltvatten. Lär väl bli större när man får lite mer smak för detta!

I denna tråd så kommer jag att skriva ner hur jag gick till väga för att starta upp karet. Kommer bli som en logg. Kan ju även vara bra att veta för andra vad man köper, och vad det kostar.

Inköp: Aquatic Nature 37L (Begagnat) 1100kr

Jag började med att fixa lite snyggare bakgrund, det stod mellan den jag valde och BTN slim. Till slut föll valet på blå bakgrund:

inköp: Seascape/Natural Mystic höjd 30 cm - 24kr

inköp:Marina Silikonlim transparent 90 ml - 79kr

post-6334-144689237539_thumb.jpg

total kostnad hittills: 1203

Ändrat av stuve
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nästa beställning (som kom idag) blev sten och sand och lite uppstartsbakteriekultur:

inköp: 4kg levande sten - 580 kr

inköp: 2kg Bio-Activ Live Reef Natural White - 175kr

inköp: Nite-out ll, Microbe-Lift (NITEH08) á 205,00 - 205kr

inköp: 1 Special blend, Microbe-lift 236ml - 215kr

Här gjorde jag även mitt första misstag:

Beställde även samma dag som beställningen på levande sten lite från min lokala affär (som inte har saltvattenssortiment mer än på beställning).

Beställde en större mängd salt samt lite tester osv.

Skulle ha fått dem levererad samma dag som levande stenen beräknades komma.

MEN NU KOM DE ALDRIG SALT!!! Dom sa att det var slut hos sina leverantörer, och det hade dom inte ringt och meddelat till mig.

Så nu står jag här med 4Kg sten, men inget salt!!

Stenen ligger inslagen i fuktigt papper i en ica-kassa i en frigolitlåda, den har legat där sedan igår (antar jag) då den skickades.

Nu är min fråga om jag behöver vara orolig att den skall typ dö?

kommer inte få saltet föränn på fredag och sedan kommer de ju ta minst 1 dag att få till saltnivån innan stenen kan åka i. hur skall jag göra?

Hur länge klarar sig stenen?? Ett tips är alltså att beställa salt/sten i samma beställning!

Detta ledda alltså in på min beställning på salt och lite tester:

inköp: Red Sea Coral Pro salt 7 kg - 285kr

inköp: Coralife Deep Six Hydrometer - 189kr

inköp: Sera Quicktest - 169kr

Total kostnad hittills: 3021kr

Ändrat av stuve
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge stenen är väll tillsluten och fukten bevaras bra så är det nog lugnt med några dagar, och kanske lite till :-) Det är om stenen torkar det börjar bli farligt.

Saltet löser sig högst troligtvis på mindre än en dag, så det ska nog gå bra. Även om det troligtvis känns nog så läskigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge stenen är väll tillsluten och fukten bevaras bra så är det nog lugnt med några dagar, och kanske lite till :-) Det är om stenen torkar det börjar bli farligt.

Saltet löser sig högst troligtvis på mindre än en dag, så det ska nog gå bra. Även om det troligtvis känns nog så läskigt.

OKi! de lugnade mig lite iallfall =) har bara öppnat upp påsen lite snabbt för att snegla ner, men nu så får den ligga stängd i påsen och lådan så får man hoppas att dom håller sig tills på lördag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen fara - ställ det inte för varmt bara (ideal temp 22 -24 grader) och se till att det är fuktigt.

MVH Lasse

Oki, låter bra.. Men hur skall jag se till att de är fuktigt mer än att bara låta de stå, fukta papper med kranvatten??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle behöva tips på doppvärmare som är korta. Jag vill gömma den i samma fack som pumpen är i, och de finns ju inte allt för mycket plats där.

50-75w runt 25cm. Nån som har förslag?

Edit: Hittade precis när jag skrivit inlägget Eheim Jäger 50w 24,3 cm. Får hoppas den passar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte är väldigt kallt i ditt rum skulle nog jag rekommendera en 25W värmare istället :-) En 50W känns overkill och om det otänkbara skulle hända och värmaren hänger sig så gör en 25W betydligt mindre skada.

jag funderade på om jag ska ha 25 eller 50, bor i villa och akvariet i vardagsrummet som kan vara ner mot 17-18 grader när man vaknar.. vet inte riktigt vad som är bäst att köra på, får jag plats med en 50w tror jag att jag kör på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10w låter lite snålt, men kanske räcker? Utan termostat är ju menlöst om man inte har någon annan separat styrning och fast ställd på 25grader, nja skulle inte jag lita på, vill ställa termostaten själv och se hur det påverkar temperaturen i karet.

Jag kan mäta mitt (~30l) akvarie inatt, har en liten Hydor Theo 25w, har inga mått i huvudet men måste ligga långt under 25cm. Tycker som mikoto, vanskligt med för stor värmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan mäta mitt (~30l) akvarie inatt, har en liten Hydor Theo 25w, har inga mått i huvudet men måste ligga långt under 25cm. Tycker som mikoto, vanskligt med för stor värmare.

hittade denna info om den: Hydor Theo doppvärmare 25w, 10-25 liter. >8 C Längd 17,8cm . Kanske kan vara nåt! tack för tipset! den blir alltså inte för liten då fast de står 10-25l ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en Eheim Jäger 50w, passade perfekt i samma fack som pumpen med 1 cm tillgodo till pumpen under.

post-6334-14468923757586_thumb.jpg

Inköp: Eheim Jäger 50w - 295kr för övrigt överpris, men vad gör man inte för att stödja lokalhandeln, eller hur är de man säger =)

total kostnad hittills: 3316 Kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, ett lite dilemma som jag skulle behöva hjälp med.

Jag har pga strul med leverans av salt varit tvungen att ha min beställd levande sten i kartongen sen i tisdags..

nu är frågan vad som är bäst, har fått mitt salt och har fyllt karet. efter 1 timme har jag nu uppmätt nivån till strax över 1.024

Vad är bäst för stenen, avvakta tills imorgon eller ner med den direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr verkar de som om alla små räkor och de 2 små sniglarna som fanns med inte klarat sig.. har plockat upp 10 småräkor som legat och flutit omkring. hittade även en liten stjärna som verkar trött än så länge.. Kanske blev lite väl länge i lådan för de små liven..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...