Gå till innehåll

Första saltvattenskaret, Aquatic Nature 37L


stuve

Rekommenderade inlägg

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har lite problem, kör ja utan streamer tycker jag de är för dåligt tryck, men med Koralia Nano 900l/h känns de som om de blir alldeles för mycket i min lilla burk. har försökt att rikta den så bra de går.

Va tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Drakfisken har ju tagit in Aquarium Systems Newjet - han kanske kan ta in Newave också om du frågar. Jag vet ingen i Sverige som har Newave på sortimentet - jag köpte min i Tyskland på en mässa. Den kostar ju också bara en bråkdel av en wortech.

I små nano är det den jag åtminstone kommer att använda i framtiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm nu har dom stått uppe vid utsuget flera dagar, alldeles vid ytan. inga ändringar på vattenvärdet.

Dom kommer typ fram när de vankas mat, sen så ställer dom sig bara där i hörnet direkt igen..ligger på sne vid vattenytan rätt ofta också? Syrefattigt?? och hur åtgärdar jag de isåfall.

En annan fråga, de här akvariet är ju så kasst då de 2 ljusrören samt moonlight går på samma kabel, så har ju inte så mycket nytta av moonlight när de sitter på en timer. Hur gör ni på nätterna, är de kolsvart i era akvarier?

post-6334-14468924818651_thumb.jpg

Ändrat av stuve
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Även om jag har en begränsad erfarenhet, så kan jag berätta att min clown ofta beteer sig precis på samma sätt, särskilt då inte belysningen är på (eller i nattläge). Jag har läst på andra siter om clowner som gör på liknande sätt, simmar på sidan, vid ytan, i hörnet, med svansen upp... Det verkar vara lite så de beteer sig, i alla fall i fångenskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste fråga - blev du av med "gräsmattan" efter städpatrullens intåg? Det ser så ut på bilderna (som är jättefina!)

Hej, Jag har faktiskt inte fått några direkta mängder av alger, fick en liten gräsmatta, men de försvann på nån dag efter städpatrullen satt igång sitt arbete =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Även om jag har en begränsad erfarenhet, så kan jag berätta att min clown ofta beteer sig precis på samma sätt, särskilt då inte belysningen är på (eller i nattläge). Jag har läst på andra siter om clowner som gör på liknande sätt, simmar på sidan, vid ytan, i hörnet, med svansen upp... Det verkar vara lite så de beteer sig, i alla fall i fångenskap.

Ja första dagarna så var dom rätt aktiva på dagarna, men sen låg på sne vid utan på natten, så de tyckte jag inte var nå speciellt. Men nu senaste dagarna så har dom övergått till nattläge dygnet runt så att säga. dom ligger på sne vid ytan hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka tråkmånsar, dom är fortfarande bara uppe vid utsuget och står =(

Hoppas dom får i sig mat som dom behöver, kommer ju knappt fram nåt när de vankas mat heller, flingfoder icke heller, bara pellets som egentligen är räkans.

får köpa nytt foder och försöka locka fram dem =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jah har 2 clowner som har vart lika dana. Sen fick jag en anamon och då gick dom i den på en gång.. Anemonen växte och måde bra sen va det 2 anemoner.. Dom blev för stora och jag ville inte riskera att få 4, 8, 16, 32 anemoner så dom rök.. Efter det så har hanen hålt sig vid en euphylia medans honan envisas att vara uppe i ett hörn på nätterna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jah har 2 clowner som har vart lika dana. Sen fick jag en anamon och då gick dom i den på en gång.. Anemonen växte och måde bra sen va det 2 anemoner.. Dom blev för stora och jag ville inte riskera att få 4, 8, 16, 32 anemoner så dom rök.. Efter det så har hanen hålt sig vid en euphylia medans honan envisas att vara uppe i ett hörn på nätterna..

Bägge mina var nära min euphylia de första 2-3 dagarna och uppe vid ytan vid utsuget på nätterna, men nu senaste veckan/veckorna så har dom stått hela dagarna vid utblåset, har inte sett dem en gång åka därifrån..

putsräkan har gjort några försök att komma nära, men icket =)

kanske är den dom är rädda för...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Va trååkigt, efter nästan 2 månader så har dom inte rört sig ur fläcken i princip, dom kommer fram vid matning (fortfarande vid vattenytan) och äter, sen så ställer dom sig i hörnet igen, har inte sett dem en gång nere och simma runt liksom. Är som om dom kippar efter andan liksom, ligger på sidan uppe vid ytan hela dagarna men alla värden ser oki ut.. salthalten har gått upp något till 1.026, men bör ju inte påverka?

Fick nåt förslag om att det kan vara för att dom är ensamma fiskar, så får se nu när jag får hem min nya beställning på fisk om de små liven vill börja röra på sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va trååkigt, efter nästan 2 månader så har dom inte rört sig ur fläcken i princip, dom kommer fram vid matning (fortfarande vid vattenytan) och äter, sen så ställer dom sig i hörnet igen, har inte sett dem en gång nere och simma runt liksom. Är som om dom kippar efter andan liksom, ligger på sidan uppe vid ytan hela dagarna men alla värden ser oki ut.. salthalten har gått upp något till 1.026, men bör ju inte påverka?

Fick nåt förslag om att det kan vara för att dom är ensamma fiskar, så får se nu när jag får hem min nya beställning på fisk om de små liven vill börja röra på sig...

Du kan tyvärr inte förvänta dig så mycket mer från sådana fiskar i ett 37 liters kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter du ammonium och nitrit? låter lite som det kan vara nåt sånt...

Har bara en sån här sticka, rätt värdelös, måste köpa bättre..

Nitrit: 0

Nitrat: lite högt ser jag just nu, kanske runt 25

ph: 8,2

KH är sjukt svårt att se de olika lägena, kan ev vara lite lågt, mellan 3-6

men det jag ser är att det är högt Ca.

Byter ca 5 liter 1-2 gånger i månaden.

skall köra ett 50% vattenbyte nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Freddi, det finns på byggvaruhusen bland trädgårds-sakerna, en slangkopplingshane med invändig eller utvändig gänga. Med invändig gänga på kan man med oftast en övergång till rätt dimension få till det utan större problem. Behöver du hjälp att hitta rätt delar så hojta till så kanske jag kan hjälpa dig med det. :)

Stefan; snygg lösning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...