Gå till innehåll

Liatölpens RSM


krille 55

Rekommenderade inlägg

Krabban som suttit i den röda flakväxande i sex månader hos ken var försvunnen i morse. Nu ikväll när jag tittade i karet så satt den mitt i min gröna calendrium och plockade polyper och åt med god aptit. Den va så upptagen med maten så den märkte inte att jag stack ner en pincett i akvariet och plockade upp den. Går i en spann nu men jag kokar nog krabbstuvning på den om ingen vill ha den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tanken är väl att allteftersom jag lär mig och jag med tiden kanske på nåt sätt kan uppgradera belysningen ska minska på mjukkorallerna till förmån för andra sorter. Det får väl komma efterhand. Förhoppningsvis kan jag få med nåt fint från dig Andre om du har tid i morgon när jag är fri från jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått i korallerna som jag köpte av Andre igår. Euphyllian är lite tveksam och vill inte blåsa upp sig riktigt men det kommer nog. Den andra däremot ät jättefin. Glömde ju fråga vad den heter. Har du namnet på den Andre. Lägger ett par foton så ni får se resultatet.post-6211-14468924799792_thumb.jpg

post-6211-14468924799208_thumb.jpg

post-6211-14468924799413_thumb.jpg

post-6211-144689247996_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst hade man velat ha lite större men det får inte bli så stort så att man inte hinner sköta det. Har ju andra intressen som tar tid också. Spelar revy, premiär nu 17/3 och håller på med amerikanare. Kör en cadillac 60 och har en plymouth cab 69 under renovering. Bilhobbyn är ju inte helt gratis så det finns ju en ekonomisk gräns också men ett RSM 250 hade ju inte varit fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit hos stig i gemla och hämtat mat till djuren och pratat bort en halvtimme. Alltid trevligt att komma dit, finns alltid nåt att prata om. Nu sitter jag framför datorn med en öl och en jäger och laddar batterierna inför en tuff helg med sista repen på revyn inför premiären nästa lördag. Symphyllian som jag köpte av andre i karlshamn har blivit jättefin, fått fina färger går från mörk lila till ljusrosa i topparna och turkosgrön i centrum. Är helnöjd. Trots att jag bara har originalbelysning så har jag ganska bra tillväxt på det mesta i karet. Min gröna callendrium växer riktigt bra och jag är sugen på att prova nån annan sort av SPS. nån som har en fragg av rosa hystrix eller liknande på rimligt avstånd kan ju höra av sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bytt 20 liter vatten i kväll. kollade värden efter bytet. Mg 1350, ca 410 och kh 8,5. Med tillsats av fem cl balling av vardera ca och kh per dag så håller det sig på dessa värden . Mg förbrukas inte mycke, räcker med vattenbytena för att hålla värdena. Mätte mg i nyblandat vatten med red sea coral pro och det håller ett mg-värde på 1480, är det inte rysligt högt? Passade även på att fragga en mjukkorall när jag hade gammalt vatten upptappat. Har delat denna i sex bitar och fäst på små stenar. på så vis fick jag en stor flat sten tom så nu får jag plats med nån ny sort kanske[ATTACH=CONFIG]73473[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Dags för en lägesrapport. Efter att ha avnjutit en bit laxfile med en aubergingratäng och en flaska chanpange så mår man rätt väl. min hispidusräka försvann i förra veckan och då blev jag sugen på att skaffa några andra räkor istället. va hos stig i veckan och fick med mig två lysmata amboinensis hem. Hade velat ha en lysmata debelius också men stig hade inga och han va lite tveksam till om dom skulle funka ihop. va inne i stan när jag körde hem och tog då en sväng om tassar o morrhår. Dom hade en jättefin debelius så jag kunde inte låta bli. Släppte i alla tre samtidigt och det verkar funka. Inget bråk alls hittills i alla fall. Har två pomacentrus alleni och dom senaste dagarna har den ena fått fullständigt tuppjuck. Gräver som en galning, lägger sig på sidan och slår med stjärten som en lekmogen lax. Rena lytzendimman i baljan, vad är det som händer? fick med två fraggar hem från träffen i bromölla, dom har börjat växa, kan se flera nya grenar på väg. till sist lite foto på nykomlingarna.post-6211-14468925215424_thumb.jpg

post-6211-14468925215172_thumb.jpg

post-6211-14468925215656_thumb.jpg

post-6211-14468925215877_thumb.jpg

post-6211-14468925216059_thumb.jpg

post-6211-14468925216244_thumb.jpg

post-6211-14468925216489_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En uppdatering. efter att jag åkt ambulans till lasarettet förra lördagnatten med hål på bukspottkörteln med svår inflammation som följd pga en gallsten börjar jag sakta återvända till livet. En vecka utan mat och dryck bara dropp och morfin för smärtlindring har jag idag fått börja äta flytande föda och kan va uppe ur sängen. Nyss va fru och barn här med datorn så nu kan man ju meddela sig med omvärlden också. Detta va ingen lek, fy fan va man är sliten i kroppen. Hoppas man får komma hem innan nästa helg så jag inte sabbar familjens helg i skummeslöv. Grabben sköter karet enligt telefonanvisningar, verkar gå bra hittills. han skulle sätta igång osmosen ikväll och förbereda för vattenbyte i slutet på veckan. Skulle det strula nåt så kanske du stig har möjlighet att hjälpa mej. Milersättning utgår men jag tror inte det behövs. Skriv gärna nån rad om ni ser detta så man har nån att snacka med när man sitter här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

feberfri nu på morgonen, efter ronden har jag fått börja äta lite lätt. kan ni fatta hur gott det kan va med en knäckemacka med kaviar och te efter åtta dar utan mat och dryck. nu håller vi tummarna att inte magen protesterar så får jag nog åka hem på tisdag eftermiddag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måndagkväll och utsläppt. sitter hemma där hemma i mitt lilla hem och bara njuter men det är intte färdigt än. ska in om två veckor och opereras om alla värden är ok då. tack ni som pm:at glada tillrop under tiden. ska kolla värden i karet ikväll. misstänker att det är riktigt illa. har inte tillsatts nånting på nio dar så det borde ju va i botten. allting ser dock ut att må bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...