Gå till innehåll

Hur gör ni.....


luppe

Rekommenderade inlägg

Underbart vad det finns många varianter...Tack för svaren... Har inget kar idag känns så svårt med allt. Antar att vattenbytena har med belastningen i karet att göra.

Det jag kan se är att gemeneman blandar dygnet innan vattenbyte. Hur ofta gör ni vattenbyte samt hur mycket..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 80 liters akvarie och byter 8 eller 16 liter åt gången. Var till varannan vecka. Jag har ett 40 liters akvarie under mitt huvudakvarie i ett mörkt skåp. Där blandar jag upp 40 liter saltvatten och låter gå med en cirkulationspump i mörker. Sedan kan jag göra tre till fem vattenbyten innan vattnet tar slut och jag får blanda upp en ny sats vatten. Jag vet inte om det är bättre eller sämre än att använda vattnet "direkt" efter att saltet löst sig men det är väldigt bekvämt för mig :-)

Då behöver jag bara fixa vatten någon gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan då delge en helt annan lösning som funkar för mig.

jag tar bara tempurerat (ca 20grader) kran vatten och fyller i en tunna på 220 liter och blandar i 8kg salt (blir ca 1,024 i salt halt).

jag stoppar då i en 3200liters eheim pump som blåser runt i tunnan under tiden jag tömmer ut vatten ur akvariet. detta tar ca 30 minuter och när jag tömmt ut önskad mängd så stoppar jag på en slan på eheimen i tunnan och pumpar i vattnet i akvariet. Under tiden jag gör vattenbytet så har jag MH avstängda så inte korallerna tar så stor skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enkla vattenbyten är av högsta vikt om man skall orka drifta ett större akvarium en längre tid... Själv har jag har en 100-litersdel i min sump avsett för vattenbyten. När det är dats för vattenbyte isolerar jag den delen med en kran, sedan pumpar jag ut vattnet med en slang till badrummet. Sedan skruvar jag fast slangen på min duschslang för att kunna spola tillbaka rent vatten till sumpen, i med några skopor salt, låt en pump röra om i 10-20 timmar, kontrollmät salthalten, justera salthalten med ev. mer salt, vrid på en kran och vattnet blandas med akvarievattnet... Vattenbyte färdigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egen brunn innebär nästan garanterat att du måste skaffa en osmos, det brukar innehålla en hel del exstra gosaker som inte gör sig sig så bra i saltvatten.

Osmos behövs kanske inte för fisk-kar eller kar med mer tåliga invånare, men om man skall ha mer känsliga koraller så är det en klar fördel för att ha osmos.

En fördel med osmosen är dock att den fungerar som en brandvägg mellan ditt kar och det kommunala vattensystemet, gör dom nåt jobb på vattenledningen samma dag som du blandar nytt vatten så kan det resultera i en katastrof för karet.

Vattenbyten görs inte så mycket för att minska näringen, det är för ineffektivt för att det skulle vara avgörande. Man använder VB´n för att fylla på spårämenen och ta bort sånt som börjar accumuleras i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får då tillägga att jag har vättern vatten som är av sådan kvalité att det ej skadar. Wiking har ju han med vättern vatten men verkar vara av en annan åsikt då han kör med osmos så vad man gör är nog upp till var och en att bedömma.

anv man osmos så kan man ju helt utesluta att man har fel på vattnet iaf om det skulle strula.

Men min slutsatts är iaf att det vatten min kran erbjuder duger alldeles utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör ungefär som Andreas, dvs byter vatten med kranvatten som jag blandar med syntetiskt salt och som får stå kanske en halvtimme innan det in i karet. Acropora och Montipora svarar lyckligt på vattenbytet varje gång. Viktigt är att kranvattnet är av mycket god kvalitet - det rör sig om djupbrunnsvatten utan en massa kalk och nitrat. Jag har beställt den detaljerade vattenanalysen som görs rutinmässigt från min kommun.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en 100liters regntunna på K-rauta som står i badrummet. Den fyller jag med osmosvatten. När den är full öser jag i rätt mängd salt, och drar igång en eheim cirkulationspump. Den får stå där och blanda+värma vattnet några timmar (brukar ta ungefär 2-3h tills vattnet är runt 25c). Sedan tar jag en 20m slang och kopplar på eheimpumpen och låter den pumpa in nya vattnet i karet. Smidigt och lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...