Ted Camenius Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Nån som testat? http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2090418 Citera
ballsam Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Reefcentral ligger nere för tillfället, men bara rubriken låter kul/intressant. Luke skywalker-dräkt och coola one-liners när man skrider till verket ; )Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Claes_A Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Låter toppen?!Hur är det nu med lagligheten av 1-2W gröna lasrar i detta landet? Citera
StoffeSwe Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Det är förbjudet att ha laserpekare som är starkare än 5 milliwatt på allmän plats utan tillstånd. Så vitt jag vet berör inte förbudet ägandet av lasern eller användandet av den under kontrollerade former i hemmet. Citera
Tjonge Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Kan vara farligt om man får en reflektion i ögat. Lätt att glömma. Sett att det finns skyddsglasögon att köpa på nätet för en billig peng. Tänk även på att fiskarna blir väldigt stressade. En polare lekte med en grön laser, och mina fiskar blev vettskrämda o visade sig inte på ett tag. Citera
snickarn Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 enl reefcentral skulle det behövas en lite kraftigare laser och då kostar det en liten slanthttp://www.handladigitalt.se/gron-laser-extreme-laserpekare-fokuserbar-1000mw-p-6386.htmljag ska få låna en lite svagare nu till jul helgen återkommer med resultat Citera
Piggelin Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Låter ju lysande skall köpa in en sådan!VARNING!!!OM NI KÖPER EN GRÖN LASER SÅ KÖP GODKÄNNDA SKYDDSGLASÖGON. SUPER FARLIGT ATT FÅ LASER I ÖGONEN!!! Citera
soft_jonis Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 http://s395.photobucket.com/albums/pp37/RonReefman/?action=view¤t=PB030237.mp4Tja, dyrt, men påverkar inte andra invånare i karet, som olika kemiska medel gör (ex aptasia-x) Citera
mikoto Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Om vi säger att en fisk skulle simma förbi då och få lasern direkt i ögat när den sveper förbi? Det låter inte roligt...Tuff idé annars, men jag gillar inte lasrar pga riskerna med det. Citera
StoffeSwe Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Jag skulle inte rekommendera att använda stark laser genom akvarieglaset. Reflektionen från en stark laserpekare kan vara tillräcklig för att ge dig eller andra i din närhet permanenta ögonskador. En stark laserpekare kan vara direkt skadlig på avstånd upp till 100 m, det finns en god anledning varför polisen varit drivande för att få igenom ett förbud mot dessa laserpekare på allmän plats.Som någon skrev tidigare i tråden så kan skyddsglasögon vara att rekommendera, personligen tycker jag att det låter som en ganska dålig lösning på ett inte allt för allvarligt problem.Jag vet inte om det är sant eller inte men jag har fått det förklarar för mig att glasrosor kan släppa ut sporer i vattnet om man angriper dem, så denna lösning kanske resulterar i att du får 20 små glasrosor istället för 1 större. Citera
Dykaren Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Borde vara väldigt svårt att bränna bort hela glasrosen med lasern. Mer sannolikt att man skadar den och den drar ihop sig in i håligheten... och eventuellt släpper ut nya småttingar typ nödskott. Man kan få samma effekt med en skruvmejsel också... Så NJAEE... jag är tveksam.. Citera
Ouscazz Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Grön laser kan vara skadlig på flera mils avstånd, inget att leka med. Speciellt inte om strålen kan reflekteras i glas.Glasrosor tar man med en spruta och kanyl, skjuter dem fulla med kokande vatten... puts väck! Citera
hanst Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Jag måste också säga att jag tycker det är en dålig idé att experimentera med så pass starka lasrar. En klass 4 laser som de använder i råden på RC kan ge ögonskador vid en diffus reflektion och bör endast användas av en person med bra kunskaper om strålsäkerhet. Sent from my iPad2 using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 http://s395.photobucket.com/albums/pp37/RonReefman/?action=view¤t=PB030237.mp4Tja, dyrt, men påverkar inte andra invånare i karet, som olika kemiska medel gör (ex aptasia-x)Vilka andra invånare påverkas av detta medel? Citera
Majki01 Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Farligt av en anledning, utsätta mig själv och folk runt för fara... Nja då har jag hellre rosor.. Lätt att sitta och säga att man är försiktig men ... Lasern är livs farlig.. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
soft_jonis Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 Tja, "livsfarlig" är kanske att ta i, men absolut Extremt skadligt för synen. Finns skyddsglasögon för starka laser strålar. http://www.wickedlasers.com/lasers/LaserShades-109-16.html Citera
Majki01 Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 Nej det är inte att ta i, skådat dom i bruk, dom kan göra mer än du tror. En reflektering i glaset så riskerar du att ha sönder tex din helt nya led tv om reflektionen råkar slå mot den.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.