Gå till innehåll

Döda glasrosor med laser?


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Kan vara farligt om man får en reflektion i ögat. Lätt att glömma. Sett att det finns skyddsglasögon att köpa på nätet för en billig peng. Tänk även på att fiskarna blir väldigt stressade. En polare lekte med en grön laser, och mina fiskar blev vettskrämda o visade sig inte på ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte rekommendera att använda stark laser genom akvarieglaset. Reflektionen från en stark laserpekare kan vara tillräcklig för att ge dig eller andra i din närhet permanenta ögonskador. En stark laserpekare kan vara direkt skadlig på avstånd upp till 100 m, det finns en god anledning varför polisen varit drivande för att få igenom ett förbud mot dessa laserpekare på allmän plats.

Som någon skrev tidigare i tråden så kan skyddsglasögon vara att rekommendera, personligen tycker jag att det låter som en ganska dålig lösning på ett inte allt för allvarligt problem.

Jag vet inte om det är sant eller inte men jag har fått det förklarar för mig att glasrosor kan släppa ut sporer i vattnet om man angriper dem, så denna lösning kanske resulterar i att du får 20 små glasrosor istället för 1 större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde vara väldigt svårt att bränna bort hela glasrosen med lasern. Mer sannolikt att man skadar den och den drar ihop sig in i håligheten... och eventuellt släpper ut nya småttingar typ nödskott. Man kan få samma effekt med en skruvmejsel också...

Så NJAEE... jag är tveksam..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste också säga att jag tycker det är en dålig idé att experimentera med så pass starka lasrar. En klass 4 laser som de använder i råden på RC kan ge ögonskador vid en diffus reflektion och bör endast användas av en person med bra kunskaper om strålsäkerhet.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...