Gå till innehåll

Tips för klart och rent vatten


Kulin

Rekommenderade inlägg

Behöver lite tips för att få ordning på skräpet i vattnet.

Kör just nu med en pump och filtervadd i burken (boyu 128l). Bak i kamrarna har jag en stor lite grövre filterkub samt mer filtervadd.

Men jag får inte bort all skit som virvlar runt i karet. Finns allt från pyttesmått till lite större skräp.

Vilka vägar kan man mer gå?

Uvc, aktivt kol?

Tips mottages gärna

/ kulin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du använder filtervadd på 2 ställen, det borde absolut ta det som far runt. Jag förmodar att du byter vadden 2 eller flera ggr i veckan också? Har du dubbelkollat salthalten och mätt dina vattenvärden? Vissa förhöjda värden kan orsaka någon slags 'snöeffekt'.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att salthalten ev. Kan vara hög, väntar på att få min refraktometer på posten, då min mätare är totalt opålitlig.

Byter vadden så fort den ser för smutsig ut, och vb på ca 10% /vecka. Skall göra ett större byte på lördag å försöka suga bort så mycket skit som möjligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.youtube.com/watch?v=08XGNpDhgvk&feature=youtube_gdata_player

Tog en kass film med mobilen

Visar lite av skiten i alla fall.

Kan man "klä" streamern med vadd för att få det att fastna även där?

Jag tycker det ser ut som copepoder som far runt!

Streamern skall du inte "klä in" däremot så verkar den lite täppt på ovansidan.

Bra pumpar med tillhörande filterklockor för mekanisk filtrering är ju annars Tunzes turbelle pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cool. Får bli o köpa lite sånt o lite aktivt kol då kanske

Rekomenderas varmt, kör den i både mitt Zeovit kar och farsans ikke zeovit kar, fungerar bra i både (pappa har tom fått bättre effekt då hans vatten inte var riktigt lika klart som mitt i utgångspunkt :) Får ofta kommentarer att vattenet i mitt kar ser väldigt klart ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...