Gå till innehåll

Dålig färg på SPS Three Colour m.m


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kör också pellets med nollat fosfat (Hanna) och har fått ganska bleka sps. Särskilt röd och grön montipora som nu är rosa, gul istället. Tycker även att tillväxten avtagit.

Tillsätter endast ballingsalter idag och matar väldigt sparsamt.

Jag är osäker på om jag bör minska pelletsmängden.

Får skrapa rutorna varannan dag kanske och jag har lite tillväxt av gröna hårda alger samt en brun slemmig lössittande alg som lossnar bara man rör vid den.

Har tänkt börja experimentera med tillsatser i följande ordning:

1. Spårämnen

Om det inte ger resultat efter någon månad -

2. Aminosyror

" " -

3. Nitrat eller Ultra Organic/korallfoder

Verkar det vettigt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag vet inte hur jag ligger i kalium. Finns det nått bra kalium test att köpa? Just nu ser det ut så här: po4-0, mg under 300. Kan bero på bra tillväxt på kalkalger!? Ca-420, no3-0. Ska göra ett vattenbyte på 50 liter och buffra upp mg under veckans gång. Jag har ju lite alger som jag tror drar sig tillbaka nu. Ska försöka bli av med alla alger och sen höja po4 och no3 lite på sikt. Får se om det hjälper. Rickard fraggarna ser ut att må bra. Inte konstigt att Euphyllian stor trivs för hos mig levde han som en mörkerkorall under revet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte kz kalium test, dock skitsvårt att se var man ligger, tror inte det finns ngt vettigt kalium test vad jag hört, men du kan ju dosera lite kalium ändå! Mg på 300?! Det låter väldigt lågt? Kul att korallerna trivs! Haha jo den får väl lite ljus nu, men jag har en mussla som också står lite under revet och trivs hur bra som helst. Har du fraggat ngt åt mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör också pellets med nollat fosfat (Hanna) och har fått ganska bleka sps. Särskilt röd och grön montipora som nu är rosa, gul istället. Tycker även att tillväxten avtagit.

Tillsätter endast ballingsalter idag och matar väldigt sparsamt.

Jag är osäker på om jag bör minska pelletsmängden.

Får skrapa rutorna varannan dag kanske och jag har lite tillväxt av gröna hårda alger samt en brun slemmig lössittande alg som lossnar bara man rör vid den.

Har tänkt börja experimentera med tillsatser i följande ordning:

1. Spårämnen

Om det inte ger resultat efter någon månad -

2. Aminosyror

" " -

3. Nitrat eller Ultra Organic/korallfoder

Verkar det vettigt ?

Jag skulle börja med aminosyror, det ger dig mer spelrum ifall att värdena är verkligen låga.

Bleker man korallerna så mår dom inget vidare och då är det även svårt att ta fram färger med spårämnen, lite aminosyror stärker dom och därefter är det även lättare o få fram lite färg.

Jag tror det bästa är att bygga om pelletsreaktorerna lite, dvs så det är bra snurr i reaktorn men att man kan styra flödet igenom reaktorn lite bättre som man gör med zeo.

@Johan/Rickard; Red Sea har ett hygligt kaliumtest som är lättare att läsa av men instruktionerna är lite fel, det blir för lite reagens B och man får för höga värden.

Det jag läst att Red Sea själva rekommenderar är 0,5ml reagens B eller 15 droppar.

Jag fick dock bra avläsningar första gången jag körde med ref.vätska, kan tyda på att dropparna är lite för ojämna för den precision som krävs för korrekta resultat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med aminosyror, det ger dig mer spelrum ifall att värdena är verkligen låga.

Bleker man korallerna så mår dom inget vidare och då är det även svårt att ta fram färger med spårämnen, lite aminosyror stärker dom och därefter är det även lättare o få fram lite färg.

Jag tror det bästa är att bygga om pelletsreaktorerna lite, dvs så det är bra snurr i reaktorn men att man kan styra flödet igenom reaktorn lite bättre som man gör med zeo.

@Johan/Rickard; Red Sea har ett hygligt kaliumtest som är lättare att läsa av men instruktionerna är lite fel, det blir för lite reagens B och man får för höga värden.

Det jag läst att Red Sea själva rekommenderar är 0,5ml reagens B eller 15 droppar.

Jag fick dock bra avläsningar första gången jag körde med ref.vätska, kan tyda på att dropparna är lite för ojämna för den precision som krävs för korrekta resultat.

//NiXoN

Aminosyror, ok. Något fabrikat att rekommendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyror, ok. Något fabrikat att rekommendera?

Började dosera KZs aminosyror sedan 4 dagar tillbaka, har märkt en radikal ökning gällane Polyp expantion på mina 3colors och allt annat i karet. Har tidigare doserat enligt något som hette Organics, men har inte sett någon effekt av det tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag begriper det inte..

Mina montipora visar svälttendenser, starkt röd har blivit rosa, och grön har blivit neongrön (iofs snyggt).

Mäter 0.00 i fosfat med Hanna och 0 i nitrat och det har varit så de senaste månaderna tack vare biopelletsen.

Trots detta har jag haft något av en algexplosion de senaste veckorna!! Bruna/gröna löst sittande slemmiga alger lite överallt på sten, bakruta, ja t.o.m. på sniglars skal. Jag har inte tillsatt något som borde trigga detta. Jag har alltid haft lite av denna alg på ett par små stenar, men inte på detta viset.

Tankarna har gått mot att minska pellets (vilket jag gjort en del redan) och mata lite mer, samt tillsätte lite nitrat och aminosyror för att få fart på sps'en, men det vågar jag inte längre pga algerna.

Notera att algerna böjade komma innan jag minskade pelletsen.

Har hela mitt kar blvit ett refugium som svälter ut mina koraller? Hur ska jag få balans i detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips till alla ni på guiden! Lysna INTE på Rickard598 när det gäller hur mycket man ska höja olika värden i karet!Reuben vart får man tag på KZs aminosyror?

Jag köpte mina ute hos bioted som har allt (?) inom Korallenzuchts Doseringssytem.

Kostar typ 329kr, men då man bara häller i en droppe per 100l dagligen (max, själv kör jag varannan dag nu i början) så räcker en 50ml flaska minst 1½ år för mig, du doserar väl det dubbla ungefär, men ändå ganska liten kostnad.

http://shop.biotedmarin.se/aminoacid-concentrate-50-ml/15-0

Kan förövrigt säga att färgerna bara blivit bättre under veckan i samband med doseringen, blir nästan arg på mig själv att jag inte börjat tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag begriper det inte..

Mina montipora visar svälttendenser, starkt röd har blivit rosa, och grön har blivit neongrön (iofs snyggt).

Mäter 0.00 i fosfat med Hanna och 0 i nitrat och det har varit så de senaste månaderna tack vare biopelletsen.

Trots detta har jag haft något av en algexplosion de senaste veckorna!! Bruna/gröna löst sittande slemmiga alger lite överallt på sten, bakruta, ja t.o.m. på sniglars skal. Jag har inte tillsatt något som borde trigga detta. Jag har alltid haft lite av denna alg på ett par små stenar, men inte på detta viset.

Tankarna har gått mot att minska pellets (vilket jag gjort en del redan) och mata lite mer, samt tillsätte lite nitrat och aminosyror för att få fart på sps'en, men det vågar jag inte längre pga algerna.

Notera att algerna böjade komma innan jag minskade pelletsen.

Har hela mitt kar blvit ett refugium som svälter ut mina koraller? Hur ska jag få balans i detta?

Jag tycker det vore en utmärkt bra ide att minska minska mängden biopellets till hälften - det du beskriver låter som klassiska symptom på att näringsbegränsningen gått för lång, men framför allt för fort - om du läser Ferngrens tråd om "ful-algssymptom" så tror jag du hittar svar på mycket av det du inte förstår!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det vore en utmärkt bra ide att minska minska mängden biopellets till hälften - det du beskriver låter som klassiska symptom på att näringsbegränsningen gått för lång, men framför allt för fort - om du läser Ferngrens tråd om "ful-algssymptom" så tror jag du hittar svar på mycket av det du inte förstår!

Kan du peka mig i rätt riktning? Jag hittar ingen tråd startad av Ferngren som stämmer in på beskrivningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det värkar som att jag och Fredrik har samma problem. Har också ful-alger som växer på stenen. När jag byter vatten så suger jag ut algerna.. Bytte nyss 100 liter. Men vad får algerna näring ifrån! 0 i fosfat och nitrat.. Ska pröva att minska ytligare med pellets när jag har fått bort mins gröna trådalger som är på väg bort.. Kan vara så att när dom gröna dör så ger det näring till dom andra fulalgerna.. Sa sätta in ett filter så jag renar vattnet från partiklar och på det viset hoppas på att det blir bra.,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du peka mig i rätt riktning? Jag hittar ingen tråd startad av Ferngren som stämmer in på beskrivningen.

....hmmm. jag hittar den inte heller......jag kanske helt enkelt blandat ihop peter med någon annan.

I vilket fall så leder tråden till att det är vanligt att man får dessa problem när ca, mg och kH inte är stabila och man driver ner näringshalterna för snabbt med olika kolkällemetoder - biopellets, zeolith, vodka etc - i en gammal inkörd burk med lite högre näringsvärden kan det vara en process på ett halvår eller mer..

Nitraten är relativt lätt att driva ner, men substrat och inredning läcker ackumulerad fosfat under ganska lång tid, och då uppstår en obalans som svängrum åt latenta cyano, dinos eller diverse fulalger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...