Kulin Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Se där ja, nu ser man ju hur det skall se ut bara å limma o vända +- rätt nu med Citera
Majki01 Postat 10 januari 2012 Postat 10 januari 2012 Glöm inte att testa alla innan du limmar domSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 10 januari 2012 Postat 10 januari 2012 Batteri en sladd från plus en från minus .. till plus på dioden och till minus på dioden.. går att göra snabbt! En diod åt gången så man ser att dom lyser innan man limmar för sen får du inte bort dom igen! Citera
Kulin Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Fanns ju en testare med i paketet haha alla funkade Citera
Kulin Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Bara hitta en lödkolv o tenn nu då Citera
hanst Postat 10 januari 2012 Postat 10 januari 2012 Om jag skulle bygga en ny ramp så skulle jag sätta dioderna i grupper om en blå och en vit tätt ihop och sen placera ut dessa grupper jämt över flänsen. Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
Kulin Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Testade precis att belysa akvariet med de violeta leddarna med batteri....den ena var jäkligt mjäkig o syntes knappt men den andra var riktigt lila...vart lila skuggor typ Kan inte bestämma mig jag skall dela upp belysningen...men jag tror jag gör det enkelt för mig o börjar med blåa o vita, och sätter fast en lila och hittar nått sätt att driva 1-3 leds. Har ju som sagt ett par extra liggandes nu Och lasse, finns nog en violet till dig om du vill kika på den....jag tyckte det kändes som att det saknades kräm i den kanske skall vara så svag dock...ja vet inte Citera
Sune Postat 10 januari 2012 Postat 10 januari 2012 Den delen av ljus som vår ögon kan se kanske är mjäkigt.. Men det är nog mer krut i dom dioderna än man kan tro ;)Byggde en dyk lampa med 4st små uv dioder för många år sedan, trodde knappt den fungerade tills jag ställde upp några sedlar i andra ändan rummet!// Danne Citera
Kulin Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Snabbfråga...Visst skall det kopplas på följande sätt va Led 1: + Ansluts tillLed 2: -Eller - till + om man nu vill vända på't Citera
mikoto Postat 10 januari 2012 Postat 10 januari 2012 Du kopplar från minus till plus.Drivare plustillled1 plus,led1 minustillled2 plus,led2 minustilldrivare minusSå, om det var en kedja på två leds. Citera
Kulin Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Då är jag rätt ute i alla fall började bakifrån enligt din modell blir ju samma i slutändan.... En plus och en minus att ansluta drivarn till Tusen tack för snabbt svar Citera
Kulin Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 På god väg . O neee, kablarna ligger inte i nån snygg ordning haha Citera
Kulin Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Färdiglödat med alla leds. Skall gå igenom allt en sista gång innan jag skall testa o stoppa kabeln i väggen o hoppas på det bästa.....riktigt nervis nu...haha..Sen ytterligare en fråga...bästa sättet o fästa fläkten på flänsen?? Tips är välkommet Nu håller jag tummarna Citera
Kulin Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 (ändrat) Dra åt helsikke va ljust det var!!!! Å potentiometern funka klockrent, fläkten snurra igång fint den med!! Lite nöjd o nyfiken att testa Edit: alla vita och blåa leds funkar nu, whoho. Linser och eventuellt en test över burken imorrn då. Ändrat 10 januari 2012 av Kulin Citera
Kulin Postat 11 januari 2012 Författare Postat 11 januari 2012 Ett gammalt nätagg får agera driverförvaring om jag får som jag vill....dvs får plats Skall se om jag kan få på fläkten o köra en test över burken sen Citera
Kulin Postat 11 januari 2012 Författare Postat 11 januari 2012 Lite blandat från dagenKommer tyvärr inte att hinna testa över karet idag. Saknar lite kabelskor för att få ihop allt, samt att jag behöver hitta lite ström till fläkten i drivarlådan... Mobilladdare kanske..Mätte höjden på bygget vs vad det finns i locket på akvariet...Rampen är 0,5 cm högre, men det borde gå!! Citera
Majki01 Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Ligger fläkten direkt mot flänsen? Hade kört på en 120*120 om jag varit du, nu får du ju ingen kylning på fläns spåren längst ut, så tror inte den fläkten kommer klara att hålla nere hela flänsen i temp. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Kulin Postat 11 januari 2012 Författare Postat 11 januari 2012 Får testa o se, har även jag vissa aningar om att det kan bli varmt åt sidorna..isåfall bara å dundra på en till Men det blir tidigast till helgen tippar jag på...dags för kvällsjobb 3 dar nu Citera
Kulin Postat 12 januari 2012 Författare Postat 12 januari 2012 Precis testat över akvariet...wow var första reaktionen, grymt starkt ljus. Enbart blåljus igång lyfte fram färgerna enormt mot tidigare. Det vita och det blå tillsammans kändes lite gult, men nog ovana dock.60 graders linser enbart kommer inte funka, vart mörkt i kanterna på akvariet, tog av alla å då vart det bättre.... Nån som vill byta lite 60 graders mot.... 120 kanske?Skall försöka komma på nått för att driva de violetta ledarna med nu bara!Värme var inget prob på de 20 minuter jag hade den igång, vart inte ens ljumt Citera
petnym Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 60 graders linser enbart kommer inte funka, vart mörkt i kanterna på akvariet, tog av alla å då vart det bättre.... Nån som vill byta lite 60 graders mot.... 120 kanske?Då behöver du ju inga linser, dina Cree LED har redan 120 graders spridningsvinkel. Citera
Kulin Postat 12 januari 2012 Författare Postat 12 januari 2012 Tappar man nån effekt utan dem?Fråga 2, nedanstående borde väl klara att driva 3 st leds? Citera
_Manne_ Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 (ändrat) Du har ett lågt kar, så att köra utan linser funkar utmärkt.. Det är inga problem.. Om drivern går att ställa så kanske.. Som det ser ut så ger den 1,25A (ström) vilket knäcker chipet tyvärr..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Ändrat 12 januari 2012 av _Manne_ Citera
Kulin Postat 12 januari 2012 Författare Postat 12 januari 2012 Rackarns, det var ju synd....får fortsätta leta då. Kan man driva dem med nån mobilladdare etc? 12v max 700mA eller nått sånt då eller? Citera
muha Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Var lite inne på samma led. Liten fråga till dig Fredrik. Hur varma är drivern? Funderar om man ska ha dom i rampen eller vid sidan om. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.