wrang Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Ja då var det dags för mig att sätta klona i led belysnings tankarna men först så funderar jag hur mycket denna kylfläns klarar och ifall de är optimala som kylflänsHar 7st utav denna modellen.7x8,5cmhöjd 4cm (flänsar 3,2mm aluminium 0,8mm)FInns det nått sätt att se hur mycket varje kylfläns kan klara eller får man testa sig fram?Har köpt en Drivare Inventronics 40w1050mA suitable for 4-10 Cree XP-G LEDs Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Kolla igenom de byggen som finns med kylflänsar av olika salg, jag tror att du kan komma snyggt och slimmat undan om du använder dig utav en fyrkantsprofil och sen om det behövs, en fläkt på den direkt, utan en kylfläns emellan som höjer hela bygget på höjden som denna gör.Ska bli kul o se hur den slutliga designen blir. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 27 december 2011 Författare Dela Postat 27 december 2011 hmm okey så det skulle vara "bättre" med en fyrkantsprofil eller 1cm Aluplatta och få den mer slimmad än dessa kylflänsar. Kommer bara ha max 10 Leds i detta bygget för att ev byta ut mina 2x8 Watts T5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Min uppfattning är att du kan belasta vanligt 4-kants rör i alu rätt mycket innan det blir för varmt, och en vanlig liten fläkt kan klara av att kyla dem tillräckligt.Spana in Mannes fraggramp som kyls av en enkel 120mm fläkt, 4st 30x30mm rör, 500mm långa, bestyckade med ett 20-tal leds, rören blir inte ens ljumna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 27 december 2011 Författare Dela Postat 27 december 2011 Så sant blir nog då att testa en smalare profil vill ju ha en fitt ramp då man ändå bygger å inte en klumpig ovanför karet.Såg nån som tagit en rätskiva som profil... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Den där klarar gott och väl 30 watt. Har kört en sådan och en 30 watts chip utan problem.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Den är gjord för att klara en P4 på 70w under 55 grader om jag ser rätt så en 50w led bör den klara utan problem om det är fri luft runt om.Tejpa dit mätkroppen till en digitaltermometer och fyll upp med en klick kiselfett så att den får flänstemperaturen. Om den blir för varm så får du bara minska strömmen i lysdioden men den risken är liten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 28 december 2011 Dela Postat 28 december 2011 Ska du få plats med kylflänsen i din befintliga ramp ?Med vänlig hälsning, Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 28 december 2011 Författare Dela Postat 28 december 2011 Coolt tack så mycket alla för ideer och hjälp!Vet ej riktigt hur jag tänkt men köpt en driver å så är ideerna igång. Kylflänsarna hade jag liggande.Helst hade jag velat haft den inbyggd i min befintliga ramp men tror att det blir för varmt. Vill helst slippa fläktar huvudtaget. De kylflänsar jag har liggandes är för breda för att få in i rampen men att såga av dom på bredden funkar.Så om man går efter det ni skriver å denna Kylfläns klarar typ 30-50watt så 2st 3watts borde funka även om jag delar på den....Cree XP-G är ju 20mm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 28 december 2011 Dela Postat 28 december 2011 Kruxet är inte värmen från LEDen i ditt fall.. Det är Mh värmen som ställer till det.. Nu kan jag inte måtten som du kan få "plats" med i rampen, men bästa sättet i sådant läge är tyvärr fläkt i gavlen så du får in sval luft mot kylflänsen.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 december 2011 Dela Postat 28 december 2011 Om du har luftcirkulation över kylflänsen så skulle jag tro att en itusågad fläns klarar en 3 wattare även utan aktiv fläkt ovanpå.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 28 december 2011 Författare Dela Postat 28 december 2011 Kruxet är inte värmen från LEDen i ditt fall.. Det är Mh värmen som ställer till det.. Nu kan jag inte måtten som du kan få "plats" med i rampen, men bästa sättet i sådant läge är tyvärr fläkt i gavlen så du får in sval luft mot kylflänsen.. Ligger mellan 41-65gradet inne i armaturen när jag mäter Får lätt in en 40mm fläkt på vadera sida av mh-lampanSent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 28 december 2011 Dela Postat 28 december 2011 Kan du ventilera ut värmen så hade jag tveklöst testat med 4-5 chip på var sida om Mhn , kan bara säga att royal blue öppnar många ögon till LED.Grönt paket på väg..!Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 29 december 2011 Författare Dela Postat 29 december 2011 Tack du. Nästa ide är allt att köpa lite leds också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 31 december 2011 Författare Dela Postat 31 december 2011 Min driver som jag hoppas kunna styra (1-10v) med min ghl dator Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 31 december 2011 Författare Dela Postat 31 december 2011 Funderar nu om jag ändå inte skall ha kylflänsarna utanför min ramp eller lägga bakom befintlig ramp.Samma svängning som rampen är idag. Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 31 december 2011 Dela Postat 31 december 2011 På det sättet som du visar så kommer du få en fin vinkel på blåljuset - det kommer att gå mot baksidan där dina koraller förhoppningsvis växer upp på höjden. Kan du få det Estetiskt tilltalande så skulle jag nog köra på den lösningen.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 31 december 2011 Författare Dela Postat 31 december 2011 Lite svårt att fota men nått sådant här funderar jag över att slipa av lammelerna efter den röda linjen å så sätt följa vinkeln/kurvan på armaturenSent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 7 januari 2012 Författare Dela Postat 7 januari 2012 Nån som vet en sida i europa som säljer CREE XT-E Royal Blue 3W dioder Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Du är inte rädd att mycket av ljuset reflekteras bort i vattenytan med så stor vinkel på LED:sen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 7 januari 2012 Författare Dela Postat 7 januari 2012 Du är inte rädd att mycket av ljuset reflekteras bort i vattenytan med så stor vinkel på LED:sen?Jo det är en sak jag tänkt på Har ej riktigt löst detta med kylflänsen och vinkeln Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 8 januari 2012 Författare Dela Postat 8 januari 2012 Teszla LED is Giesemann kör med 120graders lins nån som sett detta eller om det är för skarpt...20st CREE XM-L White, CREE XP-G Blue and royal blue, and two “special” LEDs. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 19 mars 2012 Författare Dela Postat 19 mars 2012 Upp igen. Har nu hittat Led drivers som är DALI styrda å undra om det är nån ide med detta eller om man skall skrota iden med Dali styrning på ens LEDHar ju mitt DALi kort på GHL datorn....http://www.eldoled.com/powerdrive POWERdrive 90D configurable from 200 - 1,050mA POWERdrive 180D configurable from 200 - 1,400mA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 4 januari 2014 Författare Dela Postat 4 januari 2014 (ändrat) Har nu fått lite mer ideer ang detta bygge.Drivare tänkte jag mig från Helvar LED driver Multi med dali styrning (LC1x30-E-DA DALI LED Driver)Om jag skulle ta bort mina 2x8watts blåa lysrör å komplettera med 3watts led istället, undra vilka blå nm man skall köra med för att få lite mer effekt men ändå bra ljusytan som kan tänkas byggas på är bara 26x4cm på vardera sida och en maxhöjd på 6cm Ändrat 4 januari 2014 av wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 4 januari 2014 Dela Postat 4 januari 2014 Har du möjlighet o blanda lite så 420-430-455 så får du mest effekt i karet..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.