mika Postat 28 december 2011 Postat 28 december 2011 Ja då har man väl hängt här på forumet ett tag,Så det är väl dax o starta en egen tråd.har en burk på 300 l + sump på 112 lVatten mängd ca 350 literDrömmen en sps burk med lite lpser Har haft det tungt i början med alla nybörjar misstag Fajtas fortfarande med fosfoaten Haha, men det går åt rätt håll Bilder...hmm..ingen bra kamera men kommer bilder så småning om Citera
Roger.J Postat 29 december 2011 Postat 29 december 2011 Äntligen kommer du med lite bilder och det ser bra utMvhRoger Citera
Sunny Postat 29 december 2011 Postat 29 december 2011 Ser bra ut Mika, kommer bli lätt att proppa den burken med spsper och ha bra flöde,scapen påminner lite om en av mina absoluta favorit burkan.http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=19071Och du mika,bry dig inte om kvaliten nu och hosta upp lite nya bilder Citera
Roger.J Postat 29 december 2011 Postat 29 december 2011 Håller med föregående talare mer bilder tack MvhRoger Citera
Exxec Postat 29 december 2011 Postat 29 december 2011 Tänkte bara tacka för titten och bra affär på 250 w mh aquastarlight. Hoppas det går bra med fosfaten och att fraggarna och det övriga sköter sig. Citera
mika Postat 30 december 2011 Författare Postat 30 december 2011 Tackar Roger, du behöver fler helbilder Kommer mer bilder, när jag väl hinner fota ! Dax för nya bilder för dig med Sunny Mikael: tack själv, verkligen kul o träffas hur går det för dig ? Citera
mika Postat 7 januari 2012 Författare Postat 7 januari 2012 Har köpt denna som grön flakväxande, men den har börjat byta färg till blå/lila ?Någon som kan säga varför ? Citera
mika Postat 8 januari 2012 Författare Postat 8 januari 2012 Ingen som vet varför den skiftar färg ?vet att den ska vara grön !! Citera
rickard598 Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 Kan ha med vattenvärden att göra, kollat alla värden? Hur går det med fraggarna? Citera
mika Postat 8 januari 2012 Författare Postat 8 januari 2012 Kan ha med vattenvärden att göra, kollat alla värden? Hur går det med fraggarna?Ska kolla värdena ikväll, vet att fosfat har jag lite iaf, men omättbart med JBL test Men har riktigt bra tillväxt på alla korallerna ! Citera
mika Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Någon som kan länka till den svenska versionen av zeovitmetoden, om den finns ? Citera
NiXoN Postat 10 januari 2012 Postat 10 januari 2012 Finns ingen på svenska, däremot så finns den på finska http://www.korallen-zucht.de/files/dosieranleitung_finland.pdfAlternativt engelska om det funkar bättrehttp://www.korallen-zucht.de/files/zeoguide_english_1_03.pdf//NiXoN Citera
mika Postat 10 januari 2012 Författare Postat 10 januari 2012 Finns ingen på svenska, däremot så finns den på finska http://www.korallen-zucht.de/files/dosieranleitung_finland.pdfAlternativt engelska om det funkar bättrehttp://www.korallen-zucht.de/files/zeoguide_english_1_03.pdf//NiXoNHahaha tackar Niklas Citera
mikoto Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Härliga proportioner på karet, vad är det för mått? Citera
mika Postat 11 januari 2012 Författare Postat 11 januari 2012 Härliga proportioner på karet, vad är det för mått?Måtten är 150*50*40 l*b*h ca 300l Citera
mikoto Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Kalasbra mått, sådana vill jag med ha om jag skaffar ett större akvarie :-) Där lär det finnas ordentligt med simutrymme åt lite mer kräsna fiskar. Citera
mika Postat 13 januari 2012 Författare Postat 13 januari 2012 Kanske kan få lite hjälp av er erfarna akvarister ang sand.Är det en fördel med sand eller bättre utan ?Har själv ett ganska lågt kar 40 cm, och tycker själv att sanden yr omkring en del.Vad är fördelarna med och utan ? Citera
mikoto Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Största fördelen tycker jag är man kan ha djur som lever i sanden.Pistol räkor, många gyltor behöver sand för att kunna gräva ner sig i om natten och andra små lustiga djur.Sedan tycker jag personligen att kar utan botten material ser väldigt onaturliga ut men det är väl en smaksak mer :-) Citera
Laggeman Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Nackdelen med sand är att mycket smuts gärna lägger sig i anslutning till sten och bryts ner istället för att lätt kunna sugas ut vid tex vattenbyten, men jag själv skulle inte kunna vara utan sand, det är för mig en naturlig del av revet. Citera
NiXoN Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Nja nackdelen i början(och senare) är att de släpper en massa skit som samlas i sanden, har man ingen sand så är det lätt o hålla rent.En fördel är att man får ökad yta för bakterier...Sen det estetiska kring det hela är en vanesak skulle jag säga, jag har kört utan sand ett bra tag nu och det är inte så att jag saknar det speciellt mycket.Sand i ett revkar är ju lite biotoprelaterat, egentligen så är det nog mer "naturligt" utan sand Om jag kör med sand framöver så kommer det nog att endast vara ett tunt lager så man kan lättare hålla ordning på de hela...//NiXoN Citera
kaptenen Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Kanske kan få lite hjälp av er erfarna akvarister ang sand.Är det en fördel med sand eller bättre utan ?Har själv ett ganska lågt kar 40 cm, och tycker själv att sanden yr omkring en del.Vad är fördelarna med och utan ?Ja att ha bottensubstrat är ju snyggare och känns 100gånger mer naturligare än att ha utan, och det brukar finnas nyttobakterier i stora omfång i bottensubstratet efter ett tag vilket bara är bra för karet i sig.Ja skaffade bottensubstrat (blandat grus och sand) och ja kan säga att det är ju mycket snyggare med det än utan. Nu efterhand hade jag nog valt lite finare sand än ja har nu då det är i princip grus men men. Det är snyggt iaf och du kan ju ha ett ganska stort gäng av intressanta arter med bottensubstrat i akvariet Citera
mika Postat 14 januari 2012 Författare Postat 14 januari 2012 Tackar för alla svaren Ska nog ta bort en del av sanden, och behålla en tun sandbäd. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.