Gå till innehåll

300 liter i Tumba


mika

Rekommenderade inlägg

Ja då har man väl hängt här på forumet ett tag,

Så det är väl dax o starta en egen tråd.

har en burk på 300 l + sump på 112 l

Vatten mängd ca 350 liter

Drömmen en sps burk med lite lpser :)

Har haft det tungt i början med alla nybörjar misstag ;)

Fajtas fortfarande med fosfoaten Haha, men det går åt rätt håll :)

Bilder...hmm..ingen bra kamera men kommer bilder så småning om :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Kan ha med vattenvärden att göra, kollat alla värden? Hur går det med fraggarna?

Ska kolla värdena ikväll, vet att fosfat har jag lite iaf, men omättbart med JBL test

Men har riktigt bra tillväxt på alla korallerna !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske kan få lite hjälp av er erfarna akvarister ang sand.

Är det en fördel med sand eller bättre utan ?

Har själv ett ganska lågt kar 40 cm, och tycker själv att sanden yr omkring en del.

Vad är fördelarna med och utan ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största fördelen tycker jag är man kan ha djur som lever i sanden.

Pistol räkor, många gyltor behöver sand för att kunna gräva ner sig i om natten och andra små lustiga djur.

Sedan tycker jag personligen att kar utan botten material ser väldigt onaturliga ut men det är väl en smaksak mer :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja nackdelen i början(och senare) är att de släpper en massa skit som samlas i sanden, har man ingen sand så är det lätt o hålla rent.

En fördel är att man får ökad yta för bakterier...

Sen det estetiska kring det hela är en vanesak skulle jag säga, jag har kört utan sand ett bra tag nu och det är inte så att jag saknar det speciellt mycket.

Sand i ett revkar är ju lite biotoprelaterat, egentligen så är det nog mer "naturligt" utan sand ;)

Om jag kör med sand framöver så kommer det nog att endast vara ett tunt lager så man kan lättare hålla ordning på de hela...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske kan få lite hjälp av er erfarna akvarister ang sand.

Är det en fördel med sand eller bättre utan ?

Har själv ett ganska lågt kar 40 cm, och tycker själv att sanden yr omkring en del.

Vad är fördelarna med och utan ?

Ja att ha bottensubstrat är ju snyggare och känns 100gånger mer naturligare än att ha utan, och det brukar finnas nyttobakterier i stora omfång i bottensubstratet efter ett tag vilket bara är bra för karet i sig.

Ja skaffade bottensubstrat (blandat grus och sand) och ja kan säga att det är ju mycket snyggare med det än utan. Nu efterhand hade jag nog valt lite finare sand än ja har nu då det är i princip grus men men. Det är snyggt iaf och du kan ju ha ett ganska stort gäng av intressanta arter med bottensubstrat i akvariet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...