Gå till innehåll

ytavrinning med bara rör?


Roger.S

Rekommenderade inlägg

Funderar på att köra ytavrinningen med bara stående rör med korg på. utan att bygga någon låda inuti akvariet. Tänker att det är lättare att kamoflera tre rör än en 30liters glasbox. Någon som har några synpunkter/erfarenheter om detta. antar att man kanske får lite sämre uppfång av skit på ytan jämfört med en lång kam men det kan man kanske leva med. har köpt en 6000l returpump så det ska ju passera en hel del vatten genom ett 25mm och ett 32mm rör.

Tar tacksamt emot alla synpunkter och förslag på bra lösningar!

MVH Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte funderat på att göra en trekantig ytavrinning i stället för de obligatoriska fyrkantiga boxarna. En trekantig är lättare att dölja än tre rör tror jag. dessutom - om du gör en kammare så kan du dölja minst en av dina streamers där. Borra ett hål i din glasskiva - stort nog att trycka in öppningen på en streamer där. Se hur cirkulationen på aqua medic yasha nano är löst exempelvis.

Nackdelen med bara rör är att du får en betydligt mindre avrinningsyta som kan täppas till. Med en kam så får du en första större barriär som kan ta mer igentäppning än två rör. Jag skulle dessutom köra två 32 rör på 6000 liter

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det e kanske bäst att köra box som jag planerat från början! nu när jag ändå snackar avrinning. nån som vet hur tjockt glas jag behöver till boxen i ett 576liters kar? man bör väl satsa på lite tjockare än 3mm? trycket ska ju inte va några problem med vatten på båda sidor men det tål väl kanske inte att man tappar en sten eller nåt på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde 6mm och det tycker jag är i klenaste laget, du får räkna med att boxen kan tömmas så du får mycket tryck på den, jag provade flera gånger att tömma boxen helt när karet var fyllt och det va inga problem, provade även att ha boxen full men karet tomt, fungerade med, jag skulle valt 8mm om jag inte haft 6mm liggandes, inte stor kostnad på dom små bitarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att köra med bara rör, jag hade så i ett kar men rekommenderar det inte...

Sumpen behöver kunna ta lite mer och det är svårt att bygga ett sånt system så att de blir tyst och inget fastnar i rören.

Jag skulle satsa på hyfsat tjockt glas, typ 8-10mm och sen skulle jag göra boxen hyfsat bred så man får en lång kam som inte sätter igen.

Det hela beror dock på hur kraftig returpump du tänker använda men att snåla för mycket på boxen kan leda till skvalp o oljud.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det e kanske bäst att köra box som jag planerat från början! nu när jag ändå snackar avrinning. nån som vet hur tjockt glas jag behöver till boxen i ett 576liters kar? man bör väl satsa på lite tjockare än 3mm? trycket ska ju inte va några problem med vatten på båda sidor men det tål väl kanske inte att man tappar en sten eller nåt på det?

Boxen är att betrakta som en ytterruta - bör alltså vara av samma tjocklek som ditt sidoglas åtminstone.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att köra ytavrinningen med bara stående rör med korg på. utan att bygga någon låda inuti akvariet. Tänker att det är lättare att kamoflera tre rör än en 30liters glasbox. Någon som har några synpunkter/erfarenheter om detta. antar att man kanske får lite sämre uppfång av skit på ytan jämfört med en lång kam men det kan man kanske leva med. har köpt en 6000l returpump så det ska ju passera en hel del vatten genom ett 25mm och ett 32mm rör.

Jag kör med enbart rör (både på insida och utsida) och tycker det fungerar bra. Mycket snyggare än en stor ful box... Fast några 6000 liter skulle den nog inte klara (fast jag har inte provat så man vet aldrig?)...

Förstår inte de andras argument med mycket vatten till sumpen... Med den lösningen jag har får jag ner minimalt med vatten till sumpen vid strömavbrott - Kanske hälften mot när jag hade en gigantisk box på insidan.

Här är en bild:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?23832-Pny-s-1000-liter&p=374694&viewfull=1#post374694

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med enbart rör (både på insida och utsida) och tycker det fungerar bra. Mycket snyggare än en stor ful box... Fast några 6000 liter skulle den nog inte klara (fast jag har inte provat så man vet aldrig?)...

Förstår inte de andras argument med mycket vatten till sumpen... Med den lösningen jag har får jag ner minimalt med vatten till sumpen vid strömavbrott - Kanske hälften mot när jag hade en gigantisk box på insidan.

Här är en bild:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?23832-Pny-s-1000-liter&p=374694&viewfull=1#post374694

Du kör på det klassiska sättet Peter - med två lika höga rör som sitter i ytan. Men det vanligaste idag verkar vara att man har en hävert som man med kran ställer så att det inte riktigt klarar allt vatten och det andra röret, som har ytavsug, får ta en liten mängd som säkerhet. Om man skall köra hävert så måste mynningen vara ca 10 cm under vattenytan för att inte suga luft och då blir det mycket vatten som går ner om detta system sitter i huvudkaret.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kör på det klassiska sättet Peter - med två lika höga rör som sitter i ytan. Men det vanligaste idag verkar vara att man har en hävert som man med kran ställer så att det inte riktigt klarar allt vatten och det andra röret, som har ytavsug, får ta en liten mängd som säkerhet. Om man skall köra hävert så måste mynningen vara ca 10 cm under vattenytan för att inte suga luft och då blir det mycket vatten som går ner om detta system sitter i huvudkaret.

Nja, du luras av bilden. På insidan sitter bara ytavrinningen. Det är på utsidan röret delar sig till en hävert och ett extra rör precis som du beskriver. :-) Gör man på mitt sätt kan man man ha en virtuell box på utsidan där häverten sitter under "ytan".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har man hålet i botten så skulle man kunna göra såhär va?

[ATTACH=CONFIG]69586[/ATTACH]

Nja, det går nog bättre om du sätter den andra T-kopplingen närmare vattenytan, annars blir den nog både högljudd och väldigt svårreglerad. Man måste ju ställa in kranen så att man har "vattenytan" i den virtuella yttre boxen vid det högre T-korset av de båda. I din ritning blir ju fallhöjden i det inre röret hela akvariets höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har man hålet i botten så skulle man kunna göra såhär va?

[ATTACH=CONFIG]69586[/ATTACH]

Man får även tänka på att det värsta kan hända, nämligen att genomföringen i botten börjar läcka. Då tömmer du hela karet. I Peters förslag tömmer man bara den del som ligger över genomföringen...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det går nog bättre om du sätter den andra T-kopplingen närmare vattenytan, annars blir den nog både högljudd och väldigt svårreglerad. Man måste ju ställa in kranen så att man har "vattenytan" i den virtuella yttre boxen vid det högre T-korset av de båda. I din ritning blir ju fallhöjden i det inre röret hela akvariets höjd.

Aah, såklart. Tack.

Man får även tänka på att det värsta kan hända, nämligen att genomföringen i botten börjar läcka. Då tömmer du hela karet. I Peters förslag tömmer man bara den del som ligger över genomföringen...

Sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...