Gå till innehåll

340liter nybörjare


kim.palmqvist

Rekommenderade inlägg

Startade för ett par månader sedan med ett ca 80liter men uppgradera redan efter några veckor till 340liter.

Har väl kommit en bit men det är fortfarande långt kvar, mer sten ska i och sump ska byggas med mera.

Tanken med denna tråd är väl att jag ska komma ihåg vad jag gjort och få ställa lite nybörjar frågor.

Tänkte lägga upp lite bilder på hur det ser ut just nu (får se om jag lyckas)

I tanken finns just nu 4 fiskar, en putsarräka, en eremit och 5 sniglar

Får se hur detta kommer gå med tiden...

Ha det gott alla.

post-6430-14468924107253_thumb.jpg

post-6430-14468924107466_thumb.jpg

post-6430-1446892410766_thumb.jpg

post-6430-1446892410781_thumb.jpg

post-6430-14468924107974_thumb.jpg

post-6430-14468924108137_thumb.jpg

post-6430-14468924108296_thumb.jpg

post-6430-14468924108452_thumb.jpg

post-6430-14468924108615_thumb.jpg

post-6430-14468924108803_thumb.jpg

post-6430-1446892410899_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såhär ser en rörmask ut. min förklaring var nog lite otydlig :)

https://www.saltvattensguiden.se/galleri/data/535/medium/Rormask.jpg

En sån rörmask är det inte, denna slänger ut som en tråd den fiskar med, när den fångar något så vevar den in tråden igen.

Den andra typen av rörmask har jag ett antal av, vitt rör med vit "parasoll"

Svampen har jag 2st av som jag har hittat i alla fall, underlig sak :)

Tack för svaret. Man lär sig alltid något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått problem med min gorgonia (se bild, namn?)

Kan en glasros bränna den så den inte vill krypa ut ? Sitter tydligen en stor ros bakom. Jag är inte hemma så jag kan inte kolla eller ta bort rosen just nu)

Innan har den varit utslagen och fin, inte riktigt så fin som den va i bytiken men endå på g att bli.

post-6430-14468924181701_thumb.jpg

post-6430-14468924181914_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja då va det dags för lite uppdatering

Va och köpte mera LS av en kille uppe i 08 här från SVG, kom hem och packa upp och stenen såg helt okej ut, så tack för ett bra köp (vem det nu va jag köpte av :) ).

Så nu finns det ca 20-30kg till i tanken, vilket slutar på ca 28-38kg sammanlagt, men vill ha ca 5kg till.

Ett par koraller är också inhandlade och två firrar,

Helbild post-6430-1446892465849_thumb.jpg

Börjar slå ut igen efter lite problempost-6430-14468924658965_thumb.jpg

post-6430-14468924659186_thumb.jpg

Sen fick jag en krabba med en korall, en liten hårig sak, vet inte om den är bra eller dålig, har ingen bild då den har försvunit någonstan bland stenarna, skulle gissa på ca 1cm diameter + ben, mörk grå. Tyckte den såg trevlig ut att ha i karet men jag vill inte att den förstör något för mig.

post-6430-14468924658703_thumb.jpg

post-6430-14468924659351_thumb.jpg

post-6430-14468924659542_thumb.jpg

post-6430-14468924659742_thumb.jpg

post-6430-14468924659899_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Krabban fick flytta till den nybyggda sumpen då den började döda mina koraller :-(

Ja som sagt sump är äntligen byggd samt 2st DIY överriningar, en med 25 mm rör som extra säkerhet (denna används normalt sätt inte) och sen en på 50mm, dock låter det alldeles för mycket.

Större skummare är också inköpt av Ricke här på sg, det värkar finnas kapacitet i den men jag får ingen riktig fart på den, det kommer lite ljus gult vatten ur den men inte någon direkt skit, har försökt skruva både hit och dit både på vattenflödet och luftflödet men näe det blir helt enkelt inte riktigt bra. Men jag får väl fortsätta att labba lite.

Har mätt lite också.

KH 8.4

MG 1500-1600

CA 480

Har använt Ultra min D men råkade räkna fel på dosen så det blev uppåt 60% mer än det skulle vara, kanske är detta som har fått värdena att bli lite tokiga. Om jag inte fattat fel så kan det påverka KH negativt.Det lustiga är att korallerna trivs bättre nu än dom gjort innan.

Aja det är ändå dags för vattenbyte då det gått ca 5 veckor sen förra så det kanske ordnar sig med värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hopp, va ett tag sen nu men nu är det dags att bygga vidare. Tänkte bygga ihop mitt nuvarande akvarium med ett 540liters.

Har lite funderingar på att skippa den separata sumpen och ta 25cm av 540litarn till invändig sump och på det sättet slippa alla problem med överrinning och oljud.

Tanken är att sätta karen med ca 5cm mellanrum, botten ska vara i nivå med varandra men vattenytan ska vara ca 3-5cm högre i 540 tanken, hål borras så man kan sätta rör mellan karen eller ev en överrinning mellan, detta borde vilja balansera ut nivåskilnaderna i karen och med hjälp av en returpump pumpa tillbaka vattnet till 540 baljan och på så vis få cirkulation mellan karen (precis som med sump typ).

I 540 karet limmar jag en glasskiva på 55x60 (eller liknande mått) ca 25cm in från ena sidan och på så vis få en invändig sump där med skummare och påfyllning av vattan.

Men jag funderar lite, kommer inte både sumpen och 340liters karet sjunka i vattennivå ? och hur löser jag i sånna fall det problemet ?

Drar in en paintbild på min tanke.

Vore trevligt med lite synpunkter och funderingar.

Kanske finns någon som kan rita lite finare också smiley1.gif

Förklaring :

Svart = Glas

Blå = Skummare

Grön = Överrinning

Röd = Returpumpar som mynnar ut i 540 karet

post-6430-14468926541058_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick fundera en stund, slutade med att jag får vända på steken.

340 akvariet blir ombyggt med invändig sump, det blir som en trappa, från sumpen pumpar vattnet till 540 och rinner över till 340 som då rinner vidare till den invändiga sumpen och sen runt runt.

Tror det blir mycket bättre och förhoppningsvis mycket tystare än det jag har just nu.

Sumpen kommer bli 40b x 40h x 60d, det borde räcka långt hoppas jag.

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver antagligen en ny pump till skumaren efter att "utbygget" är klart. Kommer landa på ca 700-750 liter när det är färdigt.

post-6430-14468926547973_thumb.jpg

Har en AquaCare 2000V-060 (tror den heter så) som är moddad med mindre pump än orginal.

Skulle vilja få tag på en ny pump som har samma flöde som orginal men som gärna låter mindre.

Skulle behöva få lite olika alternativ på pumpar och om folk har provat, även veta hur den låter.

Har även funderat lite till på ihopabygget av karen och kommit fram till en bra och simpel lösning (tycker jag).

post-6430-14468926548074_thumb.jpg

Vad tycker ni om denna lösningen ? Borde funka ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Renoverade original eheim pumpen till skummaren och vilken skillnad det blev, nu skummar den riktigt bra inte bara gulaktig vatten utan riktig gegga, behöver inte tömma den varje vecka som jag fick göra tidigare utan den klarar sig två till tre veckor. Inte för att det är speciellt ansträngande att skruva loss koppen och tömma den men ändå, så glad jag blev att den började funka riktigt bra. Ett plus är ju också att den blev mycket tystare.

540 akvariet är nu "renoverat" med nytt Silicon i genomföringen i bottenglaset och en extra 6mm glasskiva ditlagd som extra förstärkning. Har även stått med vatten i 2 veckor så det är tätt. Har frågat glasmästare om att ta hål i bakre glaset då jag skulle vilja bygga balkong istället men har tyvärr fått svaret att jag måste plocka ur rutan och ta med in till dom, vilket inte känns som ett alternativ.

Sakta men säkert går det framåt, men som vanligt räcker tiden inte till.

Skickat från min LG-P880 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

340 akvariet är nu nerlagt då det blev för många fel på överriningen vilket resulterade i vatten på golvet :(

Nu är det tömt och flyttat till förrådet och ska inte användas mer om det inte blir sump av det i framtiden.

Allt vatten, sten, sand, koraller och fiskar är nu överflyttade till 540 liters akvariet och funkar kanonbra då detta är borrat med ett grovt rör (50mm) som inte sätter igen i första taget, lilla sumpen jag hade tidigare är i drift till detta karet och funkar lika bra här om inte bättre då det blivit stabilare flöde igenom hela systemet, så förutom vatten på golvet är allt positivt så långt.

Vid flytten av sanden blev det ju rätt skitigt, men detta la sig efter ett par dagar och har varit klart och fint vatten tills i förgår då det helt plötsligt började fara omkring massor med små partiklar i akvariet.

Tänkte åka in till mitt jobb och hämta några påsfilter som jag ska sätta på returen till sumpen, dessa är dock på 1micron vilket är väldigt fint så jag är lite orolig att det ska filtrera bort för mycket om det nu går att göra? Får väl prova och se, funderade även på om jag ska köra en tillfällig kolfiltrering i samband med detta?

Om det är någon som läser detta och har någon bra inputt får ni gärna skriva :)

En bild på det nya akvariet klämmer jag in med.

Översta bilden är precis efter flytten

y7egumyh.jpg

Såhär ser det ut nu med massor av små partiklar som flyger runt

udytuqu8.jpg

Skickat från min LG-P880

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara ett öppet rör ner till sumpen i karet?

Vilken intressant lösning i så fall!

Hur högt flöde upp kan du ha utan att det producerar oljud? Kan tänka mig att det går ganska bra upp till 1000 liter i timmen? Men vid 2000 borde det vara värre.... Ahh, nu fick jag massa tokiga idéer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara ett öppet rör till undersidan av akvariet där tar en räfflad slang över, men visst låter det, dock är det så mycket ljud runt omkring här hemma så man vänjer sig vid det lilla man hör, blir det tyst i rummet så låter det vansinigt mycket från akvariet (tycker jag), jag kör bara ca 1000 liter i timman. Ska prova lite olika lösningar som jag funderat på ett tag, det kommer inte sänka flödet något märkbart ner men tror och hoppas på att det ska bli mycket tystare.

Rör i akvarium

edygumag.jpg

"Slang" under till sump

3udaqu9u.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle själv sova väldigt dåligt om jag bara hade haft ett rör ner till sumpen.

Man brukar ha två ifall det sätter sig en snigel eller liknande i det ena röret så kommer du ju pumpa upp hela sumpen i karet och det troligtvis rinner över.

Har du två så finns det andra till backup om nått fastnar i det första.

Att det grumlar gör mitt oxå ibland kan vara en fisk som drar upp nått från botten eller liknande.

Du verkar ha en del ditrius på första bilden bara att suga upp vid nästa vattenbyte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...