Gå till innehåll

Vargklos akvarium


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tackar för orden. Jag är som sagt fortfarande nybörjare efter 2 år, det är kul att lära sig allteftersom :)

Jag kan passa på att dra mina vattenvärden här, eftersom det växer och knakar något enormt i karet:

Temp: 24-27 grader över dygnet

PH: 7,6 (beror sannolikt på för mycket koldioxid i luften i min källare)

NO2: 0,01

NO3: 0,2

Ca: 500

KH: 9

PO4: omätbart

Mg: 1250

Jag tillsätter Ca genom Balling. Jag är självfallet lite bekymrad över mitt låga PH, men allt lever och frodas. PH-mätaren visar 8,2 för färskblandat saltvatten, så jag mäter nog inte fel.

Jag har fortfarande samma belysning som jag alltid har haft, 2 x 250W MH och 2 x 80W T5 Osram 67

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ett väldigt vackert kar.

Kör du bara balling, eller tillsätter du mer ämnen till vattnet?

Hur ofta byter du vatten & hur mycket?

MVH/ Andreas

Tack för det :)

Jag kör bara Balling-vätskor (hoppar över NFS) och Magnesiumpulver som tillskott.

Man kan ju tycka att Ca 500 är mycket, och nu är det nere på ca 450 efter att jag lugnat mig med Balling. Jag har ingen särskilt tanke bakom doseringen, det har mest bara blivit så att jag överdoserat lite över tiden. Karet förbrukar mer karbonat än Ca, så när jag lugnar mig med Balling måste jag fylla på med lite triple buffer istället.

Vattenbyten gör jag ca 60 liter varje 3-4 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för uppskattningen, jag ska försöka mixtra med kameran till helgen igen.

Ballingvätskorna tillsätter jag manuellt. Jag har två 5-litersdunkar som jag slattar ur, ca 2,5 dl per dag. Fabrikatet på Ballingvätskorna är Fauna Marin (säljs bl.a. av Triton). Visste är det lite "manuellt" med att slatta i vätskor varje dag, men det funkar fint, det är inte hela världen om man hoppar över en eller två dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft funderingen på att göra så men tyckt det varit för svårt att veta vad som händer om man missar några dagar. Har du sett någon reaktion om du inte gjort tillsatser någon dag och i så fall hur har du sett reaktionen och efter hur lång tid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft funderingen på att göra så men tyckt det varit för svårt att veta vad som händer om man missar några dagar. Har du sett någon reaktion om du inte gjort tillsatser någon dag och i så fall hur har du sett reaktionen och efter hur lång tid?

Jag har inte sett någon reaktion. Jag antar att mitt kar är ganska tåligt och inkört vid det här laget. Mitt Ca har varierat mellan 450 till långt över 500 (över gränsen för Saliferts test) och KH har varierat mellan 6 och 10, utan att jag har märkt att karet har tagit skada. Tvärtom, korallerna växer så det knakar. Det är flera koraller som inte får plats längre utan att bränna sig på varandra (jag bearbetar frun för kar nummer två, men det blir tidigast om ett år...)

Salthalten kan ju stiga uppåt lite med Ballingmetoden, men det korrigerar man enkelt vid vattenbytena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väll börja fundera på det igen då och göra det mer systematiskt. Jag har ju gått om tid då jag fick ett antal koraller som dog nyligen och sen var jag oförsiktig så ytterliggare några dog när jag byggde om revet.

Så har du för trångt får du väll lära av mig!;) Jag håller med om att ditt kar är full men det är vackert!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter att ha kommit hem efter min 2,5-veckors semester i Thailand märker jag att vissa vattenvärden är helt hel. Nitraten är uppe på 10 (brukar ligga på 0,2) och Fosfaten är uppe på 0,5 (brukar vara omätbar), båda mätt med Saliferts tester. Alla andra värden är normala, inklusive Nitrit (0,02). Jag kan inte dra någon annan slutsats än att min akvarievakt har varit mycket generös med matningen... Alla invånare ser dock ut att må bra.

Min åtgärdsplan:

- Vara snål med matningen

- Massiva vattenbyten ett tag framöver

- Jag har just beställt filtermedia (Ultraphos) till mitt undanlagda fosfatfilter

- Nitratfilter har jag sedan tidigare

Något mer jag bör tänka på?

/Calle

IMG_1331_30_.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Mycket snyggt kar.

Hur mycket cirkulation har du i ditt kar?.

MVH Jocke

Tack,

Jag har egentligen lite för lite cirkulation enligt "tumreglerna", men det funkar bra ändå. Min returpump har kapaciteten 6000 l/h, men bara kanske hälften pumpas upp till karet (resten till ett refugium eller kylaren sommartid). Sedan två-tre små pumpar (inkl uvc) på 1000 l/h vardera. Totalt ca 5000-6000 l/h.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags för lite bilder igen för att få ventilera kameran. Korallerna fortsätter att växa, och växer nu in i varandra på alltfler ställen. Jag ser fram emot mitt nya 650-kar som ska ge korallerna lite mer utrymme att bre ut sig på!

Innan jag hade karet drömde jag om precis ett sådant här kar. När jag nu har det, inser jag att det roliga är att bygga upp det, när allt väl fungerar börjar jag fundera på nästa projekt igen ;)

post-1358-14468913964053_thumb.jpg

post-1358-14468913964189_thumb.jpg

post-1358-14468913964336_thumb.jpg

post-1358-14468913964518_thumb.jpg

post-1358-14468913964685_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syggt Calle!Fungerar det bra med sohalen,blev det något bråk ?

Mvh Kjell

Tack för uppskattning!

Sohalen fungerar över förväntan. Det är utan tvekan han som är kung i karet, och jagar de andra då och då. Men hittills har det inte hänt mer än att någon enstaka fisk mist lite av en fena någon gång emellan. Det skulle nog gå värre om jag tillsatte ytterligare en kirurg, men det har jag inga planer på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan jag hade karet drömde jag om precis ett sådant här kar. När jag nu har det, inser jag att det roliga är att bygga upp det, när allt väl fungerar börjar jag fundera på nästa projekt igen ;)

Ja du låter precis som mig.

Kommer säkert blir 2 snygga kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...