Gå till innehåll

Fosfattest när Rowa har slutat tillverkas?


nike83

Rekommenderade inlägg

När det nu är dags för mig att förnya mitt Rowa fosfattest upptäckte jag att de har slutat tillverkas ! :(http://www.theaquariumsolution.com/high-sensitivity-phosphate-test-kit

hittat följande alternativa test till rowa:

Red sea

Hanna

Tunze har ett dyrt alternativ http://www.aquapro2000.de/en/Water-Tests-and-Analysis/Tunze/Tunze-High-sensitivity-test-for-phosphate::9112.html

har någon testat Red-sea:s test? det ligger bra i pris, men hur bra är testet?

vad ska jag nu satsa på för fosfattest?

kanske finns andra och bättre (och prisvärdare)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Merck tillverkar väl fortfarande testet till Tunze så där har du nog en jämbördig variant även om den är lite väl dyr.

Dom andra har jag inte provat på men jag är lite sugen på en Hanna, det känns som om det får bli nästa fosfatest för min del...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat Red sea's nya test (svarta lådan) och den visar högre värden än Hanna (0,36 kontra 0,06), så jag litar inte på den riktigt. Har tyvärr ingen referensvätska att testa fosfat med. Har även Red sea's Ca, Kh och Mg som visar delvis tokiga värden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41824-Kh-tester-som-visar-olika!

Vill du testa Red sea kan du prova mitt test-kit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har både Hanna och RedSeas tester. Visar 0 på båda så kan egentligen inte säga vilket som är bäst...

Men om nått av dom vore tokigt så borde ju nån av dom visa annat ibland.... Har inte upplevt 0,08 problemet som beskrivs tidigare i tråden.

Och ja. Jag jobbar på att få upp mina värden då även Nitrat ligger på omätbara värden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanna är helt klart det jag rekommenderar, väldigt enkelt när man väl får in tekniken, en av de viktigaste sakerna för att det ska vara lätt att få i pulvret är att klippa påsen på två sidor, så att det blir en pip som man viker i v-form... Kolla t.ex. denna videon, inte fosfat men påsarna är ju likadana :)

65gQyLAaZtE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Beananimal om kritiken för timeout:erna/workflow:en... däremot har jag aldrig haft några problem med reagenterna, men jag har inte heller fosfortestern (som Beananimal pratar om)... har använt 3 olika batchar av reagens för att kolla kontinuiteten på dem...

Om jag ser till att göra testerna noggrant så slår det aldrig mer än +-0.01ppm mellan testerna (dvs får jag ett värde på 0.02 så kan det slå mellan 0.01 och 0.03) helt okej för mig, speciellt när man jämför med de normala hobby-kolorimetri egentligen inte säger nånting om värdet i sig sig själv, Rowa var bra, men omständig för mig, och det var svårt att läsa av de lägre värdena med exakthet...

Klantar man till det (använder olika kuvetter till referens och prov) får luftbubblor på glaset, eller har mycket partiklar i vattnet så kan det slå rätt mycket (0.08ppm är maximalt fel som jag fått av att jag slarvat)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på att tillverkningen av Rowa's fosfattest kommer att upphöra... tror bara att Deltec kommer sluta sälja dem.

vad jag uppfattar det så är det Merck som tillverkar testena till Rowa/Deltec/D&D. De gör tydligen testerna åt Tunze nu också, men de kostar "lite" mer ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror i alla fall inte du behöver vara rädd att Rowa testerna ska försvinna på ett tag. Kanske blir färre som säljer dem om Deltec upphör med att distribuera dem men de kommer nog att säljas även i fortsättningen... enligt vad jag har hört i alla fall. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

tar upp min egen tråd igen....

Fauna Marin har släppt ett fosfattest som enligt min mening var helt omöjligt att avläsa på de lägre nivåerna, tyvärr. jag har själv inte testet, men testade hos en polare. http://www.advancedaquarist.com/blog/new-fauna-marin-phosphate-test-kit-seen-at-macna

Ser nu att Salifert kommer med en ny serie där ibland ett fosfattest som ser lovande ut (tror den har lite bättre färgbrytning än FM)!

http://reefbuilders.com/2012/05/18/salifert-redesigns-test-kits-easier-hardshell-plastic-case-coming-option/#more-58684

tyvärr har ingen av dessa lika bra färger som Deltec/Rowa. Som för övrigt, enligt uppgift, tillverkas fortfarande. kommer dock inte ihåg vem som levererar den....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...