Trollsvans Postat 26 januari 2012 Postat 26 januari 2012 Har tre stycken såna här liggandes: http://img.tomshardware.com/us/2006/07/14/game_over_core_2_duo_knocks_out_athlon_64/cooler.jpgSkulle de kunna kyla 10, 30 eller kanske rentav 50W LED vardera (med fläkten)?Hur mycket skulle de kunna kyla passivt? Oavsett vilket, vore det i så fall bäst att montera chippet direkt på kylaren, eller göra som i Lasses bygge; placera chippen på en aluminiumskiva och sen sätta kylelementet bakom? Citera
Jonas Am Postat 26 januari 2012 Postat 26 januari 2012 Den kylaren klarar ju av en processor på en 75 watt, så en 50w led är inga problem om den körs aktiv.Direkt på flänsen är ju att föredra. Citera
Trollsvans Postat 26 januari 2012 Författare Postat 26 januari 2012 Sweet. Vad tror vi om det passiva då?Någon som vet om det finns en lins som passar att montera också? Citera
mikoto Postat 26 januari 2012 Postat 26 januari 2012 Jag skulle gissa på att den knappt klarar en 10W diod passivt, jag har kört en 10W diod passivt på en liknande fläns och flänsen blev snabbt så pass varm att det var smärtsamt att röra den.Men med fläkten på blir det andra bullar. Citera
petnym Postat 26 januari 2012 Postat 26 januari 2012 Du kanske kan testa hur låg spänning den startar med. Redan ett mycket lågt luftflöde gör stor skillnad mot att köra helt passivt. Om du kör fläkten på lägre spänning/varvtal brukar de kunna bli riktigt tysta. Citera
Trollsvans Postat 26 januari 2012 Författare Postat 26 januari 2012 Dom är rätt tysta ändå faktiskt, det var mer en tanke om man kunde skippa lite extra pill. Det hela är ett projekt för en bra bit in i framtiden, så det är ingen panik från min sida heller.Målet är i så fall en 2x50w eller 3x30w led med ganska snäva linser monterade en bra bit ovanför karet, och kanske lite mjukisar och mangrove i. Men vi får la se. Citera
Reuben Postat 26 januari 2012 Postat 26 januari 2012 Du kanske kan testa hur låg spänning den startar med. Redan ett mycket lågt luftflöde gör stor skillnad mot att köra helt passivt. Om du kör fläkten på lägre spänning/varvtal brukar de kunna bli riktigt tysta.jag märkte faktiskt av en takfläkt hemma när jag först testade av vämen på mitt bygge, var ok när den var på, men när jag sedan testade några dagar senare innan jag satte upp den märkte jag att takfläkten höll tempen nere liiite, handlade kanske om en 10grader eller något. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.