Gå till innehåll

Passiv kylning?


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Har tre stycken såna här liggandes: http://img.tomshardware.com/us/2006/07/14/game_over_core_2_duo_knocks_out_athlon_64/cooler.jpg

Skulle de kunna kyla 10, 30 eller kanske rentav 50W LED vardera (med fläkten)?

Hur mycket skulle de kunna kyla passivt?

Oavsett vilket, vore det i så fall bäst att montera chippet direkt på kylaren, eller göra som i Lasses bygge; placera chippen på en aluminiumskiva och sen sätta kylelementet bakom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är rätt tysta ändå faktiskt, det var mer en tanke om man kunde skippa lite extra pill.

Det hela är ett projekt för en bra bit in i framtiden, så det är ingen panik från min sida heller.

Målet är i så fall en 2x50w eller 3x30w led med ganska snäva linser monterade en bra bit ovanför karet, och kanske lite mjukisar och mangrove i.

Men vi får la se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan testa hur låg spänning den startar med. Redan ett mycket lågt luftflöde gör stor skillnad mot att köra helt passivt. Om du kör fläkten på lägre spänning/varvtal brukar de kunna bli riktigt tysta.

jag märkte faktiskt av en takfläkt hemma när jag först testade av vämen på mitt bygge, var ok när den var på, men när jag sedan testade några dagar senare innan jag satte upp den märkte jag att takfläkten höll tempen nere liiite, handlade kanske om en 10grader eller något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...