Gå till innehåll

Akvarium med bara fisk ?


Mazi

Rekommenderade inlägg

Vad skiljer sig mellan:

ett akvarium med bara fisk

ett akvarium med fisk och sten

ett akvarium med koraller fisk och sten

Alltså vad gäller med svårighet, cirkulation, ljuse, skummare,

värden, vattenbyten, osmosvatten, sump, skummare, uvc, kalkreaktor

osv...

Asså kan man typ skippa skummaren om man bara har fisk, behöver man mer cirkulation med koraller ??? osv..

Hoppas ni fattar frågan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara fisk är väl kanske inte så bra med tanke på ekologin i tanken då det blir svårt att få bra bestående balans. Sen blir det väl väldigt naket, eller hur?

Fisk och sten är väl betydlgigt bättre än alternativet ovan och det finns många som har "fish only tanks", d.v.s. bara fiskar i akvariet. LS räknas som bas skulle jag tro så de borde finnas med även om man bara har fisk.

Vill man ha koraller och annat än bara fisk så måste man ta hänsyn till några extra grejer:

- Belysningen är inget krävande faktor om man bara har fiskar, medan de flesta koraller lever i symbios med alger och bakterier som i sin tur är helt beroende av ljus. Det här gör att ett kar med koraller behöver betydligt starkare ljus än ett kar med bara fiskar.

- Cirkulationen är också av större betydelse då, medan fiskar kan aktivt söka föda och simma runt, så är koraller som sitter fast beroende på det som strömmen för med sig, vad det gäller mat och syrerikt vatten.

- Har du LS så hjälper den mycket med filtreringen av onyttiga ämnen i vattnet, oavsett om du har bara fiskar eller fiskar tillsammans med koraller. Skummaren hjälper till med grovjobbet genom att ta bort de mesta av ämnen som, om inte borttas i ett tidigt skede, måste bakteriefloran i LS:n ta hand om.

Resten av sakerna är mer eller mindre likvärdiga och samma vilket alternativt man än väljer.

Tror att det här var det huvudpunkerna, men man kan skriva hur mycket som helt om dessa alternativ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man rekommenderar en cirkulation på minst 10x, så i ditt fall innebär det väl en pump på 1000 l/h. Fast jag skulle säga att man behöver mer. Jag kör på 10x principen, men jag har sedimenteringsproblem (matrster, skräp och annat faller ner på LS och sand) och är på väg att köpa en starkare pump för att röra om mycket starkare än det är nu.

SKummare skadar inte att ha, inte ett måste, men rekommenderas. Även ljuset kunde vara starkare, men är du nöjd och har bara fiskar så kanske går det vägen. Även UV-c är inget måste utan behövs i förebyggande syfte. "Better safe than sorry", eftersom när man väl upptäcker t.ex. pricksjuka så hinner man knappast ut och köpa en UV-c innan skadan är skedd.

Sump är också inte ett måste utan anväds för att

1) Utöka det totala vattenvolymen, vilket ger stabilare miljö

2) Utrymme att gömma all utrustning för att istället bbara ha det levande i huvudkaret.

3) Kan användas som karantän om man delar sumpen på ett vettigt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mina 100 liters har jag Aquaclear 802 på låg fart + 200liter vatten från sumpen och bara litet sten. Det fungerar inte särskilt bra det strömmar bara i ett stråk runt akvariet.

I mitt Nano på32 liter har jag ungefär 10 kg sten och två 300 liters pumpar. Det fungerar mycket bättre.

I mitt 250 har jag två 802 på fullt skaft och 65 kg sten ungefär. Det fungerar bra även om pumparna är litet väl klena.

Enligt min erfarenhet får man mycket bättre strömning med två starkare pumpar som man riktar nästan mot varann. Mycket sten gör det också faktiskt lättare att få ordning på cirkulationen. Fiskarna blir också lugnare om de har gott om gömställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycks ? :

100 L akvarium

10 kg sten

10 watt uvc

40 watt T8

Aquamedic midiflotor skummare(den e ju för 400l)

Powerhead 1500 L/H pump

Inga koraller

5 cm korallgrus

Täckglas

Osmosvatten

Invånare:

4 clowner

2 palettkirurger

2 putsarräkor

Vad för dekorationer kan man ha i ett akvarium förutom sten ? Är

caulerpa nåt att satsa på ? Kan man ha snäckor som man hittar i karet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki. kan man satsa på fler räkor då ? förresten på pwss finns det en

uvc som heter deltec kvartsglas 10 w. behöver man köpa en pump till den

? och behöver man köpa något mer till skumamren ?

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten på pwss finns det en uvc som heter deltec kvartsglas 10 w. behöver man köpa en pump till den ?

MVH

hmm detta är bara skälva glaset i UV-C delen så funkar ej som du trott

Klart att du behöver en pump till UV-C oxså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK men finns det någon mindre uvc. den billigaste är 1200 (då behöver

man pump också) och är till 500 liter. jag har ju bara 100l.

Men behöver man nåt mer än en luftpump till skummaren am midiflotor ?

Och kan man ha caulerpa alger som dekoration i akvariet ?

Och kan man ha snäckor som man plockat på stranden i akvariet ?

MVH Tack för alla snabba svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10w är det minsta styrkan på UV-c som jag har sett i handeln.

Macro-alger, så som Calupera kan du självklart ha i själva karet också. Och snäckor som du har plockat på stranden går också att ha. Tvätta dem bara och rengär dem innan du lägger dem i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3) Kan användas som karantän om man delar sumpen på ett vettigt sätt.

Hmmm, e det så lämpligt?? Om det som finns i karantänsdelen bär på någon vattenburen smitta så kommer ju denna att hamna i huvudkaret förr eller senare väl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3) Kan användas som karantän om man delar sumpen på ett vettigt sätt.

Hmmm, e det så lämpligt?? Om det som finns i karantänsdelen bär på någon vattenburen smitta så kommer ju denna att hamna i huvudkaret förr eller senare väl?

Dels som avskild plats för tillfällig förvaring, men om man har ett fack som man kan avskilja från resten och sätta in en egen pump för cirkulation och eventuellt en doppvärmare så borde man kunna använda den som karantändel utan att den sjuke smittar resten av systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du får det lugnare med två clowner, de går oftast braihop parvis en stor och en liten. Det finns många andra mindre och lugna fiskar du kan ha Jag är förtjust i Kardinalaborrarna och snultror,blennider och smörbultar (wrasses,blennies och gobies på engelska) är några andra släkten där det finns arter som går bra i litet mindre akvarier. Lysmata amboinensis brukar inte vara aggresiv, och har i alla fall här hemma hos mig gått tillsammans med L. wuerdemanni utan problem i mitt 32 liters. Eremiter är också kul att ha och äter alger. det finns också några sorter mjukkoraller som inte kräver särskilt mycket ljus. Skivanemoner är det många som får överskott av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki. nu har jag beställt skummare och pumpar... Ska köpa mer sen..

Men tycker ni att jag ska ha sand ? såfall hur tjockt lager ? jag vill gärna ha det för det är snyggare tycker jag..

Vilka sorters t8 lysrör kan man ha till salt ??

Vilka spårämnen ska man tillsätta om man kör med osmos ??

På deltec uv-c 10 w ska man ha den under vatten ??

och kan jag ha en heltäckande ramp i plast (aquael) med 2 lysrör ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska bygga stativ till LS, vad för rör använder ni ? Kan man ha vanliga PVC som man köper på byggmarknaden ? För på insidan av dom så är där ju nåt slags klister ?! Är det farligt ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genom att akvariet inte är så högt jämfört med djupet hade jag inte gjort något slags stativ för LS. Försök bara att få med några stora stenar att lägga nederst och innan du lägger i sanden. Med en hammare och en skruvmejsel kan man fixa till undersidan på stenen så att den blir ganska flat. Jag hade lagt i en cm av den grövsta korallsanden efteråt för den är lätt att slamsuga och flyttas inte av pumparna. 5 kg bör räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki tack.. några frågor kvar ;)

*Vilka sorters T8 lysrör kan man ha till salt ??

*ska man tillsätta spårämnen efter osmos även utan koraller ??

*På deltec uv-c 10 w ska man ha den under vatten ??

*Kan jag ha en heltäckande ramp i plast (aquael) med 2 lysrör ? Eller drar dropparna som avdunstar med sig nåt elakt ner ?

*Är project PJP pumpar bra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki tack.. några frågor kvar ;)

*Vilka sorters T8 lysrör kan man ha till salt ??

*ska man tillsätta spårämnen efter osmos även utan koraller ??

*På deltec uv-c 10 w ska man ha den under vatten ??

*Kan jag ha en heltäckande ramp i plast (aquael) med 2 lysrör ? Eller drar dropparna som avdunstar med sig nåt elakt ner ?

*Är project PJP pumpar bra ?

???????????????????????????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...