Quirkz Postat 18 februari 2013 Författare Postat 18 februari 2013 Godkväll jag har som en hinna i sumpen nu med på pumpar slangar genomskinlig slajm typ är det någon som vet vad det kan va Mvh Thomas Citera
_Manne_ Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 Bakterie film.. Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Quirkz Postat 19 februari 2013 Författare Postat 19 februari 2013 Bakterie film.. Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkOk inget man behöver bry sig om eller ? Citera
_Manne_ Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 Ok inget man behöver bry sig om eller ?Finns olika åsikter om detta med filmen.. Min åsikt är lite förmycket kol källa.. Men andra får gärna säga sitt vad dom tycker..Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Quirkz Postat 19 februari 2013 Författare Postat 19 februari 2013 Finns olika åsikter om detta med filmen.. Min åsikt är lite förmycket kol källa.. Men andra får gärna säga sitt vad dom tycker..Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkTog ner dosen ju men dom e kvar ändå tyckte no3 gått upp lite också Citera
_Manne_ Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 Ta ett steg tillbaka o fundera lite.. Innan något går helt galet.. Jag påstår ändå att får man slajm film över tekniken så är något ÖVERdoserat..Andra får gärna säga sitt.. Jag står för mitt inlägg hursom.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
greger Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 Jag håller med Manne, det där är första allvarliga tecknet på överdosering! Citera
Quirkz Postat 26 februari 2013 Författare Postat 26 februari 2013 Hej hopp allt ser bra ut hos mig just nu vi har ej ökat medlet som vi doserar mina sps koraller mår toppen =) Citera
Quirkz Postat 26 februari 2013 Författare Postat 26 februari 2013 Tunze wavebox eller vortech mp40 vilken funkar bäst tro Citera
Quirkz Postat 2 mars 2013 Författare Postat 2 mars 2013 Hej hopp denna vita hinna som jag fick får jag nu med fast vi sänkte till helften så jag tror inte att det är överdosering min po4 ligher på 0.00 med hanna men min nitrat har ökat till 25 nästan Citera
Quirkz Postat 2 mars 2013 Författare Postat 2 mars 2013 Efter att ha pratat med hans lite så går vi till atack med kh2po4 blandningen för att höja po4 nu vi räkna ut att vi höjer 0.05 dagligen och sänker no3 0.5 dag håll tummarna nu Citera
Quirkz Postat 3 mars 2013 Författare Postat 3 mars 2013 Äntligen svarar medlet som vi körde i för att höja po4 Citera
stigigemla Postat 3 mars 2013 Postat 3 mars 2013 Nu får du vänta någon vecka innan du tillsätter mer fosfat. Ned till 0,04 först. Citera
Quirkz Postat 3 mars 2013 Författare Postat 3 mars 2013 Nu får du vänta någon vecka innan du tillsätter mer fosfat. Ned till 0,04 först.jo detta är lite högt ska mäta igen för att vara säker Citera
Quirkz Postat 3 mars 2013 Författare Postat 3 mars 2013 Nu har det ökat lite mer bara att avvakta håll tummarna ni som läser följer min tråd Citera
Quirkz Postat 6 mars 2013 Författare Postat 6 mars 2013 Nu är vi nere i 0.14 ganska stort dropp men det går åt rätt håll nu Citera
Quirkz Postat 6 mars 2013 Författare Postat 6 mars 2013 det godiset är det bästa!Jo jag hoppas jag blir nöjd Citera
Quirkz Postat 9 mars 2013 Författare Postat 9 mars 2013 Vi kom ner på po4 igen och no3 ligger kvar på 25 just känns konstigt efter som po4 gick ner aja vi doserar 7 ml av medlet nu för att höja upp igen po4 se om vi landar på mer normala värden än innan Citera
Quirkz Postat 10 mars 2013 Författare Postat 10 mars 2013 Efter ett samtal med hans från drakfisken så ökar vi dosen till 4ml 3gånger om dagen vi har stängt av balling också för att vi tror att vi har någon fällning i burken som gör att po4 går ner direkt men no3 stannar kvar håll tummarna att vi hittat felet om det är någon som vet eller har tips på mina problem skriv =) Citera
Quirkz Postat 12 mars 2013 Författare Postat 12 mars 2013 (ändrat) Kan man få fällnig av balling medtoden vilken dunk av dom tre är det som gör att det fäller och beror det på dåligt blandat eller dåliga produkter?ps jag får fällning i burken Ändrat 12 mars 2013 av Quirkz Citera
DaTrucka Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Efter ett samtal med hans från drakfisken så ökar vi dosen till 4ml 3gånger om dagen vi har stängt av balling också för att vi tror att vi har någon fällning i burken som gör att po4 går ner direkt men no3 stannar kvar håll tummarna att vi hittat felet om det är någon som vet eller har tips på mina problem skriv =)Jag har svårt att tro att ballingen skulle vara orsaken till att fosfaten försvinner. Tror snarare på att det levande tar upp fosfaten, alger, koreller mm. Att/om du mäter 0 ser jag inte som ett direkt jätteproblem, när du tillsätter fosfat. Då vet du att det levande har tillgång till det, problemen kommer när det är nollat en längre tid utan tillförsel. Det är min teori, men det finns säkert någon som har andra åsikter.Kan man få fällnig av balling medtoden vilken dunk av dom tre är det som gör att det fäller och beror det på dåligt blandat eller dåliga produkter?ps jag får fällning i burkenDu får fällning i akvariet?Hur vet du det? Vit dimma?Ja, det kan fälla ut om man har otur.Hur doseras vätskorna, alla tre samtidigt på ungefär samma plats i karet/sumpen?För att undvika fällning så bör dom doseras var för sig med någon halvtimmes mellanrum. Alternativt så långt bort från varann som möjligt, tex en slang vid returpumpen, en i skummarfacket och en i refugiumet (om man har det). Och i små mängder men flera gånger över dygnet är det optimala.Det är i regel kalciumet och karbonaterna som reagerar med varann.Om dom är dåligt lösta kanske kan påverka, om det ligger en kaka i botten på dunken och man pumpar det klägget till karet.Har själv aldrig råkat ut för det dock. Citera
Sune Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Det kan finnas en anledning till som jag aldrig tänkt på när det gäller din nitrat som stiger och är hög. Du har ju inte så hög belastning med fiskar, men du har ju sjukt mycket sniglar, dom tar man aldrig med i beräkningen på belastning.. Men du har ju tusentals (och jag menar tusentals utan överdrift) med sniglar i varierande storlek på all ledig plats på stenarna, därför har du ju inga som helst alger heller. Och det är klart att den mängden siktar ner rätt ordentligt också.Bara en tanke.. // Danne Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.