Gå till innehåll

Mitt första akvarium


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Ok, en sista uppdatering på sump skissen. Har försökt att tänka på olika lösningar till möjliga problem och på era mycket goda råd och vore mycket tacksam för yttligare synpunkter. Jag har ett litet kar på ~17 liter redan som kan duga för automat påfyllnad i början. Om filter ska dit senare kan jag ha en låda utanför möbeln som håller påfyllnings vattnet.

final.jpg

Bör en nivåvakt med peristal. pump på 3 liter/timma räcka för att kompensera avdunstningen?

Och, tror ni att en Aquabee 3000 räcker för retur till karet + till refugum + eventuellt filter och UV-c?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ser kanon ut. Ytavrinningsröret i karet skall det vara uppbyggt som DursoStand Pipe??

Japp, tänkte det. Jag får en 45mm genomföring, så jag får nog bygga en Durso Standpipe själv.

Borde man ha någon behållare med LS vid slutet av avrinnings röret, när det når sumpen?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar se mkt bra ut.

Men varför har du valt en så låg vattennivå i sumpen? Jag skulle ha så mycket vatten som möjligt.

Är det nivån för skummaren som gör att du valt den vattennivå som du har valt? För så mkt extravolym behöver du kanske inte för att ta hand om ytavrinningsvattnet vid strömavbrott eller liknande.

Är det möjligt att ställa skummaren på en upphöjnad eller kommer den för nära taket då? Höjer du skummaren lite så kan du ha mer vatten i sumpen.

Sist så skulle jag kompletera med 2 st nivåvakter till. En som bryter vattenpåfyllningen om det vatten tar slut samt en som stänger av returpumpen om vattennivån blir för låg i mittenfacket. Och för att vara riktigt säker, även en i huvudkaret som stänger av returpumpen om vattennivån stiger för mkt, dvs stopp i ytavrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jojjen, jag kanske tog i lite med extra volymen. Jag utökar nivån från 20cm till 25cm. Detta ger mig en volym på 70 liter, och då har jag plats för 18 liter innan syndafloden. Då får jag höja skimmern med bara 3 cm, vilket bör räcka för den effektivaste skummningen och för att kunna komma åt den vid rengöring.

Nivåvaktern på returpumpen låter smart. Får ordna det vartefter.

Tack!! :smiley20:

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

Jag fick hem karet idag. Jag hade trott att tankgenomföringen skulle inkludera kopplingen i PVC, men fick bara hålet på 45mm (jag som missförstod) efter deras rekommendation.

Jag är nu orolig att genomförings hålet är för stort?

Finns det kopplingar för 45mm hål och vart kan jag köpa en?. Jag har tänkt att bygga en standpipe till den, så jag skulle kanske behöva gå ner i storlek via någon omkopplare.

Mycket tacksam för svar!!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Utstrand, efter mycket svett och hårt arbete är möbeln klar. Det är inget avancerat eller kanske direkt snyggt, men jag hoppas det ska hålla för ~300 Kg från mitt 240L kar.

Här är lite bilder:

Ramen e klar...

arb1.jpg

arb2.jpg

Helt färdig med sin furu panel...

arb5.jpg

Kar & sump...

arb4.jpg

arb3.jpg

För att få in sumpen så skruvar jag bara ner ena sidan och skjuter in den. Ska limma skilje skivorna på Måndag och beställa en standpipe + genomföring.

Lite frågor jag har:

1) Hur ska jag behandla sumplådan? Grund + lack och sillikon i skarvarna eller något annat?

2) Bör jag behandla bänken där akvariet ska stå med något?

3) Är 4mm frigolit botten tillräckligt att ha under akvariet?

4) Är det en bra ide att installera en ventil på sidan av lådan?

5) Jag ska borra ett hål i träet där genomföringen ska ligga, är det risk om hålet blir lite stort (d.v.s glaset strax runt genomföringen har inget direkt underlag)?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som det ser ut så är det en hel skiva som bänken vilar på, dett kan bli ett problem om man spiller vatten som rinner in under bänken. Taskigt om man pajar parketen om den står på ett sådant. Angående ventilation, så är det nog bra om du tar ut ett hål eller tar bort hela skivan som är på baksidan.

Ser himmla bra ut annars och den lär ju hålla för det mesta:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, du kanske kan sätta på justerbara fötter under benen på bänken som är lagom stora så att du kan få under en trasa när olyckan är framme. Om du gör så här får du nog sätta reglar så att sumpen inte brakar igenom bottenskivan, men den kanske är tjock nog att klara sumpens tyngd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite frågor jag har:

3) Är 4mm frigolit botten tillräckligt att ha under akvariet?

4) Är det en bra ide att installera en ventil på sidan av lådan?

5) Jag ska borra ett hål i träet där genomföringen ska ligga, är det risk om hålet blir lite stort (d.v.s glaset strax runt genomföringen har inget direkt underlag)?

3. jag har själv idag 10mm tycker att du skall ta detta med.

4. Ja sätt in en fläkt på ena sidan och ett "insug" på den andra sidan så får man en genomströmmning med början från botten å vidare upp till fläkten.

5. nej detta gör inget kolla bara så att hålet blir lite större än själva genomförningen. genomförningen bygger lite extra runt om. Är ju en "mutter" som skall på oxså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren. Är precis på vär till affären för färg och fötter.

Två snabba frågor om ni hinner svara:

1) Vattenbaserat lack för hela möbeln (utvändigt & invändigt) är Ok?

2) Jag har endast skruvat hela ramen med galvaniserad trä skruv, bör detta hålla tillräckligt mot saltvattens korrosion?

Hälsninger

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) Vattenbaserat lack för hela möbeln (utvändigt & invändigt) är Ok?

2) Jag har endast skruvat hela ramen med galvaniserad trä skruv, bör detta hålla tillräckligt mot saltvattens korrosion?

1. Borde det vara

2. Nja om du kan lacka eller skydda skruvskallen med nått tex sillicon. eller dra in dom så långt i trät och sedan spacka över hålen med träspackel. Finns med samma kulör som trä

Annars blir det lätt så att dessa rostar efter ett tag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, låter bra. Har skaffat lacket och ska silikona alla hörn, kanter och skruvar innuti möbeln. Fick även ett alternativ till fötter genom att fästa en tätnings list runt botten plywoodskivan som kan hålla vatten borta från att komma innunder. Vore skönt med jämnaste viktfördelningen, annars blir det special beställda hjul med spärrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej Utstrand,

Har haft lite mycket arbete på sistonde så att jag inte hunnit mer en att lacka möbeln (delvis) och skaffat standpipe delarna. Klurar nu mest på om jag ska fixa fötter eller tätningslist.

Postar lite bilder riktigt snart!

Tackar för intresset :smiley20:

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok, blev färdig med att installera sumpen som läckage testats och allt verkar bra, med det lilla undantaget att avrinningen från refugiumet låter lite p.g.a silikonet stör flödet. Jag får nog fästa om det innan jag drar igång.

Jag handskruvade fast genomföringen och ska i veckan limma standpipen.

Angående fötter så löste jag det hela med 3 reglar som bör hålla uppe det hela.

Här följer ett par bilder, säg gärna vad ni tycker! (ursäkta dom usla sillikon fogarna...vart min första gång! :smiley24: )

Sumpen testat:

t1.jpg

t2.jpg

t3.jpg

t4.jpg

Här är själva bygget:

t5.jpg

t6.jpg

Här är lite närbilder på genomföringen:

t7.jpg

t8.jpg

Räcker det att jag drog åt genomförings ringen för hand? (drog åt den som tusan)

Jag tog gummi packningen på undersidan eftersom glas ytan blev chippad på insidan under borrningen, kan detta vara ett problem?

Annars är det nu dags att storspara och senare sätta igång :ler:

M.v.h

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ser bra ut detta här! Gött att du har kommit så långt. För att slippa diverse ljud i från ställningen Klä in den med dämpvadd eller dämpskivor! Himmla gött att ha gjort det innan å tro mig det blir ett brummande från skåpet är ju en enda stor resonanslåda.

Ang genomförningen. Du märker om den läcker ;)

Snyggt jobb med sumpen å inte kan man klaga på de limmningarna, ser bra ut.

Tror du ej att det blir ett "vattenfall" från ytavrinningskarmen ser ut att vara ca10cm är säkert detta som porlar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Wrang!

Tror du ej att det blir ett "vattenfall" från ytavrinningskarmen ser ut att vara ca10cm är säkert detta som porlar ?

När jag fyllde sumpen rann vattnet ljudlöst över bubbletrap skivorna, trotts 25 cm fallhöjd, och jag hoppades detta vora fallet med ytavrinningen från refugium. Dock gjorde limfogarna att det porla genom att störa vattenflödet. Jag gav skiljeskivan en mycket liten lutning just p.g.a fallhöjden till retur delen. Jag kommer att limma om kammen så att den sitter delvis fast på glaset med sidan (sänkning med 1 cm bara). Som den är nu så står den på skilje skivan (bild 4).

M.v.h

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...